Update VII | Wurz: 'Het elastiek van zijn ondergoed was in zijn huid gebrand' Formule 1
Formule 1

Update VII | Wurz: 'Het elastiek van zijn ondergoed was in zijn huid gebrand'

Update VII | Wurz: 'Het elastiek van zijn ondergoed was in zijn huid gebrand'

In aanloop naar de Grand Prix van Miami kwam de FIA met een memo, die de teams en coureurs eraan moest herinneren dat het dragen van sieraden niet toegestaan is. Daarnaast moet ook het juiste ondergoed worden gedragen in de auto. Lewis Hamilton ziet het nut van de memo niet in, aangezien het om 'nutteloze details' gaat. Daarnaast denkt de Brit dat Mercedes geen grote stappen zal zetten in Miami.

Hamilton draagt al sinds het begin van zijn racecarrière sieraden tijdens races en kan dit weekend in de problemen komen door de nieuwe regels. 'Het voelt een beetje gek. We hebben als sport de afgelopen jaren veel stappen voorwaarts gezet en grote thema's aangepakt. Dat we het nu gaan hebben over sieraden, vind ik een stap terug', aldus Hamilton bij de persconferentie van de FIA. Volgens de zevenvoudig wereldkampioen doen dit soort details er niet toe en is het dan ook onnodig om de regels te verscherpen.

'Ik draag al zestien jaar sieraden tijdens races. Ik kan mijn neusring niet verwijderen, dus daar moet ik het ook over gaan hebben met de FIA.' De president van het motorsportorgaan kan zo een gesprek met Hamilton tegemoet zien. 'We hebben grotere zaken om aan te pakken, dit is gewoon onzinnig. Het is nooit een veiligheidsprobleem geweest.' Mochten er problemen ontstaan, is er voor Mercedes in ieder geval geen man overboord. 'We hebben reservecoureurs staan. Dan ga ik maar van de stad genieten.'

'Verwacht geen verandering'

De eerste races van het seizoen was Mercedes minder competitief dan verwacht. Hamilton ziet vooralsnog geen grote vooruitgang en rekent in Miami ook op een strijd in het middenveld. 'We doen ons best en hebben dit weekend ook een nieuwe achtervleugel meegenomen, maar ik denk niet dat het gat ten opzichte van de top veel zal slinken.' Voor de aankomende Grand Prix brengt Mercedes dus een nieuwe achtervleugel mee, met minder neerwaartse druk om meer topsnelheid te genereren op de rechte stukken. Desondanks verwacht Hamilton geen wonderen. 'We hebben wel meer nodig dan dit om de top bij te halen.'

Update 19.15u (06/05) | Mercedes bevestigt niet dat Hamilton voldoet aan sieradenregels

Als onderdeel van de grondige check van de FIA of de teams en coureurs aan alle voorwaarden voldoen, heeft Mercedes aangegeven dat Hamilton niet voldoet aan de eis om geen sieraden in de vorm van piercings, kettingen of horloges te dragen tijdens racesessies. Wat de gevolgen hiervan zullen zijn, moet de FIA bepalen.

Update II 22.45u (06/05) | Hamilton krijgt tijd van FIA om 'niet te verwijderen' sieraden eruit te halen

Ted Kravitz meldt bij Sky dat de FIA Hamilton de tijd geeft om de sieraden die volgens de coureur er niet uit te halen zijn, te verwijderen. 'De neuspiercing van Hamilton kan er niet uit, maar Lewis krijgt tijd van de FIA om hem eruit te halen. Daarmee lijkt het erop dat Hamilton dit weekend nog mag racen, maar de volgende race heeft hij wel een probleem. Na een 'grace periode' van Hamilton is er een zero tolerance beleid. Zonder deze periode had hij een boete gekregen en was hij gediskwalificeerd geweest', aldus de analist.

Update III 11.30u (07/05) | 'FIA-voorzitter staat op sieradenverbod uit angst voor incidenten bij junioren'

Craig Slater weet waarom de FIA aandringt op het sieradenverbod dat de paddock de afgelopen weken bezighoudt. Het schijnt dat de nieuwe FIA-voorzitter, Mohammed Bin Sulayem, niet wil dat Hamilton een trend teweegbrengt die invloed heeft op juniorenklassen, waar de reglementen niet zo strak zijn als in de F1.

'De FIA heeft aan mij uitgelegd waarom Hamilton niet gewoon een waiver kan ondertekenen waarin hij zegt: oké, dit is een gezondheidsrisico, ik neem de verantwoordelijkheid op me wanneer er iets verkeerd gaat', aldus de Sky Sports F1-presentator, die dat als redelijk alternatief ziet om een uitzondering te maken voor de zevenvoudig wereldkampioen.

'President Bin Sulayem maakt zich zorgen over het voorbeeld dat dit toont voor jonge coureurs in autosport, die zich in een omgeving bevinden waarin de reglementen niet zo streng nageleefd worden als in de F1', meldt de Brit. Stel dat jonge coureurs besluiten met sieraden in te racen, en wordt daar in de kleinere raceklassen niet op gelet, dan kan dat leiden tot onnodig letsel.

Update IV 15.00u (07/05) | Nederlandse FIA-directrice belicht sieradenprobleem Hamilton

De Nederlandse Claire Dubbelman, Championship Director bij de FIA, heeft toegelicht waarom het motorsportorgaan er zo gedreven op is dat Lewis Hamilton zonder sieraden in de cockpit stapt. De zevenvoudig wereldkampioen heeft de eis van de FIA uit laten groeien tot een soort rel, maar volgens Dubbelman, aanwezig in de uitzending bij Viaplay, is het een heel logisch verhaal.

'Ik ben eigenlijk stiekem wel een beetje trots op Niels (Wittich, de Formule 1-wedstrijdleider, red.), want daar werk ik al heel lang mee samen. Hij is lang Formule 4-wedstrijdleider geweest', stelt ze in de uitzending. Met name de Duitse Formule 4 had Wittich lang onder zijn hoede en Dubbelman, die al eens te zien was in de uitzending bij Ziggo Sports Formule 1 Café, kent hem dus goed.

'Waar we in F4 al mee beginnen is het sturen van mensen naar elk Formule 4-kampioenschap om maar uit te leggen waarom het zo belangrijk is dat je al die dingen af doet', zo vervolgt ze haar verhaal. 'Want als je een groot ongeluk hebt en je hebt je horloge om of een ring om, dat wordt super heet. Dat heeft zó veel kans om je extra trauma te bezorgen. Het is gewoon super belangrijk dat alles wat je kan doen om dat risico te minimaliseren, dat je dat ook doet.'

'Toen Niels in de Formule 1 aankwam, dacht hij: wat is hier aan de hand? We beginnen er al mee met vijftienjarigen, waarom is dit hier een probleem', aldus haar visie op waarom het vreemd is dat er binnen de koningsklasse van de autosport zo'n groot probleem gemaakt wordt van het sieradenverbod.

Update V 18.00 (08/05) | Hamilton weigert nog steeds: 'Hier een vrijstelling en rest van het jaar ook'

Lewis Hamilton heeft aangegeven nog altijd niet van plan te zijn om zijn sieraden af te doen. De Brit begrijpt niet waarom dit nu ineens een probleem is, terwijl er in de voorgaande jaren niet naar om werd gekeken. Dat veiligheid belangrijk is, begrijpt de voormalig wereldkampioen wel, maar hoe het uitdoen van sieraden daarbij helpt is voor hem een vraagteken.

Tegenover Motorsport.com laat Hamilton zich uit over de plotselinge handhaving van deze regel. 'Toen ze me vertelden over de juwelen, zeiden ze dat veiligheid alles is. Ik zei: 'Nou, wat is er de afgelopen 16 jaar gebeurd? Ik heb al 16 jaar juwelen om. Was veiligheid toen geen probleem?'', zo laat hij weten wat er voor verbazing zorgde bij hem.

De discussie laaide opnieuw op nadat Esteban Ocon en Carlos Sainz hard de muur in klapten, en er daar geen Tecpro aanwezig was. 'Als we op deze nieuwe banen komen, doen ze hun werk het beste. Ik denk dat ze op al deze nieuwe circuits goed werk hebben geleverd op het gebied van veiligheid. Je kunt niet elke bocht voorspellen waar we Tecpro nodig zullen hebben, maar de veiligheid op de baan is geweldig.'

De Brit is dan ook lovend over de veiligheidsmaatregelen die er genomen zijn, en ziet het niet plaatsen van de barrier als een leerpunt voor de volgende keer. 'Ik denk dat we natuurlijk na een ervaring als dit weekend, kunnen weten dat dat een gebied is dat we kunnen verbeteren. Maar dat is een deel van de lessen die we geleerd hebben.'

De zevenvoudig wereldkampioen is echter niet van plan om zijn sieraden af te doen voor de veiligheid. Bang voor sancties is de Britse coureur van Mercedes niet. 'Ik heb hier een vrijstelling, ik zal de rest van het jaar ook een vrijstelling krijgen. Trouwringen zijn toegestaan', zo wijst hij naar een sierraad dat wel mag. Het volgend weekend gaat hij dan ook gewoon verder met de discussie. 'Zeker. Ik zal de volgende keer vier horloges dragen.'

Update VI 19.05 (14/05) | FIA-president gaat handhaven op sieraden Hamilton: 'Vraag niet aan mij waarom'

De FIA-president Mohammed ben Sulayem zal gewoon gaan handhaven als het aankomt op het dragen van sieraden tijdens een Formule 1-raceweekend. Daarmee reageert hij op Lewis Hamilton, die nog altijd niet van plan is om zijn sieraden af te doen. Volgens de veiligheidsvoorschriften moet dat wel gebeuren, maar daar is in het verleden nog nooit op gehandhaafd.

'Ik hou van juwelen,' begint Ben Sulayem in gesprek met Daily Mail, als hem wordt gevraagd naar de kwestie van Hamilton. 'Ik ben er absoluut gek op, maar in de auto is er geen keuze. Er wordt gezegd dat die regel nog niet eerder is toegepast, maar vraag niet aan mij waarom. Daarvoor moeten ze bij het oude regime zijn', doelt Ben Sulayem op het feit dat de regel in het verleden nog nooit is toegepast.

Mocht Hamilton tijdens het raceweekend in Monaco verschijnen met sieraden, dan is dat aan hem, zegt Ben Sulayem. 'Er zijn dan wel boetes die gelden. Het is alsof iemand op de weg te hard rijdt; je kunt hem niet tegenhouden, maar hij krijgt wel een boete, ook al was het per ongeluk. Je kan het niet door de vingers zien, omdat het je vrienden zijn. Er moet één regel zijn voor iedereen, en zo is het', besluit Ben Sulayem.

Update VII 14.30u (16/05) | Wurz: 'Het elastiek van zijn ondergoed was in zijn huid gebrand'

GPDA-voorzitter Alex Wurz is van mening dat de aangescherpte reglementen van de FIA een juist doel dienen. Coureurs mogen geen sieraden meer dragen in de cockpit en moeten verplicht brandwerend ondergoed dragen. Na een incident enkele jaren geleden heeft Wurz gezien wat normaal ondergoed met de huid van een coureur kan doen, en hij staat dan ook volledig achter de keuze van wedstrijdleider Niels Wittich om vergeten regeltjes te benadrukken.

'De regel is er terecht, ik had het alleen iets anders gecommuniceerd naar de coureurs', stelt Wurz, die voorzitter is van de Grand Prix Drivers' Association. Hij denkt dat de rel die ontstaan is rondom de sieraden van Hamilton alleen averechts werkt: 'Ik wil niet dat het eindigt zoals in het voetbal, waar spelers de handen in de lucht gooien en de scheidsrechter verbaal aanvallen na een overtreding. Je moet samenwerken. Dat had ik liever gezien.'

Over het brandwerend ondergoed bestaat bij de Oostenrijker geen twijfel. Hij herinnert zich nog goed dat coureur Kris Nissen hem eens liet zien hoe zijn brandwonden eruit zagen nadat hij zijn eigen ondergoed droeg en zwaar crashte. 'Hij toonde mij zijn lichaam en zei: moet je dit eens zien. Voor hem was verreweg het meest pijnlijke na de crash dat het elastiek van zijn onderbroek in zijn huid gebrand was. Hij zei dat hij jaren pijn heeft gehad. Daar heb ik wat van opgestoken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws