Like ons!

Formule 1

Vijf zaken om op te letten bij de presentaties

Morgen lanceert Williams als eerste van de tien Formule 1-teams de auto voor het nieuwe seizoen 2018. Met het aanbreken van de presentaties kunnen al een aantal belangrijke vragen beantwoord worden.

Formel1.de maakte een lijstje van vijf punten waar we tijdens de teampresentaties naar uit kunnen kijken.

1. Hoe gaan de wagens van Ferrari en Mercedes zich tot elkaar verhouden?
De allergrootste vraag is natuurlijk in hoeverre de twee topteams op technisch vlak naar elkaar toe gekropen zijn gedurende de winter. Heeft Mercedes wederom gekozen voor een lange wielbasis (zowel het sterke als het zwakke punt van de W08) of hebben ze net als Ferrari dit jaar gekozen voor een kortere wielbasis? 

Wellicht heeft Ferrari zelf wel gekozen voor een iets langere wielbasis omdat het vorig jaar heeft kunnen zien dat het Mercedes geen windeieren gelegd heeft. 

2. Hoeveel hebben de teams van elkaar gekopieerd?
In een situatie waarin de reglementen niet heel erg veranderd zijn is het onvermijdelijk dat teams oplossingen van elkaar kopiëren. Het is daarom interessant om te zien welke ideeën die vorig jaar geïntroduceerd zijn tot gemeengoed verklaard zijn. Vorig jaar leek de voorwielophanging van de STR12 al verdacht veel op die van de Mercedes W08. Nog belangrijker dan de ophanging is de aerodynamica. Vooral op dat vlak kunnen we wat knip en plakwerk verwachten. 

Tot slot is het afwachten of er zich een team gewaagd heeft aan het kopiëren van de ingenieuze sidepods die de Ferrari SF70H vorig jaar kenmerkte. Deze oplossing was gedurende het seizoen 2017 onmogelijk om te kopiëren, maar in de winter hebben teams tijd genoeg gehad om hun eigen draai aan het Ferrari-idee te geven.

3. Keert de T-wing dan toch terug?
In 2017 dook hij plotseling op: De T-wing. De FIA en teams zijn overeengekomen dat dit lelijke vleugeltje voor de achtervleugel in 2018 niet terugkeert, maar opgedane kennis gaat nooit verloren en met een grotere ruimte tussen motorkap en achtervleugel zal er ongetwijfeld een team een gat in de reglementen hebben gevonden om een dergelijke vleugel in hun ontwerp mee te nemen. Denk bijvoorbeeld aan de lager gepositioneerde vleugels die op de Williams en Sauber opdoken in 2017.

4. Hoe anders wordt de eerste echte Williams van Paddy Lowe?
Williams kan niet tevreden zijn met hun performance in 2017. Het was echter als vanaf het begin duidelijk dat het even tijd zou kosten voordat de nieuwe technisch directeur, overgekomen van Mercedes, een impact zou kunnen maken. Lowe’s belangrijkste taak gedurende 2017 was dat de FW41 voor 2018 een stap voorwaarts zal zijn.

5. Gaan we wennen aan de Halo?
Je kunt moeilijk erkennen dat de Halo geen impact heeft gehad in de Formule 1. Sinds het moment dat de FIA deze zomer koos voor de verplichte introductie van het cockpitbeschermingssysteem, is het commentaar op de Halo niet van de lucht geweest. De grote vraag is of we er als we er de komende weken keer op keer mee geconfronteerd worden al een beetje aan kunnen wennen. Daarnaast is het interessant om te kijken hoe ieder team is omgegaan met de mogelijkheden om aero-elementen op de Halo aan te brengen.

Naar boven