Update | FIA verzamelt alleen data in Canada, in Silverstone voor het eerst consequenties Formule 1
Formule 1

Update | FIA verzamelt alleen data in Canada, in Silverstone voor het eerst consequenties

Update | FIA verzamelt alleen data in Canada, in Silverstone voor het eerst consequenties

Er is een technische richtlijn uitgevaardigd om de teams een indicatie te geven over de maatregelen die de FIA van plan is te nemen om het porpoising tegen te gaan. Meerdere coureurs klagen al tijden steen en been over de stuiterende auto's en Lewis Hamilton had zelfs last van zijn rug na de race in Baku. De FIA komt de coureurs daarmee tegemoet met een nieuw onderzoek en daaropvolgende regelgeving.

In een verklaring op de website van de FIA, zegt het bestuursorgaan de volgende zaken te zullen gaan bekijken:

1. 1. Een grondiger onderzoek van de planken en glijders, zowel met betrekking tot hun ontwerp als wat de geconstateerde slijtage betreft.

2. 2. De definitie van een metriek, gebaseerd op de verticale versnelling van de auto, die een kwantitatieve limiet zal geven voor een aanvaardbaar niveau van verticale bewegingen. De exacte wiskundige formule voor deze metriek wordt nog door de FIA geanalyseerd en de Formule 1-teams is verzocht aan dit proces bij te dragen.

De eerste regel zal vooral kijken naar de bodem van de auto en hoe deze invloed heeft op het stuiteren, alsmede de slijtage van de houten plank die onder de auto's is gemonteerd. De tweede regel komt in het kort neer dat de FIA de snelheid en amplitude van het stuiteren zal meten en daarmee een regel in het leven zal roepen om deze te verminderen. Hoe de FIA dit precies zal meten en hoe ze de regels zullen aanpassen is pas duidelijk na het onderzoek, maar wat wel duidelijk is dat er een limiet zal komen over hoeveel een auto mag stuiteren.

Technische bijeenkomst gepland

Naast deze maatregelen zal de FIA een technische bijeenkomst met de teams beleggen om maatregelen vast te stellen die de porpoising tegengaan. De FIA heeft na overleg met haar artsen besloten in te grijpen in het belang van de veiligheid van de coureurs. In een sport waarin de deelnemers regelmatig met snelheden van meer dan 300 km/u rijden, wordt ervan uitgegaan dat de gehele concentratie van een bestuurder op die taak moet zijn geconcentreerd en dat overmatige vermoeidheid of pijn bij een bestuurder belangrijke gevolgen kan hebben indien dit tot concentratieverlies leidt. Bovendien maakt de FIA zich zorgen over de onmiddellijke fysieke gevolgen voor de gezondheid van de coureurs, van wie een aantal na recente gebeurtenissen rugpijn heeft gemeld.

Update 22.23u (17/06) | FIA verzamelt alleen data in Canada, in Silverstone voor het eerst consequenties 

Er zullen tijdens het Grand Prix-weekend in Montreal geen consequenties zijn als auto's te veel stuiteren. Er was enigszins verwarring ontstaan in de paddock omtrent de technische richtlijnen van de FIA. Volgens Auto, Motor und Sport zal de FIA dit weekend in Canada alleen maar data verzamelen omtrent het stuiteren. De eerste consequenties kan men verwachten tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws