Verstappen en Kerkhof gooien handdoek in de ring: 'Maar revanche komt eraan' Max Verstappen

Verstappen en Kerkhof gooien handdoek in de ring: 'Maar revanche komt eraan'

Door Maurits Kappetijn 20 januari 2020 | 12:04


Zaterdag stond er wederom een prestigieuze eSports race op het programma, namelijk de 24 Uur van Daytona op iRacing. Bekende teams waren vertegenwoordigd en ook het Team Redline van Atze Kerkhof was van de partij. Na een sterke start met Max Verstappen moest men echter afhaken vanwege technische problemen. 

Kerkhof, het hoofd van Team Redline, vertelt aan F1 Maximaal wat er precies misging tijdens de virtuele endurance race. ‘Dat liep inderdaad totaal niet goed af’, vertelt de teleurgestelde teambaas, als we hem vragen naar de coureurswissel van het team, waarna de connectieproblemen ontstonden. ‘De kwalificatie had beter gekund, maar daar hielden we rekening mee omdat we een goede afstelling hadden voor de race en onze racepace was echt behoorlijk goed. Daardoor konden we al snel na de start naar een derde plek.’

Problemen door grote internetstoring in Duitsland

Helaas ging het na een sterk begin mis voor Team Redline, waar Max Verstappen aan de start begon. ‘De eerste twee uur ging het om gaten trekken, omdat auto’s op dit circuit makkelijk binnen je slipstream-afstand kunnen blijven, ook als ze veel langzamer zijn. Dat deed Max goed, net als het beperken van het tijdsverlies dat ontstond als gevolg van opgelopen schade bij de start. Om 10 uur heb ik het stuur overgenomen en uiteindelijk was het gat naar P1 nog maar 15 seconden, daar waren we blij mee. Alles ging echter mis toen mijn teamgenoot (Dominik Färber, red.) het stuur overnam. Door een internetstoring in Duitsland was er geen connectie.’

Het acute probleem kon helaas niet snel genoeg worden opgelost en dat betekende het einde voor het team van Kerkhof en Verstappen in de virtuele Corvette Daytona. ‘Tegen de tijd dat we het probleem konden oplossen, lagen we al zeven rondjes achter. Het niveau ligt namelijk zo extreem hoog dat je direct veel tijd verliest. Gelukkig liggen we in een andere klasse in de 24 Uur wel nog eerste, waardoor we hopelijk toch nog een prijs kunnen binnenslepen’, stelt Kerkhof.

Het uitvallen tijdens de virtuele endurance race was extra zuur vanwege de vele uren die in de voorbereiding zijn gestopt. ‘Je werkt samen aan de set-up van de auto en de strategie en daar zit wekenlang voorbereiding in, dus dat maakt het extra vervelend dat het dan mis gaat. Het sociale onderdeel maakte de voorbereiding wel erg leuk; je bent met z’n allen aan het racen en het is ook nog eens een gezellige gebeurtenis. Je bent op het hoogste niveau aan het presteren, maar alles daaromheen gaat erg luchtig.’

Laagdrempeligheid maakt simracen de toekomst

Kerkhof voorziet een mooie toekomst voor de eSports tak van de motorsport en wijst daarbij op de laagdrempeligheid van het simracen. ‘Racen is racen; als je over het algemeen een coureur vraagt of hij in een extreem snelle of een wat minder snelle auto wil racen, zou hij zeggen dat het hem niets uitmaakt. Alles gaat namelijk om het racen, de balanceerkunst tussen je handen en voeten en alles wat daaromheen hangt. Ook met het simracen ervaar je dat en omdat alles relatief goedkoop is, kan je zelfs meer doen in vergelijking met ‘echt’ racen. In die zin is simracen dus ook wel een beetje een oplossing voor het feit dat racen op echt asfalt ontzettend duur is. Gelukkig wordt ook de software steeds realistischer en beter dus het racen komt alsmaar dichterbij. Daardoor lijkt het ook steeds meer op het echte werk steeds meer professionele coureurs zijn daarom te vinden bij eSports-evenementen (Lando Norris en Max Verstappen deden allebei al eens mee bij Team Redline, red). 

‘Simracen gaat steeds groter worden omdat het heel toegankelijk is’, gaat Kerkhof verder. ‘Jong en oud kan meedoen en de drempel is laag. Zo kan jan en alleman zich wagen aan de wereldtop en dat maakt de sport, want dat is het, heel aantrekkelijk. Zo worden allerlei projecten die we nu doen ook commercieel gezien steeds interessanter. Of we uiteindelijk het echte racen gaan overnemen? Ik denk het niet. Uiteindelijk ligt daar namelijk wel onze oorsprong.’

Binnenkort meer Team Redline met Max Verstappen

Racefans die wachten op een ‘revanche’ van Team Redline mét Verstappen hoeven niet lang te wachten, als het aan Atze ligt. ‘Er is een kalender voor speciale eSports evenementen en in principe pakken we zoveel mogelijk races mee. Ongetwijfeld zal Max ook bij een van de komende evenementen met ons meedoen, maar dat hangt uiteraard af van zijn beschikbaarheid en natuurlijk de Formule 1-kalender. Dat moeten we per keer bekijken.’ (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

In samenwerking met Maurits Kappetijn en Rick Pasker


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws