Like ons!

Formule 1

FIA heeft gridstraffen aangepast voor 2018

Bij de vergadering van de World Motorsport Council van de FIA is besloten dat de gridstraffen eenvoudiger worden in 2018. Als je een straf hebt van vijftien plaatsen of meer, start je achteraan.

Als meerdere coureurs deze straffen hebben, dan is de volgorde van overtreding leidend, zo heeft de FIA besloten. Ook zijn de regels voor demonstraties aangescherpt. Dat mag geen verkapte test worden, waardoor de maximale afstand is vastgelegd op 50 kilometer. Ook worden er speciale banden gemaakt voor deze demonstraties.

Tevens is het oliegebruik aan banden gelegd, maar aantallen zijn niet genoemd. Tot slot kwam ook de veiligheid in Brazilië ter sprake. Er zijn extra veiligheidsmaatregelen getroffen, maar welke, is niet bekend.

Volgens GP Update zijn er nog meer kleine wijzigingen doorgevoerd. Bekijk hieronder het overzicht:

-meer flexibiliteit om het tijdschema voor een Grand Prix te wijzigen (zoals dit jaar in Austin, waar de kwalificatie twee uur later dan normaal werd verreden vanwege een concert van Justin Timberlake);
- testen met oudere auto's (bijvoorbeeld de test van Robert Kubica in de 2012-Lotus) mag alleen nog maar op circuits die in het bezit zijn van een FIA Grade 1- of 1T-licentie;
- demo's met oudere auto's worden niet gezien als testen, maar op dergelijke evenementen mag niet meer dan vijftig kilometer worden gereden. Daarnaast moet er gebruik worden gemaakt van zogenaamde demonstratiebanden van Pirelli;
- veranderingen aan het reglement om ervoor te zorgen dat olie niet als brandstof kan worden gebruikt;
- de introductie van een gedetailleerde specificatie voor olie;
- een minimumgewicht en -volume voor de batterij (energy store);
- andere positie voor de onboard-camera's en achteruitkijkspiegels ten gunste van de halo.

Naar boven