Like ons!

Algemeen

Autobranche blij met Verstappen-effect: 'Verkoop sportievere wagens stijgt weer'

De branchevereniging van de autodealers in Nederland durft niet van een specifiek Max Verstappen-effect te spreken, maar sinds de Red Bull-coureur furore maakt in de Formule 1 stijgt de verkoop van sportievere wagens weer.

Waar klimaat minnend Nederland ons allemaal zo snel mogelijk in de elektrische auto wil krijgen, is er in de autobranche juist een trend zichtbaar dat de verkoop van sportievere benzinewagens toe neemt. De reden?

'Het Formule 1-gevoel speelt wel mee', zegt verkoper Jelmer Koelewijn van BMW-dealer Ekris tegen het Algemeen Dagblad. 'We verkopen echt veel meer snelle auto's', maar wat ik van bijna alle kopers van een BMW uit de M-serie hoor is dat ze nog één keer een echte auto willen voordat ze naar elektrisch moeten. Dus dan maar meteen een flinke ook.'

Benzineslurpers

Het marktaandeel van de door het AD genoemde 'benzineslurpers' (auto's met een motorinhoud van meer dan 2,25 liter, red.), stijgt sinds 2015, het jaar dat Max Verstappen in de Formule 1. In 2015 viel een half procent van de auto's in die categorie. In 2018 gaat het aantal richting de 1 procent. Laat Jesse Klaver het maar niet horen.

Het snelle segment wordt voornamelijk bevolkt door Duitse merken als BMW, Mercedes en Audi. Toch is de snelste wagen allemaal de elektrische Tesla S. Die gaat in 2,7 seconden naar 100 kilometer per uur. 'Maar dat kun je drie keer doen en dan moet je een laadpaal op gaan zoeken', lacht Koelewijn. (Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool)

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven