Onder de loep | Is Verstappen een brokkenpiloot in de eerste bocht? Max Verstappen

Onder de loep | Is Verstappen een brokkenpiloot in de eerste bocht?

Door Bo Brautigam 15 oktober 2019 | 08:00


Afgelopen zondag aan het begin van de Grand Prix van Japan gebeurde er iets waar je als Nederlander totaal niet op hoopt: Max Verstappen werd geraakt en spinde in de eerste bocht. Hierdoor liep hij dusdanig veel schade op dat hij besloot de race niet uit te rijden. Wanneer gebeurde dit nog meer? Dit artikel neemt alle races onder de loep waarin Max Verstappen contact maakte met een andere coureur in de eerste bocht en daardoor onherstelbare schade ondervond.

Hoewel Max Verstappen naar verluid van onder andere zijn teambaas Christian Horner “nagenoeg foutloos” heeft gereden en enorm volwassen is geworden als coureur, draagt de Nederlander nog altijd het stigma dat hij veel schade rijdt. Zo wordt hij bijvoorbeeld “Crashtappen” genoemd. Daarnaast worden er in de opmerkingen van social media-platforms vaak grapjes gemaakt over het feit dat de coureurs moeten uitkijken omdat Max achter hen zit. Maar is dit stigma wel op zijn plaats? 

Grand Prix van België (2016): Max wordt afgesneden door beide Ferrari's

Tijdens de Grand Prix van België kwalificeerde de Nederlander zich op P2. Op P3 en P4 stonden de twee Ferrari’s, met Kimi Raïkkonen en Sebastian Vettel respectievelijk. Max kwam in eerste instantie redelijk van zijn plek, maar na ongeveer 100 meter reden de twee Ferrari’s zij-aan-zij met Max. Het leek erop alsof de twee Ferrari’s aan Max voorbij waren gegaan, maar Max koos ervoor om alsnog aan de binnenkant van de haarspeldbocht “La Source” te duiken. Vettel ging buitenom aan Raïkkonen met Verstappen geklemd aan de binnenkant. Het gevolg was dat Raikkonen contact maakte met Vettel en daardoor Max aantikte. Max liep hierdoor veel schade op en miste naar verluid van zijn teambaas een hele seconde per ronde.

Wie zijn schuld was dit? Lastig om in te schatten. Je zou kunnen beargumenteren dat Max na een matige start zijn geduld had moeten bewaren en niet te gretig zijn verloren plek willen terugwinnen in de binnenbocht. Aan de andere kant kwam Vettel erg snel om de buitenkant van het trio wat voor het eerste contact zorgde.

Grand Prix van Spanje (2017): Bottas zorgt voor kettingreactie, ophanging Verstappen gebroken

Max Verstappen kwalificeerde op het Circuit de Catalunya zijn Red Bull-bolide op P5, met Kimi Raïkkonen en Valtteri Bottas voor hem. Max kwam prima van zijn startplek. In bocht 1 die redelijk scherp naar rechts gaat, nam Bottas iets te veel snelheid mee aan de binnenkant waardoor hij het achterwiel van Raïkkonen aantikte. Dit zorgde ervoor dat de Ferrari naar links werd gebeukt. Max, die vanwege wat vrije lucht aardig diep kon inremmen, was op dat moment zij-aan-zij met Raïkkonen. Deze kettingreactie zorgde ervoor dat de ophanging van Max gebroken was en hij na de eerste bocht zijn bolide terug naar de garage bracht. 

Bij wie wordt de schuld gelegd? Naar mijn mening duidelijk niet bij Max. Het was Bottas die teveel snelheid meenam en de apex van de bocht miste waardoor hij Raïkkonen aantikte en daarmee Max meenam. Je zou kunnen beargumenteren dat Max iets te ambitieus was door buitenom in een smalle bocht te gaan, maar laten we eerlijk zijn: dat is toch juist wat we willen zien?

Grand Prix van Oostenrijk (2017): Verstappen één van de bowlingkegels

Max Verstappen kwalificeerde op de Red Bull Ring op P6, maar werd door een penalty voor Lewis Hamilton een plek naar voren geschoven. De start was erg slecht. Dit zorgde ervoor dat hij ter hoogte van de eerste bocht op plek 15 lag. Nu is de Nederlander beslist niet vies van een inhaalrace, maar helaas kon Max zelfs de eerste bocht niet doorkomen. Daniil Kvyat miste zijn rempunt en kon daardoor met blokkerende banden niet vermijden dat hij contact maakte met Fernando Alonso, die vervolgens achterstevoren Max raakte. 

Grand Prix van Singapore (2017): Verstappen het beleg in Ferrari-sandwich

Na een geweldige kwalificatie op het stratencircuit van Singapore wist Verstappen zijn wagen op de voorste rij te zetten achter Sebastian Vettel. Het scenario schreeuwde om chaos in de eerste bocht: een natte baan, een staande start, een smal stratencircuit, en een Sebastian Vettel die moest en zou winnen om zijn kansen op het kampioenschap in handen te houden. Dit is beslist niet wat er gebeurde toen de lampen doofden. Max kwam beter weg dan Vettel, waardoor de Duitser naar links moest om Max af te dekken voor de eerste bocht. Echter, Vettel zag waarschijnlijk niet dat Raïkkonen als een raket van zijn plek kwam en daardoor al links naast Max zat. Doordat Vettel dusdanig agressief Max naar links drukte, kon Max niet voorkomen dat hij Raïkkonen raakte. Door dit wiel-op-wiel contact schoot Raïkkonen naar rechts en nam Vettel met zich mee. Doordat de wagen van Max en Kimi beschadigd waren konden ze niet remmen voor de eerste bocht en raakten elkaar daarna nog een keer. Dit keer samen met Fernando Alonso.

Bij wie leggen we de schuld? Ferrari fans (en zelfs het officiële twitter-account van Scuderia Ferrari) zullen zeggen dat Max de schuldige is. Het merendeel van de critici wijst echter naar Vettel. De Duitser manoeuvreerde té scherp naar links om Max af te dekken, maar Kimi zat daar al naast en contact was daardoor onvermijdelijk. 

Grand Prix van België (2019): Verstappen toucheert Raïkkonen

Max kwalificeerde zijn wagen op P5. Echter, hij kwam erg slecht van zijn plek. Dit zorgde ervoor dat de Alfa Romeo van Kimi Raïkkonen en de Racing Point van Sergio Pérez hem al voorbij waren. Toch koos Max ervoor om diep in te remmen aan de binnenkant van de scherpe haarspeldbocht naar rechts. Naar Max zijn mening dacht Raïkkonen waarschijnlijk niet dat Max daar zou zitten, en stuurde dus scherp in naar rechts. Echter, de Nederlander zat daar wel. Dit zorgde ervoor dat Max de Fin aantikte en bijna kantelde. De opgelopen schade zorgde er helaas voor dat Max er nog voor Raidillon in de muur belandde. 

Who’s to blame? Weer een lastige situatie. Raïkkonen had misschien kunnen beseffen dat Max diep in zou remmen. Aan de andere kant was Max overduidelijk te gretig en probeerde overhaast twee plekken goed te maken na een slechte start, maar mijn gevoel zegt wel dat Max voorzichtiger had moeten zijn en daardoor de schuld mag nemen voor dit incident. 

Grand Prix van Italië (2019): Verstappen schampt Pérez met voorvleugel

Max Verstappen moest voor de Grand Prix van Italië motor-penalties incasseren. Dit zou betekenen dan hij aan de achterkant van het veld moest starten. Echter, door motorproblemen tijdens de kwalificatie kon hij niet eens een tijd neerzetten. Hij startte dus achteraan. Dan kan er in principe weinig misgaan, denk je. Fout. De Nederlander kwam aardig van zijn plaats, maar lag nog steeds laatste toen de eerste bocht naderde. Max remde erg vroeg, wat duidde op flinke voorzichtigheid. Toch schatte hij de zogehete “closing speed” van Sergio Pérez verkeerd in en kon daardoor zijn achterkant niet vermijden. Dit zorgde voor schade aan de voorvleugel die daarna vervangen moest worden. Geen ernstige crash, maar toch een (klein) duur foutje van Max. 

Grand Prix van Japan (2019): Verstappen spint door onderstuur Leclerc

Max Verstappen kwalificeerde op P5 voor de Grand Prix van Japan. Hoewel Max zijn starts niet briljant genoemd kunnen worden dit seizoen, verklaarde hij deze start als zijn beste. De Ferrari’s kwamen echter totaal niet goed weg. Dit zorgde ervoor dat Max zelfs voor Charles Leclerc kwam in de eerste bocht. Max, die in de buitenbocht reed, liet genoeg ruimte over zodat er nog een andere auto aan de binnenkant naast kon. Charles Leclerc (van alle coureurs…) zat in de binnenbocht en raakte door onderstuur de wagen van Max. Schade voor beide was onvermijdelijk en de Nederlander spinde van de baan af met dusdanig veel schade dat hij de race niet uitreed. 

De schuld van dit incident? Charles Leclerc neemt de schuld in ieder geval op zichzelf. In een instagram post erkent hij dat hij de race voor beide heeft verziekt. Misschien dat Max had moeten beseffen dat Leclerc hem er niet zomaar langs moest laten gaan, maar toch was het de Ferrari die voor het contact zorgde.  

Conclusie

Ik vraag me af of Verstappen er goed aan doet om nóg voorzichtiger te zijn aan het begin van races. Mede dankzij ingecalculeerd risico heeft hij juist veel plekken weten te winnen, zonder dat hij daarbij schade aan anderen toebracht. Wel mag het wellicht gezegd worden dat de Nederlander er baat bij zou hebben als hij wat meer geduld toont wanneer hij door een paar auto's voorbij wordt gereden na een slechte start. Als je kijkt naar het feit dat Verstappen maar zeven incidenten in de eerste bocht van een race heeft gehad, waarvan maar drie keer de schuld deels bij de Nederlander kan worden gelegd, mag er toch best geconcludeerd worden dat hij zijn voorvleugel goed heel weet te houden. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images) 

Door Bo Brautigam


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageren

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!

Meer nieuws