Like ons!

Formule 1

Retro-special 1994 | Deel II: De zwartste bladzijde

1994. Het is de geschiedenisboeken ingegaan als een inktzwart Formule 1-jaar door de gebeurtenissen in het laatste weekend van april en, vooral, op 1 mei. 1994 zal voor altijd herinnerd worden als het jaar van de dood van Ayrton Senna en Roland Ratzenberger en het jaar dat Michael Schumacher misschien wel de meest discutabele wereldtitel aller tijden behaalde. F1Maximaal gaat in een viertal afleveringen terug naar 1994.

Na de Grand Prix van Brazilië vertrok het Formule 1-circus terug naar Europa om verder te testen. Testen was een bezigheid die in die jaren ongelimiteerd mogelijk was en de teams hadden dan ook allemaal een testcoureur in dienst die ook daadwerkelijk de nodige kilometers in de wagen maakte.

Ferrari-coureur Jean Alesi kon zich de race naar Japan besparen. De Ferrari-coureur had zijn rug geblesseerd bij een testongeluk in Mugello in de week voorafgaand aan het moment dat iedereen het vliegtuig pakte. Hij werd vervangen door testcoureur Nicola Larini, die direct na de eerste training controverse veroorzaakte door te stellen dat hij in een Ferrari met tractiecontrole getraind had. Tractiecontrole was op dat moment verboden en een mediastorm daalde neer op Ferrari, dat de uitspraken van Larini natuurlijk ontkende. Ook Eddie Irvine startte niet. De Ier was naar aanleiding van de crash in Brazilië voor één race geschorst, maar omdat hij nog een voorwaardelijke schoring van een akkefietje met Ayrton Senna open had staan, mocht de Jordan-coureur drie races toekijken.

De race vond plaats op het nieuwe TI (Tanaka International) Circuit. Ayrton Senna trainde pole position, maar werd direct na de start al ingehaald door Michael Schumacher. De race voor Senna zou binnen drie honderd meter nog vervelender worden als hij een tik krijgt van de McLaren van Mika Hakkinen en de grindbak inspint. Op het moment dat de Williams-bolide stil komt te staan, boort de Ferrari van Larini zich in de zijkant en zit de race er voor beide coureurs op. 

In plaats van direct naar de pits terug te keren koos Senna ervoor om naast de baan te blijven en te luisteren of hij geluiden bij andere wagens kon ontwaren die er op zouden wijzen dat deze wagens gebruik zouden maken van tractiecontrole. Na tien ronden keerde Senna terug naar de pits in de overtuiging van de B194 van Verstappen en Schumacher illegaal was. 

Die B194 werd in de handen van Schumacher wel voor de tweede Grand Prix op rij gekroond tot winnaar van de race. Gerhard Berger werd tweede in zijn Ferrari en de derde plaats ging verrassend naar Jordan-coureur Rubens Barrichello. Jos Verstappen haalde voor de tweede Grand Prix op rij de finish niet. Deze keer viel de Limburger in de 54ste van de 83(!!) ronden uit na een spin. Het zou voor Verstappen de voorlopig laatste keer zijn dat hij aan de start van een Grand Prix zou staan omdat de eigenlijke tweede rijder van Benetton, J.J. Letho, voldoende hersteld was om weer te racen.

Uitslag Grand Prix van de Pacific:
1. Michael Schumacher (10)
2. Gerhard Berger (6)
3. Rubens Barrichello(4)
4. Christian Fittipaldi (3)
5. Heinz-Harald Frentzen (2)
6. Eric Comas (1)

GRAND PRIX VAN SAN MARINO
Veel zwarter dan het weekend in San Marino kom je ze niet tegen in de Formule 1-geschiedenis. Al tijdens de eerste kwalificatietraining gaat het gruwelijk fout. Rubens Barrichello vliegt van de baan, wordt gelanceerd door de hoge curbstones en vliegt met meer dan 220 kilometer per uur de hekken in. De Braziliaan raakt bewusteloos en rondvliegende onderdelen van zijn Jordan verwonden diverse toeschouwers. Barrichello wordt afgevoerd naar het ziekenhuis en tot verbazing van velen wordt de training hervat.

Op zaterdag keert Barrichello met onder andere een gebroken neus terug op het circuit. Racen zit er niet meer in dat weekend, maar de nummer twee uit het wereldkampioenschap is wel getuige van het volgende ongeval. Roland Ratzenberger, op 32-jarige leeftijd debuterend voor het nieuwe Simtek-team miste een bocht en crashte frontaal op een betonnen muur. De sessie werd stilgelegd en doctoren snelden naar de plaats van het ongeluk. Ook Ratzenberger werd per helikopter naar het ziekenhuis gebracht en wederom werd de sessie gewoon hervat, hoeveel een aantal teams weigerden om deel te nemen aan het vervolg. Enkele uren na de sessie werd duidelijk dat Ratzenberger het ongeluk niet overleefd had. De Oostenrijker was overleden aan nek- en hoofdletsel. Volgens de verhalen barste Ayrton Senna in huilen uit nadat hij het nieuws vernomen had. Ratzenberger was de eerste dode die tijdens een Formule 1-weekend te betreuren viel sinds 1982.

De race begon onder een vreselijk slecht gesternte toen Pedro Lamy al luttele seconden na de start vol in de stilstaande Benetton van J.J. Lehto crashte en de safetycar moest direct aan de bak. Na enkele ronden werd het veld vrijgegeven en probeerde Ayrton Senna bij Michael Schumacher weg te rijden. Tijdens de tweede ronde na de herstart ging Senna te wijd in de Tamburello-bocht en raakte oncontroleerbaar de betonnen muur. De race werd stilgelegd en doctoren raceten naar het ongeluk. Senna werd uit zijn auto gehaald en te zien aan de mate van paniek waarmee er aan hem gewerkt werd, was duidelijk dat de drievoudig wereldkampioen er niet heel goed aan toe was. Ook de Braziliaan werd met een helikopter naar het ziekenhuis gebracht. 37 minuten na de crash werd de race herstart. Michael Schumacher won de race, maar toonde zich na afloop vooral vol ongeloof over alles wat er het weekend in Imola gebeurd was. Nicola Larini, nog altijd de vervanger van Jean Alesi, werd tweede en de laatste plek op het sobere podium was voor Mika Hakkinen. Later die avond werd de wereld kond gedaan van het overlijden van Ayrton Senna da Silva, drievoudig wereldkampioen Formule 1. Als tijdstip van overlijden werd 14:17u genoteerd, wat betekende dat Senna onmiddellijk na de crash was gestorven.

Uitslag Grand Prix van Imola
1. Michael Schumacher (10)
2. Nicola Larini (6)
3. Mika Hakkinen (4)
4. Karl Wendlinger (3)
5. Ukyo Katayama (2)
6. Damon Hill (1)

GRAND PRIX VAN MONACO
Naar aanleiding van de tragedie op Imola kondigde de FIA nieuwe maatregelen aan om de sport veiliger te maken, maar de meeste van de nieuwe voorschriften zouden pas na de Grand Prix van Monaco geïmplementeerd gaan worden, wat de Monegaskische race een soort van twilight zone maakte. De nieuwe regel dat er maximaal 80 kilometer per uur in de pitstraat gereden mocht worden werd wel per direct ingesteld. Williams en Simtek, de teams van de betreurde Senna en Ratzenberger, kwamen beide met maar één auto aan de start.

Ook Sauber zou de race niet eens starten. De Formule 1 was de schrik en schok van Imola nog niet te boven of het volgende heftige ongeluk gebeurde al weer. Karl Wendlinger verloor na het uitkomen van de tunnel de controle over zijn Sauber en kwam hard (280 km/u) in aanraking met de muur in de nouvelle chicane. Wendlinger lag enkele weken in coma na het ongeluk.

Als eerbetoon aan Senna en Ratzenberger werd door de FIA besloten dat de eerste twee startplaatsen leeg zouden blijven en geschilderd zouden worden in de Braziliaanse en Oostenrijkse vlag. Schumacher startte daardoor als derde en boekte in het prinsendom zijn vierde opeenvolgende overwinning. Martin Brundle werd tweede voor McLaren en Gerhard Berger werd derde voor Ferrari. Damon Hill, de facto de nieuwe aas in het kaartenspel van Williams, crashte al in de eerste bocht in de McLaren van Mika Hakkinen en uit de race. Na vier races leek niets Michael Schumacher de wereldtitel al te kunnen ontnemen, al zou de FIA later in het seizoen nog een serieuze poging wagen.

Wat is nu eigenlijk de oorzaak van al die grote ongelukken in de Formule 1 anno 1994? De simpele oorzaak is dat de wagens te snel en te onbehouwen waren. In 1992 en 1993 waren de wagens ook snel, maar kregen de coureurs hulp van allerhande technische snufjes om ze onder controle te houden. In 1994 mocht dat niet meer en waren de coureurs op zichzelf aangewezen. De FIA heeft zich enorm vergist in de impact van de nieuwe reglementen en is ‘vergeten’ om de auto’s langzamer en controleerbaarder te maken.

Uitslag Grand Prix van Monaco:
1. Michael Schumacher (10)
2. Martin Brundle (6)
3. Gerhard Berger (4)
4. Andrea de Cesaris (3)
5. Jean Alesi (2)
6. Michele Alboreto (1)

In de volgende aflevering schrijven we over het middengedeelte van het seizoen 1994 waarin Damon Hill, mede dankzij een diskwalificatie en een schorsing van Michael Schumacher de strijd om het wereldkampioenschap toch nog spannend weet te maken.

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven