Symonds over trucjes van ingenieurs: 'Daar kun je rondetijd mee winnen' Formule 1
Formule 1

Symonds over trucjes van ingenieurs: 'Daar kun je rondetijd mee winnen'

Symonds over trucjes van ingenieurs: 'Daar kun je rondetijd mee winnen'

Tijdens de titelstrijd tussen Mercedes en Red Bull Racing wordt er van alles gebruikt om de titelwinst te behalen. Zo zou Mercedes volgens Red Bull een flexibele achtervleugel hebben, waardoor de auto meer snelheid zou hebben. De flexibele onderdelen kunnen ook een verhaal worden voor 2022, zo vreest Formule 1-technisch directeur Pat Symonds.

Red Bull had de FIA in Brazilië voorzien van documenten waarin zij uitlegden wat er met de achtervleugel van Mercedes gebeurde. Vooralsnog is er geen auto negatief beoordeeld na de testen die de FIA heeft uitgevoerd. Toch wil de FIA in 2022 strenger op gaan treden tegen flexibele onderdelen. Symonds vreest dat veel ingenieurs zullen proberen om onderdelen zo flexibel mogelijk te maken. 'We moeten vooral voorzichtig zijn met de vleugels en de diffuser. Daar kun je met bepaalde trucjes rondetijd mee winnen', zegt hij in gesprek met Auto, Motor und Sport.

Symonds: 'Ideale situatie zou zijn dat we de DRS niet meer nodig hebben'

De Formule 1 heeft al voorzorgsmaatregelen getroffen om te zorgen dat het controleren van de auto's niet teveel werk zal gaan worden. De Formule 1-auto's zullen als 3D-model aan de FIA worden gepresenteerd. De FIA zal dan de daadwerkelijke auto controleren om te bekijken of deze niet afwijkt van de specificaties. Het doel van de Formule 1 met de volgende generatie auto's is om zo snel en duurzaam mogelijk te zijn.

Het volgen en inhalen zal effectiever moeten worden met de nieuwe generatie auto's. De DRS zal verdwijnen uit de Formule 1 als alles lukt. De DRS werd in 2011 geïntroduceerd om te zorgen dat er meer ingehaald kon worden op de baan. 'De ideale situatie zou zijn dat we de DRS niet meer nodig hebben', zegt Symonds. Het liefst is de Formule 1 in 2024 al van de DRS af. In 2026 wordt de DRS hoe dan ook verwijderd en zal het vervangen worden door actieve aerodynamica.

Symonds over duurzamere Formule 1

Actieve aerodynamica zou ervoor moeten zorgen dat de auto's sneller zullen zijn en tegelijkertijd duurzamer. 'Als we onze doelstelling op het gebied van brandstofverbruik willen halen, moeten we de luchtweerstand op de rechte stukken verminderen.' De Formule 1 streeft ernaar om in 2030 CO2 neutraal te zijn. 'Een voorwaarde daarvoor is dat de aerodynamica actief zal moeten worden beïnvloed', zegt Symonds.

Continu op de hoogte blijven van alles omtrent de Grand Prix van Saoedi-Arabië? Download onze app: IOS of Android.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws