Regels voor 2022 zijn strenger voor ontwerpers, maar onduidelijk voor de fans Formule 1
Formule 1

Regels voor 2022 zijn strenger voor ontwerpers, maar onduidelijk voor de fans

Regels voor 2022 zijn strenger voor ontwerpers, maar onduidelijk voor de fans

De Formule 1 gaat een nieuw tijdperk tegemoet en het start al in 2022. De nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat de auto's gelijkwaardiger aan elkaar worden en dat volgen en inhalen makkelijker zal worden. Ook zullen de regels ervoor zorgen dat er minder ruimte is voor de ontwerpers om technische trucjes uit te halen.

Eerst waren de regels nog voor iedereen te begrijpen. Als de gemiddelde Formule 1-fan de reglementen zou lezen zou deze echt wel een beeld kunnen vormen van wat wel legaal was en wat illegaal was. Een voorbeeld hiervan is de achtervleugel van Lewis Hamilton in Brazilië. De achtervleugel van de Brit was defect en zou te ver open zijn gegaan dan toegestaan. Daardoor zou de zevenvoudig wereldkampioen veel meer voordeel hebben dan de andere coureurs. Iedereen die de regels had gelezen, kon zich een beeld en mening vormen over het probleem.

Regels zorgen voor duidelijkheid bij ontwerpers

Met de introductie van de nieuwe auto's in 2022 komen er dus ook een hoop nieuwe regels bij. Om er toch nog wat van te begrijpen heeft Auto, Motor und Sport de regels duidelijk uitgelegd. De technische regelgeving is niet meer weggelegd voor de fans, maar echt geschreven om duidelijkheid te geven aan de ontwerpers. Het hele voertuig is opgedeeld in legaliteitsboxen. Elke vorm, hoe deze ook is ontworpen, moet in dit raster passen. Op die manier krijgt de Formule 1 het dus voor elkaar om de teugels strakker aan te trekken voor de ontwerpers.

Als voorbeeld wordt de achtervleugel gebruikt. Voorheen moest deze 870 millimeter boven het zogenoemde referentievlak hangen. Ook mocht de vleugel niet smaller zijn dan 840 millimeter of breder zijn dan 1050 millimeter. Al deze regels stonden in het reglementen boek van 2021. Met de auto's van 2022 zal het moeilijker zijn om de afmetingen af te lezen. De regels hebben het zelfs over het volume van de achtervleugel en ook de kromming van bepaalde onderdelen moet aan de regels voldoen.

Bij overtredingen zal de FIA duidelijkheid moeten scheppen

De regels zijn dus strenger geworden voor de ontwerpers, maar tegelijkertijd onduidelijker voor de fans. Mochten er dus in de toekomst overtredingen zijn dan zal de FIA het dus duidelijk moeten uitleggen aan de fans om wel geloofwaardig over te komen. De kijker wil kunnen begrijpen waarom een auto niet voldoet aan de regels. De FIA heeft het dus niet alleen lastiger gemaakt voor de monteurs, maar ook voor zichzelf.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws