Geruchtencircuit | 'Spaanse Grand Prix wordt vanaf 2027 mogelijk in Madrid verreden' Geruchtencircuit
Geruchtencircuit

Geruchtencircuit | 'Spaanse Grand Prix wordt vanaf 2027 mogelijk in Madrid verreden'

Geruchtencircuit | 'Spaanse Grand Prix wordt vanaf 2027 mogelijk in Madrid verreden'

In de Formule 1 wordt er veel gespeculeerd over transfers van teambazen en coureurs. Ook willen er nog wel eens jonge coureurs naar voren geschoven worden als potentiële vervangers voor rijders op de huidige grid. Bij het Geruchtencircuit lees je alle laatste suggesties rondom de toekomst van de Formule 1.

Maandag 17 April:

'Spaanse Grand Prix wordt vanaf 2027 mogelijk in Madrid verreden'

Het Spaanse Mundo Deportivo weet te melden dat de Formule 1 dicht bij een deal is om de Spaanse Grand Prix vanaf 2027 in Madrid te organiseren. Recent is erover gesproken om daar de MotoGP en de Formule 1 in hetzelfde weekend te organiseren, maar dat schijnt geen optie meer te zijn. Daardoor staat Madrid open om een Formule 1-race te organiseren in de Spaanse hoofdstad. 'Er zijn gesprekken geweest, maar nog niks is vastgelegd en er is nog geen overeenkomst. We hebben nog een contract met Barcelona', laat de Formule 1 weten.

Zondag 16 april: 'Sainz bovenaan het lijstje van Seidl voor overstap naar Audi'

Audi is momenteel keihard bezig om voor 2026 een competitief team naar de Formule 1 te brengen. Op de achtergrond wordt er gewerkt aan het vergaren van stafleden en dan kunnen de coureurs natuurlijk ook niet ontbreken. Volgens het Zwitserse Blick staat Carlos Sainz bovenaan het lijstje van Andreas Seidl. De link tussen de Spaanse coureur en het Duitse automerk is niet zo vreemd, de vader van de coureur rijdt al jaren voor Audi. Duitse media opperen tegelijkertijd dat Mick Schumacher naar Audi gehaald moet worden in 2026.

Dinsdag 11 april:

'Vietnam en Zuid-Afrika goed op weg om op F1-kalender te staan in 2024'

Volgens grandprix.com is het mogelijk dat zowel Vietnam als Zuid-Afrika op de Formule 1-kalender staan in 2024. Het stratencircuit in Hanoi moest in 2020 al een race organiseren, maar de coronapandemie voorkwam dat. De Formule 1 is met het Kyalami circuit al een aantal jaren in gesprek over een terugkeer van de Grand Prix van Zuid-Afrika. Volgens enkele bronnen zou Stefano Domenicali al een bezoekje hebben gebracht aan Hanoi en is de regering van Zuid-Afrika bereid om het bedrag neer te tellen om een Grand Prix naar het land te halen.

Maandag 3 april:

'Zaterdag in Bakoe in teken van de sprintrace met ingekorte kwalificatiesessie'

Telegraaf-verslaggever Erik van Haren beschikt over meer informatie over welk format de Formule 1 wil gaan volgen tijdens het raceweekend in Bakoe. Eerder was al bekend dat de Formule 1 een tweede kwalificatiesessie wil toevoegen. Van Haren meldt nu dat er in het nieuwe format nog steeds op vrijdag één training en één kwalificatie plaatsvindt, zoals we gewend zijn in weekenden met een sprintrace. Die vrijdagkwalificatie is dan niet voor de sprintrace, maar voor de hoofdrace op zondag.

De zaterdag zou dan volledig in het teken komen te staan van de sprintrace, waarbij eerst op zaterdagochtend een aparte kwalificatie komt voor de sprintrace die later op de dag verreden wordt. Aan de puntentelling zou niks veranderd worden, maar de drie kwalificatiedelen in de sprintkwalificatie worden wel ingekort ten opzichte van een normale kwalificatiesessie.

Vrijdag 31 maart:

'Formule 1 wil tweede kwalificatie toevoegen aan sprintweekend Azerbeidzjan'

De Formule 1 overweegt een tweede kwalificatie toe te voegen aan het sprintweekend in Azerbeidzjan, zo meldt onder meer RaceFans. Momenteel wordt de kwalificatie in zo'n weekend op de vrijdag gehouden en bepaalt deze de startopstelling voor de sprintrace. Die bepaalt op zijn beurt weer de grid voor zondag, maar daar komt nu mogelijk verandering in.

Zo is de voorgestelde wijziging een tweede kwalificatiesessie die de startopstelling voor enkel de sprintrace moet bepalen. De andere sessie bepaalt dan de grid voor de race van zondag, in plaats van wat de sprintrace momenteel doet. Het betekent dan ook meteen dat de uitslag van de zaterdagwedstrijd geen invloed heeft op de grid van zondag, wat voor meer spektakel moet zorgen in de verkorte race.

Zaterdag 11 maart:

'Vasseur komt terug op gelijke status coureurs en geeft voorkeur aan Leclerc'

Waar Ferrari-teambaas Fréderic Vasseur voor aanvang van het nieuwe Formule 1-seizoen nog aangaf dat zijn beide coureurs dezelfde behandeling mogen verwachten, geeft de Fransman volgens Formula1news.co.uk nu toch de voorkeur aan Charles Leclerc. Volgens het medium wil Vasseur de ontwikkeling van de auto aanpassen aan de wensen van Leclerc, nadat de Monegask duidelijk de snelste van de twee Ferrari-coureurs was tijdens de openingsrace. Daarnaast doet het gerucht de ronde dat de uitvalbeurt van Leclerc tot woede van de Monegask niet het gevolg was van een technisch mankement, maar van een menselijke fout.

Donderdag 9 maart:

'Mercedes overweegt beste motor aan Aston Martin te geven'

Het team van Mercedes gaat mogelijk haar beste motor geven aan het team van Aston Martin, meldt theobjective.com. Lewis Hamilton had tijdens de testdagen de beschikking over een krachtbron die vier pk meer gaf dat de andere motoren. Als Mercedes in de aankomende twee races, in Saoedi-Arabië en Australië, niet naar behoren presteert, dan kan de motor naar Fernando Alonso gaan. Als de Duitse renstal geen races kan winnen, dan gaat de krachtbron naar het team dat dit wel zou kunnen, in dit geval dus Aston Martin.

Donderdag 9 maart: 

'Lange vergadering bij Mercedes: technisch directeur krijgt ultimatum te horen'

Volgens het doorgaans goed ingevoerde Formu1a.uno hangt er een gespannen sfeer binnen het team van Mercedes. Het team heeft zich vastgehouden aan het concept dat vorig jaar niet uit de verf kwam en tijdens de Grand Prix van Bahrein ging het weer mis. De Duitse renstal kijkt nu naar een ander concept. Deze moet een significante verandering teweegbrengen, anders kan dit de kop kosten van technisch directeur Mike Elliott.

De druk binnen het team van Mercedes is in de afgelopen weken dan ook een stuk groter geworden. In de dagen na de Grand Prix van Bahrein heeft de renstal dan ook een lange vergadering gehouden. Hierbij werd er een ultimatum gesteld aan Elliott. Het is aan de technisch directeur van Mercedes om het project een nieuw en verbeterd leven in te blazen.

Donderdag 9 maart:

'Ferrari zet wijzigingen voort: hoofd aerodynamica mogelijk slachtoffer'

Ferrari neemt mogelijk afscheid van hoofd aerodynamica David Sanchez, zo meldt het Italiaanse MotoriOnline. De Spaanse aerodynamicus vormde voorheen het technische driemanschap met Enrico Gaultieri (motor) en Enrico Cardile (chassis) onder leiding van Mattia Binotto. Na de moeizame start van het 2023-seizoen zou de Scuderia al stappen willen ondernemen en Sanchez is daar mogelijk het slachtoffer van.

Eerder pakte Ferrari het strategische team aan door Iñaki Rueda niet meer op de baan, maar in de fabriek in Maranello te laten fungeren. Sanchez zou het team helemaal verlaten, al is het niet honderd procent zeker of het gaat om ontslag of iets anders. Zo wordt ook gesproken over een stap van de techneut naar een team 'aan de andere kant van het kanaal'. Dat zou dan een team in Groot-Brittannië moeten zijn.

'Mercedes haalt oudgediende van stal om koers W14 te wijzigen'

James Allison keert mogelijk terug bij Mercedes, zo meldt de Italiaanse tak van Motorsport.com. Reden hiervoor is de teleurstellende snelheid van de W14, waarmee Lewis Hamilton en George Russell vijfde en zevende werden in Bahrein. Allison werkt momenteel voor het zeilteam van INEOS, een belangrijke sponsor van Mercedes, maar moet het F1-team weer helpen om de juiste koers te vinden. Mike Elliott nam in 2021 het stokje over van Allison, maar lijkt nu als ongeschikt te worden gezien.

Donderdag 2 februari:

'Gulf-aankondiging van Williams in aantocht, maar is van website verwijderd'

Het laatste gerucht rondom de Britse renstal Williams luidt dat ze mogelijk samen gaan werken met Gulf en op die manier weer verbonden worden met Porsche. Gulf heeft namelijk na twee jaar het contract met McLaren beëindigd en zou daarom geïnteresseerd zijn in Williams. Onlangs stond Gulf heel even als sponsor op de website van de Britse formatie, maar het was ook snel weer verwijderd. Of Gulf daadwerkelijk in zee gaat met Williams en of Porsche er ook bij betrokken is, is nog niet duidelijk.

Vrijdag 27 januari:

'Red Bull presenteert naast RB19 ook nieuwe motorleverancier voor 2026'

Red Bull Racing presenteert op 3 februari niet alleen de nieuwe RB19 voor het seizoen 2023, maar ook de nieuwe motorleverancier voor 2026. Dat meldt Sky Sport Deutschland. Naast de nieuwe auto van Max Verstappen en Sergio Pérez zou ook de CEO van de nieuwe motorleverancier voor over drie jaar zich melden op het podium in New York. Wie de nieuwe motorleverancier is, moet nog blijken. Het is niet uitgesloten dat het Honda is.

Zondag 15 januari:

'Hamilton behoort tot investeerdersgroep die Manchester United wil kopen'

Lewis Hamilton behoort tot een investeerdersgroep die Manchester United zou willen kopen, zo meldt Mirror. De zevenvoudig F1-kampioen zou in een groep zitten van Sir Jim Ratcliffe, CEO van Mercedes-sponsor INEOS. De bedoeling is dat zij de Britse voetbalclub overnemen van de familie Glazer, die de club in 2005 voor 790 miljoen pond overnam. Inmiddels zou het overnamebedrag van de club van voormalig Ajax-trainer Erik ten Hag op acht miljard pond liggen.

Vorig jaar werden Ratcliffe en Hamilton al in verband gebracht met een overname van de Londense Chelsea FC, maar dat ging niet door. Wel is Hamilton een investeerder in de American Football-club Denver Broncos. Opvallend aan het feit dat Hamilton gelinkt werd aan Chelsea en nu aan Manchester United, is dat hij zelf supporter is van Arsenal, een rivaal van zowel Chelsea als Manchester United.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws