Update | 'Vertegenwoordigers Hyundai voerden al gesprekken met Domenicali' Formule 1
Formule 1

Update | 'Vertegenwoordigers Hyundai voerden al gesprekken met Domenicali'

Update | 'Vertegenwoordigers Hyundai voerden al gesprekken met Domenicali'

Vanaf 2026 gaat er in de Formule 1 een nieuw motorreglement in, maar deze kan nog wel eens kopzorgen opleveren. De koningsklasse van de autosport wil dat het aandeel van de elektrische systemen groter wordt om de sport zo klimaatneutraal te maken en de intrede voor andere teams mogelijk te maken. Audi gaat al haar intrede doen, maar ook Honda en enkele verrassende namen willen hun geluk zoeken in de Formule 1. Porsche lijkt haar Formule 1-dromen op te geven.

De Formule 1 gaat steeds meer richting een klimaatneutraal beleid. Dat betekent dat de sport vanaf 2026 nieuwe motorreglementen kent, wat de deur voor nieuwe motorfabrikanten heeft geopend. 'Voor 15 oktober hebben Audi, Ferrari, Mercedes, Renault en Red Bull Powertrains zich officieel gewijd aan het bouwen van hybride motoren. Honda springt misschien ook nog wel aan boord voor die tijd', schrijft Auto, Motor und Sport.

Volgens het Duitse medium zal Porsche geen alternatief kunnen vinden voor oktober. Bovendien lijkt de autofabrikant ook geen trek meer te hebben in een Formule 1-avontuur na de afgeketste deal met Red Bull Racing. Auto, Motor und Sport werpt wel andere namen op die mogelijk vanaf 2027 een intrede zullen doen in de koningsklasse van de autosport. 'Je hebt altijd de kans om je te registreren voor 30 juni 2023. Bedrijven als Hyundai en Ford lijken geïnteresseerd te zijn in een intrede voor 2027.'

Elektrische systemen leveren kopzorgen op

De Formule 1 zal vanaf 2026 gebruik gaan maken van honderd procent klimaatneutrale brandstof en de elektrische systemen zullen de helft van het vermogen op zich nemen. Het doel is om 350 kilowatt (475 pk, red.) te generen. Een groot gedeelte van de krachtbron zal hevig gereguleerd worden, waardoor er beperktere mogelijkheden zijn om innovatief te zijn. Toch moeten de Formule 1-teams innovatief zijn om voldoende energie op te wekken uit de hybride systemen.

'Het elektrische gedeelte levert momenteel 120 kilowatt. Met de toekomstige motoren moet dit ongeveer drie keer zoveel worden. Dat is makkelijk als de batterij vol zou blijven, maar je moet ook ronde na ronde energie zien op te wekken.' De afgelopen seizoenen was de MGU-H een onderdeel dat energie wist op te wekken door overtollige uitlaatgassen om te zetten in elektriciteit. De MGU-H is vanaf 2026 geen onderdeel meer van de krachtbronnen in de Formule 1.

Update 10.25u (05/10) | 'Vertegenwoordigers Hyundai voerden al gesprekken met Domenicali'

Veel autofabrikanten hebben trek in een intrede in de Formule 1. Eerder noemde Auto, Motor und Sport al de namen van Hyundai en Ford, maar nu lijkt de interesse van de Koreaanse autofabrikant serieus te zijn. 'Er zijn blijkbaar al gesprekken geweest tussen vertegenwoordigers van Hyundai en de Formule 1-baas Stefano Domenicali', schrijft het Duitse medium. 'Ze zijn al een tijdje aan het nadenken over een intrede. Ford lijkt ook geïnteresseerd te zijn.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws