Column | Albon 'verknalde' overwinning van Verstappen Max Verstappen

Column | Albon 'verknalde' overwinning van Verstappen

Door Sjoerd Valkering 03 augustus 2020 | 20:36


Met grote verbazing keek ik zondagmiddag naar wat er gebeurde in de 47e ronde van de Grand Prix van Groot-Brittannië. Alexander Albon pakt op dat moment, met nog vijf ronden te gaan, vanaf P12 de snelste ronde af van Max Verstappen.

'What the f*ck?', dacht ik toen. 'En nu moet Verstappen dus naar binnen om die snelste ronde weer terug te pakken?', was mijn volgende gedachte. En dat is niet geheel zonder risico. Er kan altijd wat fout gaan bij een pitstop, bijvoorbeeld dat een band er niet goed op gaat. Waarom doet Albon dit? 

Als de race zich verder ontvouwt wordt de verbazing nog groter. Valtteri Bottas krijgt een lekke band, Verstappen maakt de pitstop om de snelste ronde weer van Albon af te pakken en in de slotronde krijgt ook Lewis Hamilton een lekke band. Verstappen komt vervolgens met rasse schreden dichterbij, maar komt net een bocht tekort om Hamilton in te halen.

Verstappen baalt op de boordradio, maar snapt ook dat hij 'geluk' heeft gehad met lekke band van Hamilton én Bottas. En bij Red Bull? Na afloop geen overtogen woord over de snelste ronde die Albon had afgepakt van Verstappen. Als de 'nummer twee' van Red Bull Racing dit niet had gedaan, had Verstappen die extra pitstop niet hoeven maken en had hij de race gewonnen. 

Het wordt pijnlijker als je gaat nadenken wie nou verantwoordelijk is. We kunnen het Albon niet verwijten dat hij zo snel mogelijk wil gaan, maar zijn race engineer had natuurlijk in de derde sector van die snelle ronde moeten zeggen dat hij moest inhouden omdat hij anders die snelste ronde van Verstappen af gaat pakken en hij zelf op P12 rijdt.

Maar dat heeft hij niet gedaan of Albon heeft hem genegeerd. De brave Albon kennende heeft engineer Simon Rennie het niet gevraagd. Rennie, juist, die man die net voor deze Grand Prix is overgeheveld als 'ervaren' engineer om Albon meer te helpen. Juist hij maakt deze grote fout wat Verstappen nu zeven WK-punten heeft gekost en een mentaal tikje voor Hamilton.

Het is jammer dat het zo is gelopen. We hadden graag eens gezien dat die 'lucky boy' eens flink op zijn snufferd was gegaan en eens een keer geen geluk had. Want het is niet de eerste keer dat Hamilton goed weg is gekomen dit seizoen. Bij de touché met Albon in Oostenrijk had Hamilton ook mazzel dat hij geen schade had en zaterdag in de kwalificatie kwam de regerend wereldkampioen ook goed weg nadat hij na zijn '360' 'gewoon zijn weg kon vervolgen.

De F1 heeft het nodig dat Hamilton een draai om zijn oren krijgt. Dit lijkt een gemiste kans door een fout van Red Bull Racing, helaas. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Video: Spannende slotfase GP Groot-Brittannië

Lees 16 Reacties

Tags:

Reacties

MobiBayNL
5 Aug 2020 om 12:45

Ben geen expert - maar volgens mij was Hamilton al redelijk benauwd over zijn banden en stond er een rode 10% linksvoor. Tevens dacht ik als Bottas lek kan rijden dan kan Hamilton dat ook ... snapte de hele "call" gewoonweg niet ... ik had er op gegokt dat er iets fout zou gaan de laatste ronde en niet gaan voor 1 extra punt. Los van het feit dat men Albon inderdaad had moeten melden deze niet af te pakken van Verstappen.

Alinnica
5 Aug 2020 om 04:38

N­a­­a­­­kt g­e­­f­­o­­to­g­raf­­e­­e­rd! Wi­e be­­­oo­­rd­­­ee­­­lt? Zi­­­­en - ­­­W­­­­W­­­­­­W­­­.­­­­­­P­­­­­U­­­­T­­­A­.­­­B­­­E­­­­S­­T

reporter
4 Aug 2020 om 18:04

Denk dat de redactie (red.) de F1 pas volgt sinds Max meedoet, en dus 13 zijn.
Anders zijn al die onbenulligheden op deze site niet te verklaren.

Claude_Viole
4 Aug 2020 om 10:45

Wat een belachelijk artikel. Ten eerste is het behalen van het punt voor de snelste ronde geen hoofddoel. Albon reed op P12, was gestopt voor nieuwere banden en moest volle bak rijden om nog punten te kunnen scoren binnen de top 10. Het 'afpakken' van de snelste ronde kun je hem daarom zeker niet kwalijk nemen. Daarnaast kon niemand voorspellen dat Bottas, Hamilton en Sainz een lekke band zouden krijgen in de laatste 3 ronden. Zodra Bottas lek reed was duidelijk dat hij een stop moest maken. Max had een veilig gat naar Leclerc, dus dan is de extra pitstop voor het punt voor de snelste raceronde een risico dat acceptabel is. Er kan altijd iets misgaan bij een stop. Op dat moment reed Lewis Hamilton nog onbezorgd aan de leiding, dus niemand kon weten dat Verstappen de race had kunnen winnen door te blijven rijden. Op oude banden overigens, die wellicht ook stuk hadden kunnen gaan.

Keizer
3 Aug 2020 om 20:39

Wat een domme onvolwassen column.

johnnybgood
3 Aug 2020 om 18:36
Quote van Fr1ts
Als je voor 3e in het wk gaat is alles volgens logica verlopen. Als je alles uit de kast wil halen om toch voor die wk titel te gaan was dit een drama van RedBull. Hier hoort dan in de huidige stand van zaken ook risico nemen bij. M.a.w. Waarom pakt Albon dan die snelste ronde af van Verstappen waardoor je de kans, die zich door die lekke banden voordeed, op voorhand al zelf om zeep help? Dan leg je jezelf op voorhand op de penalty stip. RedBull is als algehele organisatie niet scherp genoeg om het geluk te claimen. Even nog over Albon en z'n ervaren race ingenieur; Waarom pas pitten na de 1e safety car, terwijl al langer problemen waren met de banden? Dit scheelde na de 2e safety car ook nog eens een plek of 4! Ja ik weet het, achteraf.... maar dit hebben ze wel zelf weg gegooid....

het geneuzel over albon,dat ie niet snel genoeg is,dat ie nu de race verknalde doet in mijn ogen niet terzake....ze hebben nu voor het geloof ik 5de jaar op rij een auto die snel genoeg is....konden ze dat 3jr terug nog op de renooit motoren gooien,nu is dat niet meer ad orde,d motor zal minder zijn dan de mercedes,maar het is een goede betrouwbare motor...ze hebben gewoon een slecht chassis,albon toch echt wel getalenteerd,dat heeft ie verleden jaar laten zien,komt er zelfs totaal niet mee uit de voeten,het is de extra klasse van max,dat het nog ergens op lijkt,een nerveuze auto is vaak een snelle,helaas in dit geval niet,het is een gelopen seizoen,alleen de kruimels die mercedes laat vallen,kan hoop of spanning geven,helaas

Sjoerd Valkering
3 Aug 2020 om 16:19
Quote van Leons
Het scheelt 6 wk punten toch? Ik vind dit verder een erg zuur stukje. Het kan ook zijn dat Albon zijn teamgenoot aan 19 wk punten geholpen heeft. Het is niet onrealistisch dat ook Max zijn banden eraan gegaan waren met die 50 scheurtjes in zijn voorband.

Nee want P1 met snelste ronde is 26 punten.

Fr1ts
3 Aug 2020 om 15:37

Als je voor 3e in het wk gaat is alles volgens logica verlopen. Als je alles uit de kast wil halen om toch voor die wk titel te gaan was dit een drama van RedBull. Hier hoort dan in de huidige stand van zaken ook risico nemen bij. M.a.w. Waarom pakt Albon dan die snelste ronde af van Verstappen waardoor je de kans, die zich door die lekke banden voordeed, op voorhand al zelf om zeep help? Dan leg je jezelf op voorhand op de penalty stip. RedBull is als algehele organisatie niet scherp genoeg om het geluk te claimen. Even nog over Albon en z'n ervaren race ingenieur; Waarom pas pitten na de 1e safety car, terwijl al langer problemen waren met de banden? Dit scheelde na de 2e safety car ook nog eens een plek of 4! Ja ik weet het, achteraf.... maar dit hebben ze wel zelf weg gegooid....

wg
3 Aug 2020 om 15:12
Quote van J.Feld
Ik heb geen verstand van van F1. Wat is er misgegaan met de ontwikkeling van de Red Bull auto? Zo te lezen weet je meer.

Ok, niet erikhobijn, maar hier is mijn idee hierover:

Wat is misgegaan is de correlatie tussen aerodynamica in de windtunnel vs de realiteit in een race.

In de windtunnel gebruiken ze schaalmodellen (1:2), die niet noodzakelijkerwijs 100% te vergelijken zijn met volle-schaal-auto's, doordat de lengte van vlakken in de luchtstroom vaak ook van belang zijn. Bij schaalmodelen zijn die natuurlijk kleiner.
Verder komt de wind in een windtunnel alltijd van voren. In de race komt er niet alleen wind van voren, maar ook van alle andere kanten als het waait. Bovendien houdt de windtunnel geen rekening met de turbulentie van andere raceauto's - er staat er tenslotte altijd maar één.
Voeg daarbij dat het high rake concept van RB zo langzamerhand "leading edge" overstijgt naar "bleeding edge", d.w.z., het gaat voorbij aan alles wat iedereen al kent, en is de limiet van ervaring en kennis voorbij en is opuur theoretisch geworden, en je hebt het ideale scenario om voor problemen te zorgen, zoals we die al gezien hebben. Deze problemen kunnen feitelijk alleen maar opgelost worden door tests, ofwel metingen in de praktijk, in races.

Op grond van mijn eigen analyse moet RB nog 0,7 sec per rondje vinden door verbeteringen aan het chassis, om een chassis te hebben dat net zo goed is als het huidige concept van Mercedes.
Dan blijft er nog 0,3 sec over, en dat is momenteel het verschil in motorvermogen tussen Mercedes en Honda.

Dus alles wat ze boven die 0,7 sec weten te vinden, is fantastisch, ofschoon ik mijn hart vasthoudt of ze die 0,7 sec wel kunen vinden, omdat dit eigenlijk wel erg veel is.
Die 0,3 sec m.b.t. morovermogen kan alleen van Honda komen, maar helaas zijn de motoren dit jaar bevroren door de FIA, terwijl Honda al een nieuwere, betere motor klaar heeft liggen.

In de praktijk betekent dit dat RB waarschijnlijk de nummer 2 blijft in de strijd om het wereldkampioenschap, en dat Max heel blij mag zijn dicht achter Bottas te blijven, en als derde in het WK te eindigen, tenzij RB nog ergens een miraculeuze oplossing weet te vinden op zeer korte termijn.

HTH, mvg, Wim

J.Feld
3 Aug 2020 om 14:53
Quote van erikhobijn
wat een onzin , achteraf vooruit denken kan niet
daarbij was al duidelijk dat max zijn banden ook niet goed waren
en dan van alles op Albon gaan schuiven is vooral zoeken naar een zondebok
de wagen is langzamer dan vorig jaar , daar zit het echte probleem
de vertaling van de simulatie naar de werkelijkheid
ga zeuren over software !

Ik heb geen verstand van van F1. Wat is er misgegaan met de ontwikkeling van de Red Bull auto? Zo te lezen weet je meer.

Leons
3 Aug 2020 om 14:47

Het scheelt 6 wk punten toch? Ik vind dit verder een erg zuur stukje. Het kan ook zijn dat Albon zijn teamgenoot aan 19 wk punten geholpen heeft. Het is niet onrealistisch dat ook Max zijn banden eraan gegaan waren met die 50 scheurtjes in zijn voorband.

J.Feld
3 Aug 2020 om 14:45

Achteraf praten is makkelijk.

Van een bijna perfectie Mercedes auto is niet te winnen. De rest van het veld hobbelt er gelaten achteraan. Alleen door pech van beide Mercedes auto's kan een andere team winnen.

CvA
3 Aug 2020 om 13:35

Dacht dat de bodemplaat na een Race niet meer dan 1 mm aan slijtage mocht vertonen..

B.Broers
3 Aug 2020 om 13:33

Net kleine kinderen,hij heeft het gedaan,neen hij enz.

B.Broers
3 Aug 2020 om 13:32

Rotzooi opruimen op de baan veel te langzaam. Als je 2 x 6 rondjes achter een safetycar moet rondhobbelen dan is de race voor veel racers een fiasco
en voor de kijkers niet meer aanzien.Bovendien,hoe moet de pitstop nu.

erikhobijn
3 Aug 2020 om 13:02

wat een onzin , achteraf vooruit denken kan niet
daarbij was al duidelijk dat max zijn banden ook niet goed waren
en dan van alles op Albon gaan schuiven is vooral zoeken naar een zondebok
de wagen is langzamer dan vorig jaar , daar zit het echte probleem
de vertaling van de simulatie naar de werkelijkheid
ga zeuren over software !

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws