Like ons!

Formule 1

NB: 'Áls er iets kapot gaat van Renault gebeurt het negen van de tien keer bij Red Bull'

Na een weekend Formule 1 valt er weer genoeg na te bespreken. F1Maximaal kijkt na elk Grand Prix-weekend met één van de redacteuren terug op de hoogte- en dieptepunten. In de derde editie: De Grand Prix van China met redacteur Hans van Brunschot.

Hi Hans, we kunnen de Grand Prix op het Shanghai International Circuit wel bestempelen als ‘vermakelijk’, nietwaar?
'Ja dat zeker. Er gebeurde meer dan genoeg. Het was de leukste race tot nu toe en ik denk dat we tot nu toe helemaal niet mogen klagen over dit seizoen. Vorige week in Bahrein was het ook spannend. Je ziet dat er op de 'normale' circuits voldoende ingehaald wordt en er ook soms inhaalpogingen mislukken die spanning in de race met zich meebrengen. Dat is positief. Wellicht gaan zelfs bij Liberty Media nu de ogen open dat we echt niet nog meer straatraces nodig hebben. Het zou beter zijn voor de sport als mogelijke nieuwe Grands Prix gewoon op 'normale' circuits georganiseerd worden.'

In de kwalificatie was het Ferrari dat vrij eenvoudig een een-tweetje boekte. Is het momentum dit seizoen definitief verschoven van Mercedes richting de Scuderia?
'Zolang ze bij Mercedes het bandenprobleem, waar ze overduidelijk mee kampen, niet onder controle krijgen, is de favorietenrol inderdaad voorlopig voor Ferrari. Ik denk niet dat de Ferrari per definitie een betere auto heeft, maar ze hebben in Italië heel goed gekeken naar de sterke punten van de vorige Mercedes, waaronder de langere wielbasis, en hebben dat gecombineerd met hun eigen sterke punten. Hierbij moeten we vooral denken aan de sidepods, de stroomlijning en de achterkant.'

Lewis Hamilton moest het gehele weekend zijn meerdere erkennen in teamgenoot Valtteri Bottas. Gaan we dit in Baku opnieuw zien of zal Hamilton dan uit een ander vaatje tappen?
'Het opvallende is dat Bottas in de weekenden dat Mercedes niet kan winnen vaak de overhand heeft.  Hamilton lijkt in die weekenden altijd net even iets minder te presteren. Bottas kan denk ik wat beter met problemen omgaan dan zijn teamgenoot. Vorig jaar was Hamilton er in Rusland plotseling ook even niet. De race erna won hij in Spanje. Ik geloof niet dat Bottas in staat is om Hamilton structureel te verslaan.'

In de derde vrije training gaf de motor van Ricciardo de geest, waarna de Australiër aangaf niet meer zo optimistisch te zijn over de krachtbronnen van Renault. Zie jij Red Bull ook volgend seizoen acteren met Franse krachtbronnen of ligt een overstap naar Honda meer voor de hand?
'Red Bull is een team dat races wil winnen en mee wil doen om het kampioenschap. Het feit dat ze in het verleden vier keer kampioen zijn geworden met Renault telt niet meer. Het gaat om het hier en nu. Ik vind het overigens niet chique dat door Helmut Marko en Christian Horner consequent naar Renault gewezen wordt als er minder gepresteerd wordt of er iets mis gaat, maar feit is wel dat áls er iets kapot gaat bij Renault het negen van de tien keer bij Red Bull gebeurt. Ik denk niet dat Red Bull ineens om de wereldtitel mee gaat doen als ze volgend jaar met Honda-motoren gaan rijden, maar ik denk wel dat het voor Red Bull belangrijk is om een grotere vinger in de pap te hebben dan ze nu bij Renault hebben. Als fabrieksteam van Honda zouden ze dat wel kunnen.'

Het teamwork bij Red Bull werd dit weekend geprezen. Monteurs van Max Verstappen waren de monteurs van Daniel Ricciardo aan het helpen na de geplofte motor en tijdens de race gingen de dubbele pitstops foutloos. Is dat een échte kracht van Red Bull of wordt het een beetje overdreven door de Oostenrijkse renstal?
'Ik vind het heel eerlijk gezegd niet meer dan normaal dat de monteurs van de andere coureur bijspringen op het moment dat de nood aan de man is. Het zou een beetje vreemd zijn als zij met hun armen over elkaar gaan staan kijken. Ik denk dat ieder team over topmonteurs beschikt. Het is niet dat omdat Sauber een mindere auto heeft, de monteurs automatisch ook minder goed zijn.'

Verstappen vergooide opnieuw een podiumplaats, waarbij hem opnieuw ongeduldigheid werd verweten. Gaan we dit nog vaker zien van de Red Bull-coureur of heeft Verstappen zijn lesje geleerd?
'Nee, Verstappen heeft zijn lesje niet geleerd en Verstappen gaat zijn lesje ook niet leren denk ik. Bij Verstappen is het alles of niets. Die ziet een gat en gaat ervoor. Dat is heel moeilijk af te leren. Dat hoort bij de racer Verstappen. Dat maakt hem een onvoorspelbare en spectaculaire coureur, maar hij het houdt ook in dat hij mooie resultaten gaat verspelen. De andere kant van het verhaal is dat deze rijstijl hem ook mooie resultaten oplevert, denk bijvoorbeeld aan Brazilië in 2016 of Mexico vorig jaar.'

Dan hadden we ook nog vrijdags het moment waarbij Christian Horner Verstappen de schuld gaf van de crash in de kwalificatie in Bahrein, terwijl Verstappen zei dat het aan Renault lag. Naar verluidt heeft Helmut Marko Horner gecorrigeerd. Hoe liggen volgens jou de verhoudingen binnen het team?
'Ik denk dat Horner langzamerhand een beetje klaar is met de fratsen van Verstappen. Die wil gewoon een solide coureur zoals Ricciardo die geen onnodige fouten maakt, maar juist profiteert van de fouten van anderen. Verstappen is echter de oogappel van Helmut Marko en uiteindelijk is hij degene die de knopen doorhakt binnen Red Bull.'

Nico Hülkenberg is, met een zevende en twee zesde plaatsen, weer goed op dreef dit seizoen. Vorig seizoen liet de Renault-coureur ook al zien constant te kunnen presteren. Is de Duitser in staat om een stapje hogerop te gaan?
'De andere kant van het verhaal is dat Hülkenberg inmiddels 140 races gereden heeft en nog nooit het podium gehaald heeft terwijl zijn voormalige teamgenoot bij Force India, Sergio Perez, in de jaren dat ze samen reden wel drie keer naar het podium is gereden. Ik vind Hülkenberg een sympathieke gozer die echt wel een goed potje kan sturen, maar de enige manier waarop hij op zijn leeftijd nog een stapje hoger gaat maken is om samen met Renault doorgroeien naar een topteam. Ik vind het momenteel veel opvallender dat de gedoodverfde opvolger van Ricciardo bij Red Bull, Carlos Sainz, door Hülkenberg wordt weggereden, zowel in de kwalificatie als in de race.'

McLaren moest op de zaterdag opnieuw zijn meerdere erkennen in Renault, Haas F1 en Force India. Wat gaat er mis de Britse renstal?
'Niets. McLaren presteert gewoon maximaal, maar daarmee komen ze niet ver genoeg. Eric Boullier gaf dit weekend aan dat ze de lat te laag gelegd hebben qua gewenst prestatieniveau en dat ze na drie jaar ellende te snel tevreden zijn geweest met de stap voorwaarts die ze gezet hebben. Dat is naar mijn mening, om het maar zacht uit te drukken, niet heel slim. Ze hebben het niveau van de rest een beetje onderschat en daardoor worden ze elk weekend opnieuw met hun neus op de feiten gedrukt.' (Foto: Red Bull Content Pool)

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven