Verstappen hoopt op het beste in Rusland: 'Dit is niet ons circuit' Max Verstappen

Verstappen hoopt op het beste in Rusland: 'Dit is niet ons circuit'

Door Harry Verolme 26 september 2020 | 00:18


Het is roeien tegen de stroom in voor Max Verstappen op het Sochi Autodrom. Historisch gezien is het geen baan die Red Bull Racing ligt en dit blijkt ook in 2020 nog te kloppen: terwijl Mercedes de benen neemt, laait het gevecht om de resterende podiumplaats al vroeg in het weekend op. Verstappen heeft Renault en Racing Point op de hielen.

In de eerste vrije training al werd duidelijk dat Verstappen hard zal moeten vechten om in ieder geval beslag te kunnen leggen op de beste klassering buiten de beide Mercedessen om. Het was in deze sessie dat Daniel Ricciardo zijn R.S.20 voor de Nederlander plaatste. 'Maar mijn ronde was niet helemaal top. Ik denk dat we daar gewoon tweede hadden kunnen staan', vertelt Verstappen in het F1 Café van Ziggo Sport.

'Het zag er wel redelijk goed uit, als je Mercedes niet meerekent. Die zijn hier namelijk enorm snel', vervolgt Verstappen. 'Voor de tweede training hadden we wat geprobeerd met de downforce, omdat we wat traag waren op het rechte stuk. Maar we konden in de korte run niet echt een goede balans vinden. De auto is heel gevoelig op lage downforce', aldus de stercoureur van Red Bull, die andermaal de controle over zijn RB16 verloor op vrijdag.

'Het beeld is een klein beetje vertekend, maar het was nog altijd geen mooie vrijdag voor ons', stelt Verstappen. 'Maar dat hadden we wel een beetje verwacht. Dit is gewoon niet ons circuit vanwege de lange rechte stukken. Er is ook weinig grip op het asfalt, dat helpt niet. Maar we kunnen beter dan we vandaag hebben laten zien. We staan zo laag omdat we veel dingen hebben geprobeerd in de training', vertelt hij vol positiviteit.

Staat van het circuit gaat achteruit

Wat de situatie voor Verstappen alsmede de rest van de Formule 1-coureurs niet vergemakkelijkt, is het feit dat het semi-stratencircuit in het Olympisch Park aan de Zwarte Zee alsmaar hobbeliger lijkt te worden. 'Door de jaren heen is het erger geworden. Op bepaalde plekken zie je dat het asfalt andere vormen heeft gekregen, maar daar heeft iedereen natuurlijk evenveel last van.'

'Wat in mijn optiek het meest is veranderd, is bocht 15. Daar ligt nu in het midden van de bocht een hele grote hobbel. De eerste bocht die je volgas doet op het rechte stuk, daar liggen inmiddels ook veel meer hobbels dan voorheen', stelt de 22-jarige coureur. Mede daardoor gingen verschillende coureurs in de fout, of eindigden ze zelfs in de muur, met alle gevolgen van dien.

Hoe dan ook verwacht Verstappen dat hij op het circuit nabij Sotsji de meeste tegenstand zal krijgen van het fabrieksteam van Renault. 'Het ziet ernaar uit dat zij de zaken momenteel goed voor elkaar hebben. Ik verwacht dat het erom gaat hangen wie plaats drie pakt, maar Racing Point maakt er ook kans op.'

Honda heeft problemen opgelost

Met een nagenoeg volledig nieuwe auto onder zijn billen en een aantal constructieve gesprekken met de teamleiding van Red Bull en Honda achter de rug, hoopt Verstappen het raceweekend in Rusland probleemloos door te komen. De Limburger heeft dit seizoen in één derde van de negen wedstrijden de finish niet gehaald.

Na zijn uitvalbeurt op Mugello twee weken geleden duimt Verstappen voor een vlekkeloze race. 'Honda heeft kunnen simuleren wat er fout ging in die race, ook op de grid al. Hetzelfde geldt voor de problemen in de eerste ronde. Dat hebben ze allemaal opgelost, zeggen ze, dat is fijn. De problemen die we in Monza hadden zijn ook al gefixt, dus dat is wel goed.'

Verstappen deinst er niet voor terug om met de verantwoordelijken om de tafel te gaan. 'Ik praat met iedereen. Ik heb bijvoorbeeld met Christian en Helmut (Horner en Marko, red.) gezeten, maar ook met mensen van Honda. Het is altijd beter om het van de hoofdpersoon zelf te horen, in plaats van via via. Dat vind ik wel belangrijk', concludeert de Nederlander. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws