Like ons!

Formule 1

Hoe de teams hun geduld verloren met de nieuwe richting van Liberty Media

Aan het begin van het seizoen 2017 was er wezenlijk iets veranderd in de Formule 1. Bernie Ecclestone zwaaide niet langer de scepter over de sport, maar was door de nieuwe commerciële rechtenhouder Liberty Media terzijde geschoven. Het Amerikaanse bedrijf presenteerde zich in Australië als nieuwe wind, maar gedurende het seizoen is er veel wind uit de zeilen van Chase Carey en de zijnen verdwenen.

Uit een reconstructie van Autosport blijkt dat er gedurende het seizoen een aantal cruciale momenten zijn geweest waarbij de teams en Liberty Media als eigenaar van de sport lijnrecht tegenover elkaar hebben gestaan.

Na een uitstekend begin waarbij de sfeer in de Formule 1-paddock voor het eerst sinds jaren weer ontspannen was en de teams veel vrijheid kregen, bijvoorbeeld op het gebied van social media, slopen er gedurende het jaar spanningen in het huwelijk tussen eigenaar en teams toen de wittebroodsweken voorbij waren. De ontevredenheid bij de meeste teams nam toe omdat Liberty weliswaar goede sier maakte met oppervlakkige veranderingen en openlijk sprak over underdogs die races moesten kunnen winnen, maar de echte ongelijkheid in zeggenschap en inkomstenverdeling niet aanpakte. Het verschil tussen rijke en minder rijke teams is nog niet zo groot geweest in de recente geschiedenis van de sport dan in 2017. Manor is aan het begin van dit kalenderjaar failliet gegaan omdat ze er niet in slaagden om één puntje extra te pakken in 2016. 

Terwijl Chase Carey en Sean Bratches in de pers hun mond vol hadden van het 'creëren van ervaringen' en het 'betrekken van nieuwe generaties fans', kregen de teams keihard de rekening gepresenteerd. Ieder team krijgt 13% minder uit de pot. Was er inmiddels een gelijke monniken, gelijke kappen-structuur geregeld, dan had de schade meegevallen, maar omdat de rijkere teams onverklaarbare bonussen ontvangen, wordt het verschil tussen de teams alleen maar groter. Het voorgestelde budgetplafond wordt derhalve door de kleinere teams gezien als een geschenk uit de hemel, maar roept de nodige weerstand op bij de grotere teams. Red Bull Racing, Mercedes en Ferrari zouden veel personeelsleden moeten ontslaan om aan het voorgestelde plafond van EUR. 150.000.000,- te kunnen voldoen.

De kostenpost die Ross Brawn creëert met zijn team dat de sportieve kant van het verhaal runt, loopt de spuigaten uit.  Het onder veel fans verkeerd gevallen geldverslindende project van het veranderen van het F1-logo wordt door cynici omschreven als louter een poging om de geest van Bernie E. definitief te verdrijven. 

Komt er nog iets van nuttigs voor die kostenpost terug? Ja en Nee. Brawn c.s. zijn druk met regels voor de sport voor na 2020. Regels die, vooral op motorisch gebied, niet in goede aarde vallen bij de motorleveranciers. Mercedes en Renault zijn tegen de voorgestelde motorformule terwijl Ferrari al gedreigd heeft om of haar veto-recht te gebruiken of de sport te verlaten, een doemscenario voor de F1. Tegelijkertijd trekt Red Bull-topman Dieter Mateschitz hoogstwaarschijnlijk de stekker uit twee teams als er niets veranderd. Een echte catch-22 dus. 

Motoren zijn sowieso een heet hangijzer als het gaat om de relatie tussen de teams en Liberty Media. De teams, en vooral Ferrari, waren absoluut niet blij met de regelveranderingen met betrekking tot olieverbranding in de motor vanaf België en Italië. Het is wel heel opvallend dat nadat de regels hieromtrent veranderd waren, Ferrari verre van competitief bleef en van het ene probleem in het andere terecht kwam. Mercedes profiteerde en Renault en Honda, wiens motoren geen additionele olie verbrandden, schreeuwden moord en brand dat de hoeveelheden slechts verlaagd werden, hoewel Honda gezien de schandalige prestaties weinig reden tot schreeuwen had. Liberty Media heeft er uiteindelijk hard voor moeten lobbyen om Honda te kunnen behouden voor de sport. Niemand wilde met Honda in zee en na de pijnlijke scheiding van McLaren en de verbroken verloving met Sauber, bleek uiteindelijk alleen Toro Rosso tegen de juiste voorwaarden bereid om met Honda in zee te gaan. 

Tot slot is daar dan toch weer Bernie E. die Liberty nog een flinke spaak tussen de wielen heeft gestoken door de organisatie van de Grand Prix van Maleisië de mogelijkheid te geven om hun contract een jaar eerder dan gepland te laten ontbinden, hetgeen de organisatie van de Grand Prix van Singapore in de gelegenheid stelde om met gestrekt been de onderhandelingen in te gaan en een lagere fee af te dwingen juist op het moment dat Liberty Media wil uitbreiden in Azië. Twee scenario's die Liberty graag had willen voorkomen. 

Tegelijkertijd is het hommeles in Europa. Toegegeven, volgend jaar keren de races in Frankrijk en Duitsland terug, maar Hockenheim is na 2018 uit contract en in Engeland is het contract door het circuit van Silverstone inmiddels officieel opgezegd. Sean Bratches kan veel roepen over een F1-kalender met 25 races (waar teams en coureurs overigens mordicus tegen zijn), eerst moet Liberty Media maar eens zien te regelen dat er in 2019 niet juist minder races op de kalender staan. 

Misschien wel de hardste les die Liberty dit jaar heeft moeten leren is dat Formule 1-teams, coureurs en fans geen erg grote voorstander van verandering zijn en dat hun loyaliteit welgeteld één race duurt. Toegegeven, het WK was spannender dan de afgelopen jaren, maar daar kan Liberty niet de credits voor claimen. De regelveranderingen waren al een voldongen feit toen de Amerikanen instapten en de vormstijging van Ferrari is enkel en alleen de verdienste van Ferrari. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naar boven