Update | Red Bull nog steeds opzoek naar oplossing flapperende achtervleugel Formule 1
Formule 1

Update | Red Bull nog steeds opzoek naar oplossing flapperende achtervleugel

Update | Red Bull nog steeds opzoek naar oplossing flapperende achtervleugel

Volgens redacteuren van de Italiaanse tak van Motorsport.com heeft Red Bull Racing het achtervleugel-probleem opgelost. Tijdens het Grand Prix-weekend in Qatar begonnen de achtervleugels van Max Verstappen en Sergio Pérez weer te flapperen, net zoals in enkele van de weekenden daarvoor. De Oostenrijkse renstal is eindelijk achter de oorzaak van het probleem gekomen, en heeft zelfs meer rechte lijnsnelheid gevonden met de oplossing.

In Qatar introduceerde het team uit Milton Keynes op de zaterdag een versterkte DRS-activator. Er werd lange tijd gedacht dat dit het probleem was dat voor het instabiele onderdeel zorgde bij Verstappen en Pérez. Na dit onderdeel te vervangen bleef de instabiliteit bij de achtervleugel echter aanhouden. Wel zorgde de vervanging van dit onderdeel ervoor dat Red Bull op het juiste spoor kwam met betrekking tot de ware oorzaak.

Die oorzaak was namelijk af te lezen van de gegevens na de wijziging aan het onderdeel. Het versterkte systeem waarmee de DRS nu opengeklapt werd, bleek niet te werken, maar wees naar de oplossing voor het mankement bij de RB16B. Het open- en sluitsysteem van de bolide van Red Bull was veel te stijf. Ze hebben dit systeem nu aangepast door enkele onderdelen ervan krommer te maken (foto's vind je hier). Daarmee is het probleem dus verholpen.

Red Bull wint aan topsnelheid

Voor de kwalificatie en de race besloot Red Bull dus terug te keren naar een DRS-besturing die eerder in het jaar al gebruikt werd in combinatie met een andere achtervleugel. Dit was een achtervleugel die Losail International Circuit minder goed lag dan de vleugel waar het team uit Milton Keynes in eerste instantie in actie mee wilde komen. Deze vleugel verzorgde meer downforce, maar deed dit wel middels een soepelere DRS-constructie.

In één klap loste Red Bull zo twee problemen op. Allereerst opende en sloot de DRS weer op de gewenste tijd, in plaats van dat dit proces vertraagd werd door het stijve systeem, zoals in de races voor Qatar. Daarmee heeft Red Bull dus ook rechte lijnsnelheid weten te winnen. Wanneer de DRS eerder openklapt, neemt de coureur die snelheid immers mee over het hele rechte stuk, al gaat het om enkele tienden, of misschien zelfs wel honderdsten van een seconde.

Uit de topsnelheid-data van Qatar is duidelijk af te lezen dat het oplossen van dit probleem een voordeel geboden heeft aan het team van Verstappen. Zijn snelheid bij het aansnijden van de eerste bocht was zo'n 319,9 kilometer per uur tegenover een snelheid van 315,3 kilometer per uur voor Lewis Hamilton. In de analyse van Motorsport.com wordt de slipstream van de Limburger, welke hem snelheid op heeft geleverd, alleen niet benoemd. In de speedtrap was Verstappen vervolgens echter ook tijdens de race met 325,2 kilometer per uur, 0,9 kilometer per uur sneller dan Mercedes, en dat met een suboptimale achtervleugel.

Update 08:58 (25-11) | Red Bull nog steeds opzoek naar oplossing flapperende achtervleugel

Afgelopen weekend in Qatar was te zien hoe de achtervleugel van Red Bull Racing flapperde bij het activeren van de DRS. Red Bull leek het probleem opgelost te hebben, maar dat is dus niet het geval, zo meldt Motorsport.com. Het is voor Red Bull dus van belang dat er de aankomende dagen snel een oplossing wordt gevonden voor de laatste twee races.

De laatste paar Grands Prix had Red Bull problemen met de achtervleugel voor medium downforce. Via TV-beelden was goed te zien dat de achtervleugel flapperde wanneer het DRS-systeem activeerde. Dit zorgde ervoor dat de coureurs van Red Bull snelheid inleverden. De Oostenrijkse renstal probeerde het probleem te omzeilen door in Qatar met een high downforce achtervleugel te rijden. Bij deze vleugel klapte de DRS wél open, maar leverde het team alsnog tijd in op het circuit.

Horner vertrouwt op team voor oplossing

De high downforce achtervleugel is eigenlijk maar twee keer nodig geweest dit jaar. Dat was nodig tijdens de Grand Prix van Monaco en de Grand Prix van Mexico. De komende Grands Prix, Jeddah en Abu Dhabi, lijken juist een medium of low downforce achtervleugel nodig te hebben. Horner maakt zich ook zorgen over de achtervleugel: 'Als we in Jeddah of Abu Dhabi met de medium achtervleugel moeten rijden dan zullen we een oplossing moeten vinden voor het DRS-mechanisme.'

Red Bull mag de ontwerpers ook geen aanpassingen meer laten doen aan de achtervleugel. De FIA heeft besloten dat alle auto's worden 'bevroren' qua ontwikkeling. De teams krijgen wel ieder twee tokens die gebruikt kunnen worden voor aanpassingen. Red Bull heeft beide tokens al gebruikt. Toch denkt Horner dat het goed moet komen en het team met een oplossing komt: 'Qua betrouwbaarheid denk ik dat het eenvoudig moet zijn. We rijden hier al vele jaren mee, dus het is geen nieuwe technologie voor ons.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws