Geruchtencircuit | 'Red Bull heeft al 75 procent van het ontwikkelingsbudget uitgegeven' Geruchtencircuit
Geruchtencircuit

Geruchtencircuit | 'Red Bull heeft al 75 procent van het ontwikkelingsbudget uitgegeven'

Geruchtencircuit | 'Red Bull heeft al 75 procent van het ontwikkelingsbudget uitgegeven'

In de Formule 1 wordt er veel gespeculeerd over transfers van teambazen en coureurs. Ook willen er nog wel eens jonge coureurs naar voren geschoven worden als potentiële vervangers voor rijders op de huidige grid. Bij het Geruchtencircuit lees je alle laatste suggesties rondom de toekomst van de Formule 1.

'Red Bull heeft al 75 procent van het ontwikkelingsbudget uitgegeven'

Red Bull Racing heeft dit seizoen al meerdere ontwikkelingen gedaan. Zoveel zelfs dat Mattia Binotto zich afvraagt wanneer er eindelijk een stop op komt bij de Oostenrijkse renstal. De Italiaanse tak van Motorsport.com heeft te horen gekregen van Haas-teambaas Guenther Steiner dat het budget voor ontwikkelingen op ongeveer tien miljoen dollar ligt (bijna 9,5 miljoen euro, red.). Teams kunnen zelf bepalen of ze meer uitgeven aan updates dan 10 miljoen dollar, maar door het budgetplafond van 140 miljoen dollar zullen de teams niet alles uit gaan geven aan ontwikkelingen.

Desondanks heeft de Italiaanse tak van Motorsport.com te horen gekregen dat Red Bull al 75 procent van die tien miljoen dollar heeft uitgegeven. Als het ontwikkelingsbudget van de Oostenrijkse renstal rond dat bedrag ligt, dan zal er snel een stop komen op de grote upgrades van het team. Daarnaast wordt gemeld dat het team van Mercedes al meer dan tien miljoen dollar heeft uitgegeven, terwijl Ferrari nog om en nabij dezelfde auto heeft als de bolide tijdens de Grand Prix van Bahrein.

'Williams wil Piastri een F1-zitje geven'

Volgens de laatste geruchten in de Formule 1-paddock staat Oscar Piastri bovenaan het lijstje voor een permanent racezitje bij het team van Williams voor volgend seizoen. De Australiër zou een stoeltje in de Formule 1 sowieso verdienen want hij won opeenvolgend de Formule 3 en 2. Sky Sports F1 reporter Ted Kravitz zei in zijn 'Ted's Notebook' show: 'Ik wist dat ik had gezegd dat je Piastri mogelijk bij Aston Martin zou zien, daar heb ik me in vergist. Eigenlijk kijkt Alpine mogelijk naar Williams als een plek voor Piastri volgend jaar.'

Volgens Kravitz zou Alpine een stap naar Williams voor Piastri de juiste plek vinden om ervaring op te doen alvorens zich aan te sluiten bij de Franse formatie. Mogelijk heeft de deal ook wat te maken met het onderstaande gerucht van Albert Fabrega van DAZN España. Hij stelt dat er een 'rijdersruil' zal plaatsvinden tussen twee teams. Zou het kunnen zijn dat Alpine en Williams een rijdersruil afronden?

'Coureurswissel tussen twee teams op komst in F1'

Volgens Formule 1-journalist Albert Fabrega is er een ruil tussen twee teams op komst. De journalist wil nog niet zeggen om welke teams en coureurs het zal gaan. Bovendien is het onduidelijk wanneer deze ruil zal plaatsvinden. 'De markt is momenteel al in beweging. Er is momenteel al wat gaande, maar ik mag nog niet zeggen wat. Ik vind het niet verrassend wie weggaat, maar wel verrassend wie binnenkomt. Het gaat om een verandering van coureurs tussen twee teams', aldus Fabrega.

'Aston Martin op polepostion voor overname Audi'

De Volkswagen Group gaat haar intrede doen in de Formule 1. Porsche lijkt samen te gaan werken met Red Bull Racing en Audi was nog op zoek naar een team om over te nemen. Volgens F1-Insider zal de autofabrikant een deal proberen te sluiten met Lawrence Stroll voor de overname van Aston Martin. 'Stroll senior is een zakenman een deal als deze zal goed werken voor hem', stelt Ralf Schumacher. Details over een mogelijke overname zijn nog niet bekend.

'Audi verhoogt bod op Formule 1-team McLaren tot 650 miljoen euro'

Recentelijk werd duidelijk dat Audi een belang in het Formule 1-team van McLaren wil aanschaffen. In eerste instantie betrof het een bod van 500 miljoen euro. Inmiddels heeft het Duitse automerk haar bod verhoogd tot 650 miljoen euro volgens berichtgeving van BNR, dat het relatief onbekende Automobilwoche citeert.

'Volkswagen Group geeft goedkeuring voor F1-avontuur Porsche en Audi'

Volgende week moet er dan eindelijk bevestiging komen vanuit de Volkswagen Group na jarenlange speculatie, meldt persbureau Reuters. Volgens twee bronnen is de kans groot dat de overkoepelende organisatie instemt met het idee van Audi en Porsche om de Formule 1 te betreden. Porsche gaat dan waarschijnlijk in zee met Red Bull Racing. Audi zal mogelijk een deal gaan sluiten met McLaren.

De Volkswagen Group heeft geen antwoord gegeven op de vragen van Reuters. Desalniettemin zegt een bijkomend gerucht dat Audi een half miljard euro over heeft voor een overname of vergaande samenwerking met McLaren. De geruchten rondom de Volkswagen Group, en de link met Red Bull en McLaren, spelen al geruime tijd. Zak Brown, CEO van McLaren, had al toegegeven dat er gesprekken liepen tussen beide McLaren en de Volkswagen Group.

'F1 wil ondanks raketaanslag ook komende jaren in Saoedi-Arabië blijven'

De toekomst van de Grand Prix van Saoedi-Arabië lijkt niet in gevaar te zijn. RaceFans meldt namelijk dat de Formule 1 de intentie heeft om ook gewoon de komende jaren naar het Jeddah Street Circuit te gaan. Na overleg met de coureurs zouden de top van de Formule 1 en de FIA binnenkort met duidelijkheid komen over de toekomst van het evenement. De race van afgelopen weekend leek nog in gevaar te zijn na een raketaanslag op een olieraffinaderij op tien kilometer afstand. Coureurs leken niet te willen racen, maar werden alsnog overgehaald om toch in de oliestaat te blijven.

'Red Bull heeft zich misrekend op hoeveelheid benzine Verstappen en Pérez'

Red Bull Racing zou zich in tegenstelling tot eerdere berichtgeving misrekend hebben op de hoeveelheid benzine die Max Verstappen en Sergio Pérez tijdens het einde van de Grand Prix van Bahrein zouden hebben. Dat meldt journaliste Julianne Cerasoli. Binnen de paddock zouden namelijk geluiden te horen zijn dat de dubbele uitvalbeurt veroorzaakt is door een menselijke fout.

Verstappen zei zelf dat het probleem de benzinepomp was die geen brandstof meer zou doorpompen naar de motor. Helmut Marko kon dit beamen en zei dat Pérez met hetzelfde probleem kampte. Nu lijkt het echter zo te zijn dat Verstappen en Pérez simpelweg niet meer genoeg brandstof hadden om de race uit te rijden en zodoende vroegtijdig moesten staken.

'Verstappen krijgt in Bahrein upgrade voor RB18 die porpoising tegengaat, Pérez in Jeddah'

Een Griekse Formule 1-journalist, Dimitris Bizas, meldt op Twitter dat Red Bull Racing een interessante update gaat meenemen naar de eerste race in Bahrein. Deze upgrade zal het eerste raceweekend alleen op de RB18 van Max Verstappen worden gezet en zal het porpoising tegen moeten gaan. De ingenieurs van het team zouden namelijk een achterwielophanging hebben voorbereid die na het bereiken van een snelheid van 250 kilometer per uur zich anders zal gedragen. Sergio Pérez kan dezelfde upgrade een week later verwachten tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië.

'Derde F1-race in Verenigde Staten: terugkeer naar Las Vegas'

Na het succes van Drive to Survive in de Verenigde Staten heeft de Formule 1 al meerdere malen gekeken naar de optie om meer races te houden in het Noord-Amerikaanse land. Dit seizoen worden er al twee races verreden in Amerika, namelijk in Miami en op COTA. Het lijkt er nu op dat een derde race in de Verenigde Staten aan de toekomstige kalenders zal worden toegevoegd. Het Twitter-account Las Vegas Locally meldt namelijk dat er een Formule 1-race gehouden zal worden in Las Vegas en dat de officiële bekendmaking snel zal volgen. De Formule 1 reed in 1981 en 1982 ook al in Las Vegas. Toen op het parkeerterrein van Caesars Palace.

'GP Rusland mogelijk vervangen door Qatar of tweede race in Bahrein'

De Grand Prix van Rusland wordt mogelijk vervangen door Qatar of een tweede race in Bahrein. Dat meldt Auto, Motor und Sport-journalist Tobi Grüner. De wedstrijd op het Sochi Autodrom gaat niet door naar aanleiding van de oorlog die Rusland begonnen is tegen Oekraïne. De Formule 1 is op zoek naar een vervanger en mogelijk komt de sport uit bij een race op het Outer circuit van Bahrein. De Grand Prix van Sakhir werd hierop gehouden in 2020. Ook Qatar is nog steeds een mogelijkheid.

'Mercedes komt met geniale oplossing radiator: W13 wint zeker één seconde'

Volgens Corriere Della Sera is Mercedes met een briljante oplossing gekomen voor haar radiatoren. Deze worden in de nieuwe versie van de W13 bovenin het bodywork van de bolide verstopt. Hierdoor worden de al relatieve slanke sidepods van de W13 nog slanker. Hierdoor lijkt de nieuwe Mercedes dus geen sidepods meer te hebben. Desalniettemin heeft het een geweldig effect op de snelheid van de auto. 'De prestaties in de simulator zijn indrukwekkend', meldt de Italiaanse krant. Corriere Della Sera doet ook nog een voorspelling over de gewonnen tijd van de Mercedes-auto. 'Mercedes heeft al legendarische progressie geboekt. Het verschil is ligt misschien wel boven de één seconde.'

De oplossing van Mercedes lijkt ook al bekend te zijn bij meerdere teambazen in de Formule 1. Zij zijn dan ook bereid om een protest in te dienen tegen de upgrades van Mercedes mogen deze daadwerkelijk op de auto zitten. Zij vragen zich namelijk af of deze oplossing valt binnen de nieuwe technische reglementen van de FIA. Toch had Mercedes al aan het bestuursorgaan om verduidelijking gevraagd voordat ze aan de nieuwe auto zijn begonnen. Voor de Duitse renstal kan het een probleem zijn als het niet legaal blijkt te zijn, want dan heeft het team veel geld verloren. Dat doet extra pijn door de budgetlimiet. Maar als de geruchten kloppen, lijkt Mercedes weer een 'monster' naar de Formule 1 te brengen, volgens Corriere Della Sera.

'Magnussen hoog op het lijstje van Haas als vervanger Mazepin'

Kevin Magnussen wordt door de Deense krant Ekstra Bladet genoemd als mogelijke vervanger van Nikita Mazepin. De Amerikaanse renstal is momenteel op zoek naar een nieuwe coureur na het wegsturen van Mazepin en daarbij zijn volgens de bronnen van de krant drie namen gevallen. Naast Antonio Giovinazzi en Nico Hülkenberg staat ook Magnussen hoog op het lijstje van Haas. Pietro Fittipaldi lijkt dus inderdaad een tijdelijke oplossing te worden.

Voor Magnussen betekent een contract bij Haas een terugkeer in de Formule 1 en een terugkeer bij het Amerikaanse team. Er zitten nog wel enkele haken en ogen aan een mogelijke deal. Magnussen heeft namelijk een contract bij Chip Ganassi Racing voor nog drie races en twee daarvan conflicteren met de huidige Formule 1-kalender. Bovendien heeft de Deen een contract ondertekend bij Peugeot om mee te doen aan de WEC de komende drie jaar. Op woensdag zal het duidelijk moeten worden wat de plannen zijn bij Haas.

'Fittipaldi twee Grands Prix bij Haas, Giovinazzi stapt daarna in'

Pietro Fittipaldi en Antonio Giovinazzi zouden in 2022 beiden uit kunnen komen voor Haas. De Italiaanse tak van Motorsport.com, die het niet altijd bij het juiste eind heeft, heeft uit bronnen vernomen dat Fittipaldi een contract voor twee Grands Prix voor zijn neus heeft. Het zou dan de Braziliaan zijn die bij Haas plaatsneemt, maar niet voor het hele seizoen.

Vanwege een beperkt budget lijkt het er namelijk op dat een langdurige samenwerking tussen Fittipaldi en de Amerikaanse renstal geen optie is. Na de tweede Grand Prix van het jaar zou daarom Giovinazzi in aanmerking komen voor het stoeltje. Die zal, mits het bericht uit Italië juist is, de rest van het seizoen op zich nemen. Het zou kunnen dat allebei de heren tijdens de wintertests in actie komen zodat Fittipaldi én Giovinazzi al meters gemaakt hebben voordat ze in 2022 instappen.

'Haas breekt met Mazepin, Fittipaldi vervanger vanaf testdagen Bahrein'

Haas lijkt te gaan breken met Nikita Mazepin, zo meldt Sky Sports Deutschland op basis van bronnen dichtbij het team. De Rus moet zijn zitje dan afstaan aan reservecoureur Pietro Fittipaldi, die het stuur vanaf de testdagen in Bahrein (10-12 maart) overneemt. Reden achter de breuk tussen Haas en Mazepin is de invasie van Rusland in Oekraïne. Hierdoor weren motorsportorganisaties uit verschillende landen Russische coureurs van deelname aan races. Mazepin zou sowieso de Grands Prix van Australië en Groot-Brittannië moeten missen, maar nu zal hij aan geen enkele wedstrijd meer deelnemen.

Giovinazzi genoemd als mogelijke vervanger van Mazepin

De oorlog die momenteel in Oekraïne gaande is, zou gevolgen kunnen hebben voor de toekomst in de Formule 1 van Nikita Mazepin. De Oekraïense motorsportfederatie wil alle (Wit-)Russen uitsluiten van competities. Hoewel Haas-teambaas Günther Steiner eerder al aangaf dat hun reservecoureur, Pietro Fittipaldi, als eerst een belletje zou krijgen als er een stoeltje vrij komt en dat het team daarna verder zou kijken.

Mocht Haas verder gaan kijken, dan noemt de Italiaanse tak van Motorsport.com Antonio Giovinazzi als mogelijke opvolger van de Rus. Volgens het medium zou het de meest logische vervanger zijn aangezien de Italiaan gelinkt is aan Ferrari, het team waarmee Haas nauw samenwerkt. Daarnaast heeft hij in zijn Formule E-contract een exitclausule voor het geval er een Formule 1-zitje beschikbaar is. Giovinazzi's laatste Grand Prix dateert ook maar uit december 2021, wat hem de ideale kandidaat zou maken.

'Portimão in gesprekken met F1-organisatie om GP Rusland te vervangen'

De Formule 1 heeft vorige week aangegeven de Russische Grand Prix niet te verrijden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne. De organisatie van de sport is nu op zoek naar een vervangende race. Istanbul Park is al genoemd als een mogelijke vervanger, maar het lijkt Portugal te gaan worden. De directeur van het Autódromo Internacional do Algarve, ook wel bekend als Portimão, zegt namelijk dat er gesprekken zijn met de Formule 1-organisatie. Het zal het derde jaar op een rij zijn dat het Formule 1-circus naar Portugal zal reizen.

Beelden F1-75 van Ferrari lekken uit op social media

De nieuwe bolide van Ferrai, de F1-75, is een dag voor de officiële lancering gelekt. Het team deelde op woensdag al een video van Charles Leclerc en Carlos Sainz die voor het eerst de nieuwe bolide mochten zien, maar nu kan de hele wereld er al naar kijken. De auto is niet per ongeluk gelekt door het team zelf, maar door iemand die stiekem een foto heeft genomen van de wagen. De kleuren zijn zoals we verwachten van Ferrari, waarbij de bolide ook enkele zwarte tinten kent.

Morgen zullen er meer details bekend worden gemaakt van de F1-75, maar het is al wel duidelijk dat de nieuwe bolide brede sidepods zal hebben. Hiermee volgt de Italiaanse renstal het voorbeeld van Aston Martin. Uit het zijaanzicht wordt duidelijk dat ook Ferrari gebruikt maakt van gleuven op de sidepods, maar dat er wel wat meer rondingen zijn te vinden. Daarnaast lijkt het erop alsof de bolide gebruik gaat maken van dubbele sidepods. Donderdag om 14.00u Nederlandse tijd zal de auto officieel gelanceerd worden.

Zijn dit de eerste beelden van de AlphaTauri AT03?

Er zijn gelekte beelden van de AlphaTauri AT03 opgedoken op social media. Er is geen bron die bevestigd heeft dat het werkelijk de AT03 betreft, dus het is niet zeker dat het werkelijk de nieuwe auto betreft, maar er zijn wel enkele signalementen die doen vermoeden dat de foto vanuit de AlphaTauri-fabriek komt. Zo is er in een eerdere documentaire van AlphaTauri over haar fabriek een cabine te zien die erg lijkt op de cabines aan de linkerkant van de foto.

Ook het rijdersnummer klopt. Nummer 22 is namelijk het nummer waar Yuki Tsunoda mee in actie komt. Bij Red Bull Racing zagen we op de recent gelanceerde bolide het logo 'HRC' staan, wat we op de AT03 dus ook terugvinden. Het logo lijkt te kloppen met het logo van de racetak van de Japanse autofabrikant, met een streep door de drie letters heen. Ook staat er op de neus 'fashion meets function', een slogan die op de website van AlphaTauri langskomt.

Als dit werkelijk de AT03 is dan kunnen we wel over de sidepod al wat zeggen, waar je op de foto AlphaTauri op ziet staan. Deze sidepod oogt breed, maar ook enorm dun. Het lijkt er op deze foto dus op dat AlphaTauri met haar 2022-ontwerp voor een vergelijkbaar concept gegaan is als Aston Martin, maar dan nog veel agressiever. Nog een foto van de AlphaTauri vind je hier, met een kleine disclaimer: de tweede foto is een foto van het chassis van de AT02. Dit is dus niet afkomstig van de 2022-bolide.

'Freitas kandidaat om Masi op te volgen als wedstrijdleider'

Albert Fabrega, analist bij de Spaanse tak van DAZN, heeft van meerdere bronnen gehoord dat de FIA nog steeds aan het overwegen is om Michael Masi te vervangen. Sinds de finale in Abu Dhabi is de situatie rondom de Australiër precair. Sommige kampen zien de huidige wedstrijdleider graag vertrekken. Een mogelijke kandidaat om die rol over te nemen, is volgens die bronnen Eduardo Freitas, meldt Fabrega op Twitter.

Freitas is een doorgewinterde wedstrijdleider bij de World Endurance Championship. De Spanjaard heeft al meer dan twintig jaar ervaring als raceleider. Bovendien heeft Freitas meerdere rollen gekend tijdens verschillende races, aangezien hij ook als marshal heeft gefungeerd. Daarmee is hij ook een bekende bij de FIA, waardoor hij een logische kandidaat is voor de rol.

'Bij Red Bull en Mercedes alles oké, een kleiner team heeft problemen'

Giuliano Duchessa, werkzaam voor het Italiaanse Formu1a.uno, stelt dat de verhalen rondom ontwikkelingsproblemen bij Red Bull Racing en Mercedes onjuist zijn. Ook loopt Aston Martin niet achter, een verhaal dat recent ook rondging binnen de Formule 1. Deze drie teams zijn de dans ontsprongen, maar met nog een dikke drie weken tot de wintertests draait het geruchtencircuit overuren.

Diezelfde Italiaanse journalist suggereert namelijk dat kwalitatief hoogstaande bronnen gemeld hebben dat er een kleiner team is op de grid dat ontwikkelingsproblemen kent. Er worden verder geen namen genoemd, dus over welk team het gaat is momenteel ook niet te zeggen. Wel wordt doorgaans naar Williams, Alfa Romeo en Haas gerefereerd als het gaat om 'kleinere teams'.

'Red Bull RB18 heeft crashtest van de voorkant wellicht niet doorstaan'

De Red Bull RB18 zou volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com de crashtest voorafgaand aan het 2022-seizoen niet doorstaan kunnen hebben voor de voorkant van de bolide. Als dit waar is, betekent het dat het team van Max Verstappen en Sergio Pérez de komende weken het onderdeel moet versterken om zo alsnog aan de reglementen van de FIA te voldoen. Ook geeft het topteam aan dat Red Bull met de nieuwe bolide al op het prestatieniveau zit van de Red Bull van 2021.

'Het voorste deel van de auto zal moeten worden verstevigd, maar Adrian Newey maakt zich geen zorgen', zo biedt redacteur Franco Nugnes details over de huidige status in Milton Keynes. Het vertraagt de ontwikkeling van de bolide ietwat, maar volgens de topontwerper is er niets aan de hand bij de renstal, die volgens verslaggeving van het medium in simulaties de snelheid van 2021 al heeft weten te evenaren.

'Bekendmaking lanceerdatum Red Bull-auto pas volgende week'

Mogelijk duurt het nog een week voor dat Red Bull Racing de lanceerdatum van de RB18 zal onthullen. Veel teams, waaronder ook zusterteam AlphaTauri, lieten deze week weten wanneer ze het doek van hun 2022-bolide zullen halen. Volgens de doorgaans goed ingevoerde Telegraaf-verslaggever Erik van Haren maakt Red Bull 'naar verwachting' volgende week bekend wanneer de RB18 aan het publiek getoond zal worden.

'Briatore neemt rol van Prost over bij Alpine: hereniging met Alonso'

MARCA meldt dat Flavio Briatore mogelijk de adviseursrol van Alain Prost over gaat nemen bij het team van Alpine. De viervoudig wereldkampioen heeft deze week te horen gekregen dat zijn contract bij de Franse renstal niet wordt verlengd. Alpine kent op het moment veel veranderingen binnen het bestuur, nadat ook uitvoerend directeur Marcin Budkowski is vertrokken. Nu wordt Briatore genoemd als toevoeging bij het team. Het zal strikt gaan om een adviserende rol, waarbij Briatore geen leidinggevende rol zal spelen.

De 71-jarige is een bekende in de wereld van de Formule 1, en zeker van Renault en Fernando Alonso. De twee wereldtitels van de Spanjaard werden gewonnen onder het bewind van Briatore. De voormalig teambaas ontdekte de coureur in 1999 en werkt nog altijd samen met de tweevoudig wereldkampioen. Het is mogelijk dat Alonso zijn voormalig teambaas naar voren heeft geschoven als vervanger van Prost.

 'Mercedes optimistisch over nieuwe motor, E10 brandstof geen probleem'

Naar verluidt zou er veel optimisme zijn in het kamp van Mercedes naar aanleiding van de resultaten op de motortestbank. De motorenafdeling in Brixworth zou volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com goede redenen hebben om aan te nemen dat de motor van George Russell en Lewis Hamilton ook in 2022 'ouderwets' sterk is. Bovendien zou er, mede dankzij de inbreng van een nieuwe Duitse ingenieur, veel progressie zijn geboekt wat betreft de turbocharger van de nieuwe krachtbron.

Daarnaast zou brandstofleverancier Petronas goed nieuws hebben voor haar klant. Het nieuwe brandstofmengsel, waar in 2022 minimaal tien procent ethanol in moet zitten, zou in eerste instantie voor een afname van 20 pk zorgen. Petronas zou echter een juiste samenstelling met ethanol hebben gevonden in haar lab, waardoor er überhaupt geen sprake zou zijn van vermogensverlies voor de Mercedes-motor.

Spaanse krant heeft 'shockerende' data in handen van 'pijlsnelle' RB18

Fans van Red Bull Racing en Max Verstappen hoeven zich geen zorgen te maken over de nieuwe RB18 van 2022, stelt de Spaanse sportkrant MARCA. De Spanjaarden komen superlatieven tekort voor de 'data' die ze in handen zouden hebben over de voorlopige prestaties van de Red Bull-auto voor komend seizoen. De auto zou 'shockerend snel' zijn en bovendien sneller dan de auto van 2021, de RB16B. Een opmerkelijk gegeven, aangezien de FOM en de FIA verwachten dat de auto's van komend jaar minstens een seconde trager zullen zijn.

Vanaf 2022 moeten de teams werken met een nieuw technisch reglement, waarin de regels omtrent het ontwerpen van de auto's flink is aangepakt. De 2022-auto komt er anders uit te zien, met een simpelere voor- en achtervleugel. Daarnaast wordt de vloer middels inkepingen aan de onderkant cruciaal voor het genereren van downforce. Volgens MARCA zou hoofdontwerper Adrian Newey wel raad weten met het zogeheten 'ground effect' en is de bolide voor 2022 pijlsnel.

'Red Bull overweegt Abiteboul als kopstuk van Powertrains-project'

Cyril Abiteboul zou in de nabije toekomst voor Red Bull Racing aan de slag kunnen gaan. Dat wordt gesuggereerd bij de Italiaanse tak van Motorsport.com. De Fransman, die tot 2020 actief was als teambaas bij Renault, werd in Abu Dhabi in de garage van Red Bull gespot. Opmerkelijk, gezien de relatie tussen Abiteboul, Christian Horner en Helmut Marko in het verleden niet goed was. Renault kampte eind vorig decennium met motorproblemen, ook toen ze deze leverden aan Red Bull, en daar werd Abiteboul vaak zwaar voor bekritiseerd.

Toch lijkt het topmanagement van Red Bull te geloven in Abiteboul. Momenteel vervult hij een rol als consultant voor Mecachrome, een bedrijf dat motoren levert aan de F3 en F2. Abiteboul heeft op motorisch gebied dus voldoende ervaring en dat zou Red Bull bij haar Powertrain-project, waarin ze de motoractiviteiten van Honda overnemen, goed kunnen gebruiken. Het zou dus zomaar kunnen dat Abiteboul zich spoedig bij zijn oude critici aansluit.

'Technische top van F1 op de schop, Tombazis aan het roer'

Volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com kan de technische top van de Formule 1 omgegooid worden voor 2022. Er wordt bij het medium gesuggereerd dat Pat Symonds en Ross Brawn afstand doen van hun functies binnen de technische top van de sport en dat Nikolas Tombazis, die aan het roer stond van de reglementswijzigingen voor 2022, de touwtjes in handen krijgt. Daarmee krijgt tevens de FIA de primaire controle over de reglementen in de sport, waar deze controle nu nog deels bij rechtenhouder Liberty Media ligt.

Tombazis zou vanaf 2022 dus de leiding kunnen nemen over de technische kant van de Formule 1, en om succesvol te kunnen leiden zou hij een team van technici samen moeten stellen die hem daarmee gaan helpen. De FIA heeft daarnaast volgens Motorsport.com de intentie om een kantoor op te zetten in Groot-Brittannië, om zo van daaruit Tombazis en zijn team de mogelijkheid te geven om de F1 in goede banen te leiden.

'Na vertrek Szafnauer kan Aston Martin ook Green verliezen'

Bij een relatief onbekend medium, Formulanerds, wordt gesuggereerd dat naast Otmar Szafnauer ook technische directeur Andrew Green Aston Martin kan verlaten. Er wordt verder niet toegelicht waarom deze kans aanwezig is, maar de twee heren werken wel al jaren samen bij Aston Martin, voorheen Racing Point. Mocht Green niet onder de indruk zijn van het toekomstplan van Lawrence Stroll dan zou hij Szafnauer, die waarschijnlijk naar Alpine verhuist, kunnen volgen.

'Gasly op shortlist Mercedes bij vertrek Hamilton'

Pierre Gasly zou bij een vertrek van Lewis Hamilton naar Mercedes gehaald kunnen worden. Na het verlies van de titel in Abu Dhabi heeft de zevenvoudig wereldkampioen nog steeds niets van zich laten horen en een vervroegd pensioen van de Engelsman is dus niet uit te sluiten. Mocht Hamilton stoppen met racen dan ziet Toto Wolff in Gasly een mooie vervanger. Althans, dat wordt gesuggereerd bij het Britse Express.

De Britse media denken dat de Fransman bij een vertrek van de 37-jarige kans zou maken op het Mercedes-stoeltje. De primaire reden is dat hij de afgelopen jaren bij AlphaTauri steevast boven het materiaal uitstijgt en dat is ook de Duitsers niet ontgaan. Gasly wil in 2023 bij een topteam rijden en Red Bull Racing lijkt met de steeds sterker wordende Max Verstappen elk jaar een minder aantrekkelijke optie te worden voor hem.

'Audi kondigt begin 2022 intrede in Formule 1 aan'

De afgelopen maanden is Audi volop betrokken geweest bij de gesprekken tussen de FIA, de FOM en motorleveranciers over het nieuwe motorreglement voor 2026. Volgens RacingNews365 heeft het Duitse autoconcern aan de FIA laten weten dat het begin volgend kalenderjaar haar plannen omtrent de Formule 1 bekend zal gaan maken. Audi zou vanaf 2026 als motorleverancier willen toetreden tot de Formule 1.

Een belangrijke voorwaarde voor die toetreding zou volgens Auto, Motor und Sport het weglaten van het MGU-H component zijn in het nieuwe 'motorentijdperk', een eis waar de overige partijen gehoor aan hebben gegeven. In de afgelopen maanden is er druk overlegd om het nieuwe motorreglement rond te krijgen en de toetreding van Audi lijkt een bevestiging dat die gesprekken zo goed als gelukt lijken te zijn.

'Szafnauer verruilt het team van Aston Martin voor Alpine'

Volgens AUTOhebdo gaat Aston Martin-teambaas Otmar Szafnauer Aston Martin verlaten om aan de slag te gaan bij Alpine. Hiermee zal de Amerikaan huidig directeur Davide Brivio vervangen, omdat Brivio de stap gaat maken naar MotoGP. Volgens de geruchten is Szafnauer populair bij de medewerkers van Aston Martin, maar zijn er problemen ontstaan tussen hem en Lawrence Stroll. De Amerikaan zou het team niet leiden zoals Stroll senior dat graag ziet.

'Petronas stopt samenwerking met Mercedes, oliegigant Aramco vervanger'

Petronas is van plan om de samenwerking met Mercedes aan het eind van dit seizoen te beëindigen, dat meldt Decalspotters.com. Al sinds 2010 is de oliemaatschappij, gevestigd in Kuala Lumpur, verbonden aan het Duitse Formule 1-team. Mercedes zal vanaf volgend seizoen volgens het medium waarschijnlijk overstappen op de Saoedische oliegigant Aramco.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws