Pirelli: 'We gaan nu zeker nieuwe banden testen voor Zandvoort' interview

Pirelli: 'We gaan nu zeker nieuwe banden testen voor Zandvoort'

Door Marnik Kok 14 augustus 2020 | 12:27


Na twee Grands Prix waar kwalificatiestrategieën, slijtage en lekke banden de toon zetten, is Pirelli wederom een hot topic binnen de Formule 1. F1Maximaal praat met Pirelli-chef Mario Isola over de gebeurtenissen op Silverstone de afgelopen weekenden. Ook legt de Italiaan uit hoe hij de bandensituatie bij de GP van Zandvoort volgend jaar wil aanpassen. Het is nog maar de vraag of de huidige compounds de banking-bochten aankunnen.

Nadat beide Mercedessen en Carlos Sainz een klapband kregen tijdens de eerste race op Silverstone, leek het Pirelli een goed idee om de tweede race in Groot-Brittannië te verrijden op zachtere compounds. 'Een eenstopper wordt hierdoor zo goed als onmogelijk', verklaarde Isola. Uiteindelijk lukte het een enkeling om de race uit te rijden met één stop, maar de winnende strategie bleek toch de tweestopper van Max Verstappen. Verschillende factoren speelden hierbij mee volgens de Pirelli-chef. 

Het Silverstone-circuit vraagt extreem veel van de banden. Hier kwam de extreme hitte in Groot-Brittannië ook nog eens bij: uiteindelijk leidde dit tot een waar bandenspektakel. 'Bij het tweede weekend was een andere factor echter ook bepalend', weet Isola. 'Door de wind hadden de coureurs nóg meer last van bandenslijtage. Hierdoor konden ze uiteindelijk niet eens sneller rijden dan het weekend daarvoor. Ik verwachtte eerst nog dat de snelste tijd van de kwalificatie verbeterd zou worden, maar dat bleek niet meer haalbaar.'

Vooral op de zachtste bandenset was te zien hoe snel de degradatie plaatsvond. Charles Leclerc meldde tijdens het rijden dat de rode compound al vóór het einde van slechts één snel rondje aan zijn einde was. 'En daar had hij gelijk in', bevestigt de Italiaan. 'In de eerste sector is de rode band het snelst, in de tweede sector zit hij op dezelfde prestaties als de gele mediums, maar in sector drie is de gele band al sneller. Dit komt omdat de gele banden de auto's iets beter kunnen ondersteunen, waardoor de bolide iets constanter presteert', legt hij uit. De rode band kon slechts een stuk of zes rondes mee, terwijl in de race de gele band ook niet erg lang leek mee te gaan.

Lewis Hamilton bestudeert zijn klapband na afloop van de Grand Prix van Groot-Brittannië (Foto: Mercedes AMG F1)

Na Britse GP ook twijfels bij bandenkeuze Zandvoort

Nu Silverstone veel zwaarder bleek te zijn voor de Pirelli-banden dan verwacht, wordt er al snel gekeken naar de Grand Prix op Circuit Zandvoort: als de huidige banden de bochten van Silverstone al niet aankunnen, hoe gaan ze dan de kombochten van het Nederlandse circuit overleven? Isola noemt de baan een 'referentiecircuit' en weet dat er nog flink getest zal moeten worden voor Pirelli antwoorden heeft.

'We hebben eigenlijk nog helemaal geen goede testsessies kunnen houden door de opwelling van het coronavirus, maar in de komende paar raceweekenden gaan we hier weer mee aan de slag. We gaan bijvoorbeeld naar de banden kijken die we al getest hebben in Abu Dhabi, deze kunnen namelijk gebruikt worden onder een lagere bandenspanning.'

Er ligt echter nog meer op de plank bij het Italiaanse bandenmerk: 'We hadden al met de FIA kortgesloten dat we nieuwe banden kunnen testen. We gaan dan nu ook zeker nog nieuwe prototypes testen, die zich bijvoorbeeld typeren door een hogere betrouwbaarheid dan de huidige banden', weet de Pirelli-baas van de Formule 1-tak. Er heersen volgens hem echter nog een aantal onzekerheden: 'Er komt volgend jaar een technische aanpassing betreffende de vloer van de wagens. Dit gaat ook invloed hebben op de downforce', weet hij.

'Onmogelijk' te stellen of nieuwe Pirelli-banden wel hadden gewerkt

Pirelli liet de teams in 2019 nog nieuwe banden testen. Verschillende coureurs klaagden over de banden en zagen hier geen vertrouwen in. Uiteindelijk werd er unaniem tegen het gebruik van de nieuwe banden gestemd, waardoor het huidige seizoen nog wordt verreden op dezelfde banden als in 2019. Op de vraag of de nieuw ontwikkelde banden niet waren geploft tijdens de eerste race op Silverstone, kan Isola geen antwoord geven: 'Dat is echt koffiedik kijken. Het is bijna onmogelijk om dat te stellen. We ontwikkelen die banden met bepaalde targets in ons achterhoofd.'

De nieuwe banden zullen pas in 2022 gebruikt worden, dus het is nog even geduld hebben voordat we achter die bandenprestaties gaan komen. 'Het is gewoonweg niet te zeggen of dit soort problemen zouden gaan optreden met die band. Dat valt ook nooit meer te achterhalen', benadrukt de Italiaan nog eens. (Foto: Pirelli)

Door: Marnik Kok


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws