Van BMW-ingenieur tot Aston Martin-teambaas, wie is Mike Krack? Formule 1
Formule 1

Van BMW-ingenieur tot Aston Martin-teambaas, wie is Mike Krack?

Van BMW-ingenieur tot Aston Martin-teambaas, wie is Mike Krack?

Hij is net nieuw binnen de Formule 1, maar zit al wel bij één van de grotere Formule 1-teams. Mike Krack is bij Aston Martin de opvolger van Otmar Szafnauer. Er is nog weinig bekend over de Luxemburger en hij heeft een grote klus voor zich om het Britse team weer op de rit te krijgen. Wie is Krack nou eigenlijk en waarom koos Aston Martin voor hem? F1Maximaal zocht het voor je uit.

De 49-jarige Krack heeft tijdens zijn carrière vooral gewerkt voor het autosportteam van BMW. De man uit Luxemburg werkte bij BMW F1 Sauber als hoofdingenieur, maar voordat hij eenmaal die functie uitvoerde moest hij natuurlijk onderop beginnen. In 1998 startte Krack bij BMW als testingenieur. Na tweeënhalf jaar vertrok Krack bij BMW en in het begin van 2001 kwam hij bij Sauber terecht. Daar startte dus ook zijn Formule 1-carrière.

Krack en zijn Formule 1-avontuur met Sauber

De Luxemburger heeft veel verschillende functies gehad bij Sauber. In het begin analyseerde hij vooral de data, maar in december van 2003 werd de 49-jarige Krack gepromoveerd tot race-ingenieur van Felipe Massa. Het team van Sauber veranderde in de loop van de tijd in BMW Sauber. Krack kwam toen dus weer onder het bewind van BMW en kreeg de rol van hoofdingenieur. Hij werkte toen samen met een jonge Sebastian Vettel die toen bij BMW Sauber testcoureur was.

De voormalig ingenieur is dus geen groentje binnen de Formule 1. Toch is hij een tijdje niet op de grid geweest van de koningsklasse van de autosport. Krack besloot namelijk het team van BMW Sauber te verlaten nadat er werd besloten te focussen op 2009 in plaats van de titelstrijd van Robert Kubica. De Luxemburger belandde in de Formule 3 om vervolgens in 2010 bij BMW terug te keren als chief engineer van de DTM-klasse.

Even terug naar het kampioenschap van 2008. Kubica zelf kijkt met frustratie terug op dat seizoen aangezien het zijn enige kans was op een wereldkampioenschap. Na zijn zege in Canada besloot BMW Sauber om de ontwikkeling van de auto van 2008 op een lager pitje te zetten en zich meer te focussen op 2009. 'Ik dacht toen al: 'Je moet alle kansen aangrijpen, want je weet niet of er een tweede kans komt.'' De Pool sprak later nog met verschillende monteurs. 'Ze betreuren het vandaag de dag nog steeds, want uiteindelijk hebben we geen tweede kans gekregen.'

Successen met Porsche tijdens de World Endurance Championship

In oktober 2012 maakte Krack de overstap naar Porsche. Daar werd hij het hoofd van track engineering voor het World Endurance Championship-team. Terwijl hij bij Porsche werkte, beleefde hij verschillende successen in het World Endurance Championship. Zo wist hij met Porsche één race te winnen en vier keer een podiumplek te bemachtigen. Uiteindelijk besloot hij in 2014 te vertrekken en wéér aan de slag te gaan bij BMW, dit keer als senior performance engineer.

Krack bleef van 2014 tot 2022 bij BMW en functioneerde in verschillende rollen. Zo moest hij het overzicht houden over de ontwikkelingsprogramma's van het Formule E-team, het IMSA-team en het GT-team. In 2018 was hij het hoofd van race en test engineering, operations en organisation. Nu is Krack dus aangesteld als de nieuwe teambaas van Aston Martin. Het is een taak die hij nog nooit eerder uitvoerde in zijn loopbaan.

Stroll: 'Mike is uitermate geschikt om dat voor elkaar te krijgen'

Toch heeft Lawrence Stroll, de eigenaar van Aston Martin, vertrouwen in de 49-jarige Krack. Hij heeft al meer dan twintig jaar ervaring in de racewereld. Hij is in verschillende klassen actief geweest en heeft verschillende rollen gehad. De 62-jarige Canadees heeft de indruk dat de ervaring van de voormalig ingenieur wat toe gaat voegen aan het team van Aston Martin. Daarnaast is hij druk bezig om een topteam te creëren. Momenteel wordt een gloednieuwe fabriek gebouwd, inclusief geavanceerde windtunnel.

De Canadese miljardair hoopt met het vijf jarenplan dat is opgesteld bij Aston Martin het Formule 1-kampioenschap te winnen. Volgens Stroll kan Krack een grote rol spelen bij het behalen van die doelstelling. 'Winnen in de Formule 1 gaat om de juiste mensen op de juiste plek neer te zetten. Mike is uitermate geschikt om dat voor elkaar te krijgen.'

'We gaan ons tweede jaar in van ons vijf jarenplan en het doel is nog steeds om de wereldtitel te winnen', vult Stroll verder aan. 'Alle ingrediënten die we nodig hebben, komen bij elkaar. Mike zal een centrale en leidende rol spelen. Hij zal verslag moeten uitbrengen aan Martin Whitmarsh (de CEO van het Aston Martin F1-team red.) en daarnaast heeft hij de leiding over onze technische en operationele functies. Ons doel is om onze grote ambities waar te maken.'

Ook Whitmarsh ziet in Krack de ideale teambaas

Whitmarsh zelf heeft ook wat te zeggen over de kersverse Aston Martin-teambaas. 'Mike Krack is het soort dynamische en moderne teambaas die, in samenwerking met onze andere leiders onder leiding van Lawrence Stroll en mijzelf, ons het wereldkampioenschap Formule 1 zal opleveren.'

Volgens Whitmarsh is de keuze voor Krack logisch door de ervaring die hij heeft opgedaan in zijn carrière. 'Mike beschikt over een mix van ervaring en expertise die hem de ideale keuze voor ons maakt. Hij werkt goed samen met coureurs, aangezien hij dat aspect bij BMW de afgelopen jaren prioriteit heeft gegeven. Ook kan hij goed samenwerken met de ingenieurs aangezien hij hun taal spreekt.'

BMW zelf verliest natuurlijk een belangrijk iemand. De CEO van BMW M, Franciscus van Meel, heeft mooie woorden voor Krack over. 'We willen Mike graag bedanken voor zijn passie en de toewijding die hij ons heeft gebracht tijdens zijn werkzaamheden bij BMW en BMW M. Hij krijgt nu de kans om een droom in vervulling te laten gaan en wij willen dat niet in de weg staan. We wensen Mike veel geluk en succes bij zijn volgende werkzaamheden.'

Krack: 'Ben dankbaar dat ze mij deze kans hebben gegeven'

De Britse renstal is dus ambitieus en denkt met hun nieuwe teambaas goud in handen te hebben. Zelf is de voormalig engineer van BMW vereerd om bij Aston Martin te mogen werken en ook klaar om de uitdaging aan te gaan. 'Ik ben heel dankbaar naar Lawrence Stroll en Martin Whitmarsh dat ze mij deze fantastische kans hebben gegeven. Aston Martin is één van de grootste automerken in de wereld en om daar zo'n leidende rol te mogen spelen is een uitdaging die ik graag aanga', aldus Krack.

De plannen van Aston Martin zijn ambitieus en Krack heeft dus een zware taak voor de boeg. Zijn ervaren voorganger Szafnauer sneuvelde al onder het beleid van Lawrence Stroll en het is dus maar de vraag of de nieuwe teambaas de verwachtingen waar kan maken. Stroll heeft er in ieder geval vertrouwen in en het plan van Aston Martin zal dus langzaamaan vorm moeten krijgen. Aan Krack is het dus de taak om het Britse team beter te laten presteren dan in 2021.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws