'Mercedes kan protesteren tegen flapperende achtervleugel Verstappen' Formule 1
Formule 1

'Mercedes kan protesteren tegen flapperende achtervleugel Verstappen'

'Mercedes kan protesteren tegen flapperende achtervleugel Verstappen'

Bij Auto, Motor und Sport wordt gesuggereerd dat Mercedes een protest in zou kunnen dienen tegen de flapperende achtervleugel van Max Verstappen. Niet vanwege het feit dat het de Nederlander snelheid op zou leveren, maar vanwege het feit dat het volgens de technische reglementen niet toegestaan is om met een los onderdeel te rijden. De Duitse renstal heeft aangegeven op politiek gebied het gevecht aan te gaan en dus kan een protest niet uitgesloten worden.

Het Duitse sportmedium komt met een interessant feitje over de DRS van Verstappen. De achtervleugel flappert namelijk wanneer de RB16B op hoge snelheid de DRS openklapt. Uit nood is Red Bull voor een vleugel gegaan met meer downforce. 'Er wordt echter gefluisterd dat Mercedes kan protesteren tegen die DRS. Flapperen van het onderdeel brengt een nadeel met zich mee, maar is volgens artikel 3.6.8 van de technische reglementen niet toegestaan.'

F1Maximaal.nl dook in de technische reglementen en vond onder artikel 3.6.8 nadere informatie over het Drag Reduction System (DRS, red.). Onder punt b. wordt gesteld dat geen onderdeel van het systeem hoger dan 505 millimeter boven de centre plane van de bolide mag liggen. Mocht de vleugel met het flapperen hier bovenuit stijgen, zou dat een reden tot protest kunnen vormen, al is het lastig voor de FIA om dit te meten gedurende de sessies. Onder punt d. wordt gegeven dat incidentele variaties bij het onderdeel binnen de reglementen van het bodywork moeten blijven vallen.

Een ander deel van de technische reglementen kan echter ook van toepassing zijn voor een mogelijk protest. Onder artikel 3.8, aerodynamische invloeden, wordt gemeld dat op bepaalde onderdelen na alle delen van de auto's die aerodynamische effecten hebben stevig vast moeten zitten aan de auto. Er wordt zelfs gesproken dat de onderdelen 'immobiel' moeten zijn en dus niet mogen bewegen. Een eventueel protest zou dus ook met deze regel onderbouwd kunnen worden.

Mercedes-ingenieurs over fluctuerend gat naar Red Bull

In hetzelfde stuk van AMuS is men ook in gesprek gegaan met de ingenieurs van Mercedes. Die lichten toe waarom het soms lijkt alsof de teams vlak bij elkaar liggen, en soms ook totaal niet: 'De Red Bull en onze auto liggen heel dicht bij elkaar. Het ligt er een beetje aan hoe beide teams de afstelling regelen. Daarom is het verschil in vorm soms groot, zelfs tussen de kwalificatie en de race.' Zo was het gat tussen Verstappen en Lewis Hamilton tijdens de kwalificatie in Qatar bijna een halve seconde.

Ook externe factoren spelen een rol. Zo draaide de windrichting bijvoorbeeld volledig van vrijdag op zaterdag in Qatar. 'Dat is voor ons beter', geven de ingenieurs van het team uit Brackley aan. 'De wind staat dan in meer bochten gunstig.' Red Bull had dit ook mee moeten helpen, maar daar was men vooral bezig met het verklaren van het verschil in topsnelheid. Die moeite hadden ze dus wellicht beter in de afstelling van het eigen materiaal kunnen stoppen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws