Update XII | Masi bekent: 'Verstappen had penalty moeten krijgen in de race' Max Verstappen

Update XII | Masi bekent: 'Verstappen had penalty moeten krijgen in de race'

Door Rick Pasker 02 november 2019 | 21:45


Max Verstappen is nog niet helemaal zeker van zijn poleposition. De Nederlander negeerde namelijk tijdens zijn snelste ronde een dubbele gele vlag situatie door de crash van Valtteri Bottas. Hierdoor kan niet alleen zijn snelste tijd afgenomen worden, ook hangt Verstappen wellicht een gridstraf boven het hoofd.

Dat gebeurde voor het laatst op Spa in 2017. Felipe Massa reed namens Williams tijdens de vrije training op zaterdag ook te hard door tijdens een dubbele gele vlag situatie. Gevolg was dat Massa vijf plaatsen terug werd gezet op de grid voor de race. Diezelfde overtreding beging Verstappen tijdens de kwalificatie in Mexico ook.

'De coureur moet zijn lap dan stoppen'

De reglementen zijn als volgt: 'Als een coureur een dubbele vlag passeert, moet hij zijn snelheid aanzienlijk verlagen en klaar zijn om van richting te veranderen of te stoppen. Het moet duidelijk zijn dat de coureur niet heeft geprobeerd een relevante rondetijd te bereiken, in de praktijk betekent dit dus dat de coureur zijn lap moet stoppen.'

Momenteel zijn de stewards aan het kijken of Verstappen inderdaad de gele vlaggen heeft genegeerd. Mocht dit het geval zijn, dan kan het wel eens nare gevolgen gaan hebben voor de Red Bull-coureur. Christian Horner is er in ieder geval zeker van dat het goed gaat komen en Helmut Marko legt de fout juist bij de FIA neer. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Update | Incident Verstappen niet bekeken door stewards; poleposition een feit

Max Verstappen start de Grand Prix van Mexico 'gewoon' vanaf poleposition. Dat meldt Jennie Gow, journalist van de BBC, op zijn Twitter. De stewards zien het incident van de Nederlander door de vingers, waardoor ernstige gevolgen uitgesloten zijn.

In het ergste geval had Verstappen een aantal plekken teruggezet kunnen worden. Dat is dus niet van toepassing. Volgens de FIA hield Verstappen zich aan de regels en liet de Red Bull-coureur wel degelijk zijn gas los in de laatste sector. Dat was voldoende volgens de stewards.

Update II | Poleposition Verstappen gaat toch bekeken worden na onhandige uitspraken

Max Verstappen zijn poleposition gaat toch nog bekeken worden door de FIA, dat meldt Philip Duncan, journalist van PASport, op Twitter. De FIA zou, aan de hand van uitspraken die Verstappen tijdens de persconferentie heeft geuit, toch een kijkje willen nemen naar het incident met de gele vlaggen.

Er heerst momenteel veel onduidelijkheid in de paddock. Behoudt de Nederlander nou wel of niet zijn poleposition. Duidelijk is wel dat Verstappen zelf de problemen heeft aangewakkerd bij de FIA met nogal onhandige uitspraken tijdens de persconferentie. Het is nog maar de vraag of de FIA hierdoor overstag gaat en een straf uitdeelt. 

Update III | Verstappen moet zich melden bij stewards na onhandige uitspraken

Max Verstappen mag zich gaan melden bij de FIA. Om 23.10 uur Nederlandse tijd mag de Red Bull-coureur zich gaan verantwoorden tegenover de stewards. Reden hiervoor is de nogal onhandige uitspraken die Verstappen heeft uitgesproken op de persconferentie.

Tegen het einde van de avond zal er dus duidelijk worden wat voor straf de Nederlander zal krijgen. Duidelijk is dat er nu in ieder geval gekeken wordt naar de gele vlag situatie. Het zal nog even spannend blijven in de paddock en dan vooral bij de motorhome's van Red Bull Racing en Ferrari.

Update IV | Verstappen is poleposition kwijt en krijgt drie plaatsen gridstraf

Max Verstappen heeft zojuist te horen gekregen dat hij niet meer vanaf poleposition start. De FIA heeft besloten om de Nederlander drie plaatsen terug te zetten op de grid. Reden hiervoor is het negeren van de gele vlag in de laatste bocht van Q3.

De beslissing van de FIA zorgt ervoor dat Verstappen vanaf de vierde positie moet starten. Een flinke tegenslag voor de Red Bull-coureur, die hiermee zijn tweede poleposition uit zijn carrière moet afstaan aan Charles Leclerc. Daarnaast krijgt de Red Bull-coureur er ook twee strafpunten bij.

Update V | Pole-ronde Verstappen niet onderzocht wegens eigen uitspraken

De uitspraken van Max Verstappen na afloop van de kwalificatie zijn volgens Telegraaf-journalist Erik van Haren niet de reden geweest dat Verstappen zaterdag onderzocht werd door de stewards.

Van Haren meldt dat de stewards dat aan Verstappen gezegd hebben. De weedstrijdleiding heeft naar eigen zeggen opnieuw naar de data van Verstappen gekeken en op basis daarvan een straf hebben uitgedeeld aan Verstappen. Van Haren is ervan overtuigd dat dit op aandringen van Ferrari is gebeurd.

Update VI | Masi verklaart gridstraf Verstappen en vrijuit gaan Hamilton

Nadat al werd bericht dat Max Verstappen niet op basis van de persconferentie maar op grond van data van zijn auto na de kwalificatie een gridstraf heeft gekregen, heeft wedstrijdleider Michael Masi hierover bij RaceFans.net tekst en uitleg gegeven.

'Eerst heb ik me beziggehouden met de gezondheid van Bottas, daarna met het weghalen van de auto en het herstellen van de muur', aldus Masi. 'De uitspraken van Verstappen kwamen pas aan het licht toen de stewards Vettel, Hamilton en Verstappen in die laatste bocht al onderzochten,' vervolgt de Australiër.

Conclusie van het onderzoek was dat Vettel duidelijk van zijn gas ging. Hamilton en Verstappen deden dat niet, maar alleen Verstappen kreeg een gridstraf. Logisch, vindt Masi: 'Toen Hamilton langs Bottas reed, werd er nog geen geel gezwaaid.' De Nederlander lijkt er daarmee pech te hebben gehad als laatste over de lijn te zijn gekomen, toen er al wel geel hing in bocht 16, maar dit nog niet op de computer werd gemeld. 

Masi reageert op Verstappen

Verstappen had zich na de GP van Mexico nog beklaagd over de kwalificatie. Hij vond dat hij oneerlijk was behandeld omdat Hamilton niet was bestraft. 'Ik weet dat Sebastian van het gas is gegaan', zei Verstappen tegenover RaceFans.net. 'Maar één zilveren auto heeft dat niet gedaan en geen straf gekregen. Dat is gewoon oneerlijk en het irriteert me wel.'

Update VII | Masi bevestigt: Uitspraken Verstappen geen reden voor onderzoek

Wedstrijdleider Michael Masi heeft bevestigd dat de uitspraken van Max Verstappen na afloop van de kwalificatie niet de reden was om een onderzoek in te stellen. Vrijwel direct na de gridstraf van Verstappen werd gedacht dat zijn uitspraken de reden was voor het onderzoek, maar dit heeft Masi ontkent.

Op de vraag van RaceFans.net of de uitspraken van Verstappen een rol hebben gespeeld in het starten van het onderzoek, zegt Masi: '100 procent niet. De uitspraken van Verstappen werden, nadat ik het onder de aandacht van de stewards had gebracht en ze verteld had het incident te bekijken, gedaan. We hebben er juist direct naar gekeken.' 

Update VIII | Masi gaat gesprek aan met Verstappen na uitspraken

Max Verstappen heeft na afloop van de kwalificatie naar aanloop van de Grand Prix van Mexico tijdens de persconferentie vrij nonchalant gereageerd op vragen omtrent zijn gedrag na het zien van de gele vlag. Met een gridstraf leek de kous af voor de Nederlander, maar wedstrijdleider Michael Masi gaat volgens GPToday nog een hartig woordje met de Nederlander spreken: 'Ik heb gehoord wat hij zei en ik zal hem daar nog op aanspreken.' 

Update IX | Masi legt uit waarom wedstrijleiding de rode vlag niet toonde

Na het kwalificatie-fiasco in Mexico is er lang nagepraat over de beslissing om Max Verstappen drie plekken gridstraf te geven voor het negeren van de gele vlag. Toen Lance Stroll eerder dat weekend de barrieres in vloog werd echter de rode vlag getoond. Een rode vlag geeft aan dat alle coureurs per direct van het gas moeten, eigenlijk was dit dus een gepaste vlag geweest voor dit incident.

Maar Michael Masi denkt dat het tonen van de rode vlag niet aan de orde was. De reden voor de inconsistentie in signalering van de wedstrijdleiding luidde als volgt: 'Alles ging zo snel. De marshall zag het ongeluk gebeuren en toonde in een reflex de gele vlag. Het was te kort dag voor hem om zich zorgen te maken om de kleur van de vlag', aldus de wedstrijdleider volgens Auto Motor und Sport.

Update X | Masi is klaar met kritiek: 'Als je een correct besluit wil moet je kunnen wachten'

Wedstrijdleider Michael Masi heeft na de Grand Prix van Mexico de wind van voren gekregen. Het lijkt alsof er tijdens het uitdelen van straffen met twee maten gemeten wordt. Zo verzaakte hij in Japan om in te grijpen toen Charles Leclerc levensgevaarlijk een ronde door bleef rijden met een kapotte voorvleugel, terwijl het incident met Max Verstappen in Japan pas na de wedstrijd bestraft werd.

Ook nam de wedstrijdleiding ruim de tijd met het bestraffen van Verstappen na de kwalificatie van Mexico. In tegenstelling tot deze trage keuzes werd Daniil Kvyat vrijwel direct bestraft in de laatste ronde na een touché met Nico Hülkenberg.

De inconsistentie in de snelheid besluitvorming is niet onopgemerkt gebleven, maar Masi bijt volgens Motorsport van zich af: 'De stewards wachten tot na de race als ze ergens over twijfelen. Als je een correct besluit wil, dan moeten de stewards kunnen wachten totdat ze het standpunt van de coureurs begrijpen.' (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Update XI | Verstappen legt zich neer bij straf voor Mexico

Max Verstappen heeft zich neergelegd bij de straf tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Mexico. Dat blijkt uit zijn uitspraken op de persconferentie voor de Grand Prix van de Verenigde Staten, die komend weekend op het programma staat. 'Ik denk dat de FIA fair is geweest', zegt Verstappen.

'We hadden een goed gesprek gehad met de stewards en ik heb ze gezegd dat ik de gele vlag niet heb gezien', licht Verstappen toe. 'Maar natuurlijk, als er een gele vlag is getoond, dan moet je van het gas af gaan. Wat dat betreft is de straf terecht.'

Verstappen had zelfs de tweede snelle ronde niet eens nodig. Maar dat wist hij naar eigen zeggen op dat moment niet. 'Terugkijkend had ik dat tweede rondje niet hoeven rijden. Ik wist alleen toen niet wat de jongens voor me hadden gedaan.'

Update XII | Masi bekent: 'Verstappen had penalty moeten krijgen in de race'

Wedstrijdleider Michael Masi is niet ongeschonden uit de Grand Prix van Mexico gekomen. Tijdens de rijders briefing op vrijdag zou Masi hebben toegegeven niet goed gehandeld te hebben tijdens de inhaalactie van Max Verstappen op Kevin Magnussen.

De Nederlander haalde tijdens de race Magnussen in buiten de baan en is daar zonder straf mee weg gekomen. Masi heeft dan ook toegegeven fout te zitten. Verstappen had wel degelijk een penalty moeten krijgen. Het verloopt momenteel niet geheel vlekkeloos bij de FIA.

Lees 3 reacties

Tags:

Reacties

Tom
27 Oct 2019 om 07:01

Wat onwijs dom van Max. In de eerste plaats door niet af te remmen terwijl hij al de snelste tijd had en dan zegt ie ook nog in de persconferentie dat ie niet heeft afgeremd... man man man

Rick Pasker
27 Oct 2019 om 01:12
Quote van johnnybgood
waar zijn jullie mee bezig, ""max is pole kwijt en krygt 3 plaatsen"" gridstraf,om dan vervolgens in het aanvullende verhaal wordt verteld dat dit kan gebeuren,,,,,wat een waanzin om het dan eerst als een voldongen feit aan te kondigen,gatver de gatver lijkt de prive of de story wel,roddelverhalen,,,,,ga je schamen

Beste Johnny,

Wat bedoel je hier precies mee? Dit is het nieuws zoals het feitelijk naar buiten is gebracht. Daar kan ik helaas weinig aan veranderen.

- Rick Pasker

johnnybgood
27 Oct 2019 om 01:06

waar zijn jullie mee bezig, ""max is pole kwijt en krygt 3 plaatsen"" gridstraf,om dan vervolgens in het aanvullende verhaal wordt verteld dat dit kan gebeuren,,,,,wat een waanzin om het dan eerst als een voldongen feit aan te kondigen,gatver de gatver lijkt de prive of de story wel,roddelverhalen,,,,,ga je schamen

Reageren


Meer nieuws