Like ons!

Formule 1

Whiting verklaart waarom Red Bull geluk had met safety car en pitstops

Op het moment dat Sebastian Vettel en Valtteri Bottas het rechte stuk opdraaiden reed de safety car, naar aanleiding van een touché tussen Pierre Gasly en Brendon Hartley, naar buiten. Max Verstappen en Daniel Ricciardo konden hier nog tijdig op anticiperen door de afslag richting de pitstraat te nemen voor nieuwe banden. Het kwam de wedstrijdleiding op flink wat kritiek te staan.

Het was onder meer Vettel die openlijk zijn beklag deed. In gesprek met Motorsport-Total.com en Auto, Motor und Sport reageert wedstrijdleider Charlie Whiting op de kritiek. 'Sommige chauffeurs hebben ons via de radio op de hoogte gebracht van de rommel in bocht 1. Maar ik wilde eerst weten of een safety car gerechtvaardigd zou zijn. Bovendien was het van belang om te weten hoe groot de gaten in het veld waren. Die gaten waren te klein, waardoor de virtual safety car geen optie was. De marshalls moeten natuurlijk wel hun werk veilig kunnen doen. Gevolg was dus dat er een reguliere safety car ten tonele verscheen.'

Er was nog een reden waarom de FIA lang wachtte met de safety car. 'We wilden zeker weten dat het echt noodzakelijk was', verdedigt Whiting zichzelf. 'We willen niet zomaar een safety car-situatie, omdat mogelijk drie van de vier teams daarom vragen. Het gebeurt namelijk altijd dat teams roepen om een safety car, zodat ze daar zelf van profiteren.'

Dat de leiders in de wedstrijd in China benadeeld werden was volgens Whiting puur toeval. 'Ik kijk naar de beslissing of er een safety car aan te pas moet komen. Ik kijk nooit wie daarbij in het voordeel is of voor wie zoiets negatief zou uitpakken. Het is altijd een beslissing die louter om veiligheidsredenen is genomen.' (Foto: Red Bull Content Pool)

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven