Pirelli neemt hardste banden mee naar Qatar, een nadeel voor Red Bull? Formule 1
Formule 1

Pirelli neemt hardste banden mee naar Qatar, een nadeel voor Red Bull?

Pirelli neemt hardste banden mee naar Qatar, een nadeel voor Red Bull?

Pirelli, de bandenleverancier van de Formule 1, neemt de hardste banden mee naar de Grand Prix van Qatar. Het is de eerste keer dat het Formule 1-circus gaat rijden op het Losail International Circuit. Toch heeft Pirelli al wat kunnen testen in de simulator. Mario Isola, de baas van de Formule 1-afdeling van Pirelli, ligt de keuze voor de harde banden toe.

'De baan heeft een heel eigen karakter en het zal een hele grote uitdaging zijn voor de raceteams om hier te gaan rijden', zegt Isola geciteerd door Speedweek. 'Als bandenpartner van de Formule 1 is dit niet de eerste keer dat we op een nieuwe baan gaan rijden.' De Formule 1 keerde dit jaar voor het eerst in 36 jaar terug naar Zandvoort. Dat is natuurlijk een oud circuit, maar ook de data van dat circuit is verouderd. Ook Saoedi-Arabië is nieuw voor de Formule 1.

Isola: 'Er is nog wat onzekerheid'

'We vertrouwen de proeven die we hebben gedaan en de testritten in de simulator. Op basis van de informatie die we uit Qatar kregen en op basis van de lay-out van de baan, hebben we de drie hardste banden gekozen om mee te nemen.' Het asfalt in Qatar is nog nooit vernieuwd waardoor het dus oud en ruw is. Dat zorgt dus voor extra slijtage bij de banden. Ook Isola erkent het probleem: 'Het oppervlak van de baan is vrij ruw en de vele bochten zullen ook de banden laten slijten. Er is gewoon nog wat onzekerheid over de banden.'

Het Losail International Circuit heeft een recht stuk dat wel een kilometer lang is. Ook heeft het circuit zestien bochten. De Italiaanse bandenbaas denkt dat het circuit net zo veeleisend is voor de banden als Silverstone of Mugello. Misschien dat het zand dat op de baan ligt, het circuit bevindt zich namelijk in de woestijn, ook nog de bandenslijtage aantast. De teams zullen ook met de eerste vrije training niet precies weten hoe de banden slijten. De eerste vrije training is namelijk overdag, terwijl de race in de avond verreden wordt. Omdat het circuit zich bevindt in het Midden-Oosten, betekent dat een flink temperatuurverschil.

Bandenkeuze niet ideaal voor Red Bull

Dit seizoen zijn er vier races geweest waar Pirelli de hardste banden meenam. Deze races waren de Grand Prix van Portugal, de Grand Prix van Spanje, de Grand Prix van Silverstone en de Grand Prix van Zandvoort. Max Verstappen wist met deze bandencombinatie alleen te winnen in Zandvoort. De andere drie races werden gewonnen door Lewis Hamilton. Met het oog op het rubber lijkt het er dus op dat Mercedes dit weekend het voordeel zal hebben en dat Red Bull Racing keihard aan de bak moet.

Overwinning Verstappen met goede quotering op Sportbookies

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws