Verdeeldheid rondom 2021-bolides: 'Ferrari en Mercedes pleiten tegen, Red Bull pleit voor' Max Verstappen

Verdeeldheid rondom 2021-bolides: 'Ferrari en Mercedes pleiten tegen, Red Bull pleit voor'

Door Christian Moerman 24 maart 2020 | 14:34


Formule 1 teams moeten kosten drukken dit jaar. Daarom wordt het 2020-chassis ook in 2021 ingezet. De reglementswijzigingen gaan vanwege het coronavirus in 2022 pas in, maar de teams kunnen dit relatief rustige jaar niet gebruiken om alvast te sleutelen aan de 2022-bolide. Ook is er verdeeldheid ontstaan over de 2021-bolides met twee kampen.

'De teams mogen niet met de 2022-bolide de windtunnels in tot februari 2021. Deze maatregel is genomen om dure parallelle ontwikkelingen te voorkomen', merkt men op bij Auto Motor und Sport. Het betekent dat de teams tot februari 2021 de nieuwe ontwerpen niet in de windtunnel kunnen testen.

Deze windtunnel-tests zijn een belangrijk aspect van het ontwikkelen van nieuwe bolides. In de windtunnels wordt namelijk gekeken naar hoe de auto zich op aerodynamisch gebied gedraagt. Om de ontwikkeling van de nieuwe bolides te nivelleren verbiedt de FIA het gebruik van de windtunnels voor het nieuwe ontwerp voor bijna een jaar.

Formule 1 neemt onderdelen mee naar 2021

Door de ingenieurs wordt momenteel overwogen welke onderdelen ook overgeheveld kunnen worden naar 2021. Het chassis staat al vast, maar er zijn meerdere onderdelen waar in 2021 gebruik van kan worden gemaakt: 'Onder andere de versnellingsbak, de ophanging, de vering en misschien zelfs wel de koelsystemen worden meegenomen.'

'Hiervoor zou de ontwikkeling van de krachtbron echter ook stilgelegd moeten worden aan het einde van dit seizoen. Nieuwe krachtbronnen vergen namelijk aangepaste koelsystemen', vervolgt het Duitse autosportmedium.

Ferrari en Mercedes tegen Red Bull Racing

Er zijn twee kampen ontstaan binnen de teams. Ferrari en Mercedes pleiten tegen het overhevelen van onderdelen, Red Bull pleit voor: 'Er is nog veel om te besluiten. Ferrari en Mercedes willen - op het chassis na - zich niet committeren aan veel verplichte onderdelen.'

'Red Bull is het enige topteam dat zich realiseert dat het hele systeem in kan storten als men nu niet rigoreus in spaarmodus gaat', zo luidt de analyse van de Duitsers.

Onzekerheid rondom aerodynamica in 2021

Of de aerodynamische elementen van de 2020-bolides in zijn volledigheid overgenomen gaan worden in het volgende seizoen is tot nu toe nog niet duidelijk: 'De aerodynamische reglementen bevriezen zou grote gevolgen kunnen hebben voor teams die in 2020 gegokt hebben met de neus.'

'De dunne neuzen van Mercedes, Red Bull, McLaren, Renault en Racing Point zouden naar verluidt het juiste concept zijn, omdat ze beter gebruik maken van de vortex die ontstaat nadat de lucht de voorvleugel raakt', slecht nieuws dus voor de overige Formule 1-teams.

'Als de reglementen rondom de aerodynamica worden bevroren, zou dit kunnen betekenen dat Ferrari, Alfa Romeo, Haas, Williams en AlphaTauri - die allen niet met een dunne neus rijden - volgend jaar deze fout niet recht kunnen zetten', concludeert AMuS. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Lees 1 Reacties

Tags:

Reacties

Vince78
24 Mar 2020 om 15:00

Ipv het ontwerp te bevriezen, kunne ze toch gewoon de betreffende regelgeving bevriezen.

Dan kan een team er zelf voor kiezen om wel of niet nog wijzigingen door te voeren. Mits binnen de bestaande regels.

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws