Ocon deelt pijnlijke herinneringen: 'Ik won, Max kreeg het stoeltje' Max Verstappen

Ocon deelt pijnlijke herinneringen: 'Ik won, Max kreeg het stoeltje'

Door Christian Moerman 22 mei 2020 | 15:18


Esteban Ocon kent een diepgewortelde rivaliteit met Max Verstappen. De Fransman blikt terug op wanneer de spanning tussen de twee Formule 1-coureurs ontstond en wat voor hem het moeilijkste moment was. De Nederlander is gedurende zijn carrière een drijfveer geweest voor hem.

'De eerste keer dat ik tegen Verstappen kartte was in 2010. Dat was een lastig jaar voor mij omdat ik voor het eerst internationaal kartte. Ik was alleen met mijn vader en vocht tegen de grotere teams', geeft Ocon aan via Formula 1De familie Ocon had geen enorm budget, de Renault-coureur moest het dus van zijn talent hebben.

Die eerste internationale competitie kwamen de twee elkaar al tegen. Het eerste kartkampioenschap spande het erom tussen de twee jongens, die toen allebei ongeveer dertien jaar oud waren: 'Max en ik zaten altijd dicht bij elkaar qua rondetijden. Soms zaten we zelfs té dicht bij elkaar. In 2011 vochten we voor het kartkampioenschap, hij won hem.'

Ocon en Verstappen in de Formule 3

In de kartwereld wisten ze allebei indruk te maken, het resulteerde in een promotie naar de Formule 3 voor Ocon, maar ook voor Verstappen. 'Ik werd enkele jaren later opgepikt door het Lotus F1 juniorenteam en het leek het management een goed plan om mij naar de Formule 3 te promoveren.'

'Na enkele races was daar weer die rivaliteit. Max werd steeds beter, hij wist overwinningen af te dwingen en plots moest je achter hém aan. Ik won de Formule 3-titel, maar Max kreeg een stoeltje. Dat was moeilijk', geeft Ocon toe. Verstappen kreeg een stoeltje, hoewel hij derde was geworden in de competitie.

Het was een enorm bittere pil voor de voormalig Force India-rijder: 'Natuurlijk leverde hij gewoon uitstekend werk, maar dat was zeker moeilijk te accepteren. Hij was derde geworden, ik had de GP3-titel gewonnen en ík had geen stoeltje in een van de kampioenschappen.'

'Ik testte wat voor de GP2 (inmiddels Formule 2 genaamd, red.) maar het werd allemaal niets. Het Lotus F1 juniorenteam zat in de problemen en ik kon nergens heen.' Het leek alsof een voortzetting van zijn racecarrière er niet meer in zat, maar Ocon wist zich er doorheen te slaan.

Ocon kijkt naar Verstappen voor motivatie

Ocon vond zijn draai in de wereld door hard te werken. Waar haalde hij die motivatie vandaan? Laten we zeggen dat zijn rivaliteit met de Limburger toch nog ergens goed voor is geweest: 'Dat heb ik gebruikt als motivatie. Ik wist dat ik moest blijven werken en vooraan moest blijven eindigen in de juniorencategorieën om het tot de Formule 1 te schoppen.'

'Dat was het ultieme doel. Ik hoefde het niet per se weer tegen Max op te nemen, ik wilde gewoon samen met hem rijden in de Formule 1', concludeert Ocon. Niet veel later volgde Ocon datzelfde pad en kwam hij via het opleidingstraject van Mercedes bij Manor en Force India terecht. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Lees 3 Reacties

Tags:

Reacties

MokumX
28 May 2020 om 18:37
Quote van bullfrog
Ocon is fantastisch , hij rijdt in Brazilië met een ronde achterstand de race leider van de baan , ze stonden vorig jaar in de rij om hem geen stoeltje te geven , Mercedes heeft hem gedumpt bij Renault , hij is een middenmoter en Red Bull zocht een winnaar

Ocon fantastisch??
Laat me niet lachen, lmfao...
Max rijdt in 2016 in Brazilië na zijn laatste pitstop van de 15de naar de 3de plaats op een opdrogend circuit, nadat hij rondenlang in de top 3 streed met Hamilton en Rosberg. Zie ik Ocon echt niet nadoen, die over het paard getilde flapdrol.

bullfrog
26 May 2020 om 10:10

Ocon is fantastisch , hij rijdt in Brazilië met een ronde achterstand de race leider van de baan , ze stonden vorig jaar in de rij om hem geen stoeltje te geven , Mercedes heeft hem gedumpt bij Renault , hij is een middenmoter en Red Bull zocht een winnaar

peter_heijnen
22 May 2020 om 16:18

Wat een vervelende zeiksnor is het toch altijd weer. Hij won dat jaar de F3 omdat hij het beste materiaal en team had. Daarbij had hij al een heel jaar autosport achter de rug toen Max rechtstreeks uit de kart de F3 in kwam. Max heeft de eerste raceweekends in de F3 nodig gehad om te acclimatiseren, waarbij hij op achterstand raakte in het kampioenschap, maar na de ommekeer was Max duidelijk de betere. Ondanks het mindere materiaal, VW motor voor Max vs Mercedes motor voor Ocon, en ondanks het mindere team, v Amersfoort vs Prema, kreeg Max de overhand maar verloor het kampioenschap op de Nürburgring waar zijn motor plofte terwijl hij de race concurrentieloos aan het winnen was. Behalve de gemiste punten nav de DNF kreeg hij in de volgende race ook een gridstraf wegens het moeten verwisselen van de motor. Toen was het over. Max heeft zijn nooit eerder vertoonde superpromotie naar de F1 op de Norisring afgedwongen, toen hij in de regen per ronde anderhalve seconde (!) sneller was dan het hele veld. Let wel, de Norisring heeft alleen twee (!) haarspeldbochten, meer niet. Dat betekent dat Max in iedere bocht met aansluitend rechte eind 7 tot 8 tienden sneller was dan IE-DER-EEN. Smoel houden Ocon!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws