Like ons!

Formule 1

Retro | De ongemakkelijke Formule 1-loopbaan van Damon Hill

Max Verstappen was 17 jaar oud toen hij debuteerde in de Formule 1 en Sebastian Vettel was 19 jaar oud. Damon Hill was 31 jaar oud en vader van twee kinderen toen hij debuteerde in de sport in een falende paars-roze Brabham. Toch werd hij wereldkampioen. F1Maximaal.nl kijkt terug op het bijzondere verhaal van Damon Hill.

Damon Hill wordt geboren op 17 september 1960. Zijn vader is Graham Hill, die in 1962 en 1968 niet alleen wereldkampioen Formule 1 werd, maar ook tot op de dag van vandaag de enige coureur is die de Triple Crown op zijn naam heeft geschreven. Graham verongelukt in 1975 als Damon 15 is. Tot op dat moment heeft jonge Damon nog geen interesse in autosport getoond. Hij trouwt in 1980 en gaat in zijn vrije tijd zonder veel succes motor racen.

Zijn moeder vindt dat maar niets en drukt haar zoon op het hart om, als hij dan zo nodig moet racen, het in ieder geval op vier wielen te gaan doen. Hill gaat op racecursus in Frankrijk en vindt daarna een stoeltje in de Formule Ford. Daarna maakt hij de overstap naar de Formule 3 en op het moment dat Hill al achter in de twintig is, komt het moment om de stap naar de Formule 3000 te maken.

Hill heeft echter niet het budget om zichzelf een volledig seizoen in te kunnen kopen bij een team dus hij rijdt in 1988 slechts twee en in 1989 vijf races. Pas in 1990 rijdt Hill, inmiddels dertig, een volledig seizoen in de Formule 3000. Hij scoort zes punten en wordt slechts dertiende in het kampioenschap. Een verder vervolg van zijn autosport-ambities lijkt er niet te gaan komen.

De ommekeer
Totdat Hill plotseling in 1991 wordt aangenomen als testcoureur bij het team van Williams. Deels vanwege zijn achternaam, deels vanwege zijn reputatie als doorzetter en deels door de bemiddeling van Brands Hatch Circuitdirecteur John Webb, die Hill graag in de Formule 1 wilde helpen. Hill combineerde zijn testrol bij Williams met een racestoeltje in de Formule 3000, nog altijd zonder al te veel succes, maar het uitblijven van overwinningen weerhield hem er niet van om 1992 dan eindelijk zijn Formule 1-debuut te maken.

Toen de laatste vrouwelijke coureur tot op heden, Giovanna Amati, na drie races niet meer in staat bleek om haar stoeltje bij het eens grote en machtige Brabham niet meer kon betalen, ontstond er een mogelijkheid voor Hill. Hill nam deel aan acht Grands Prix-weekenden, maar wist zich in de hopeloze Brabham slechts twee keer te kwalificeren. Het team ging na de Grand Prix van Hongarije failliet en Hill stond weer met lege handen. Ondanks die ongelukkige en ongemakkelijke debuut, besloot Frank Williams om na het vertrek van wereldkampioen Nigel Mansell en Riccardo Patrese de nieuw aangetrokken Alain Prost in 1993 te koppelen aan Hill. Ondanks een overduidelijke nummer 2-status, onderstreept door het feit dat Hill startte met startnummer 0, won de 32-jarige drie Grands Prix. 'Het was voor mij volstrekt helder dat ik de nummer-2-coureur was', zei Hill hier later over in Motorsport Magazine. 'Het is bijna letterlijk tegen me gezegd: Je bent een goede testcoureur, we denken dat je solide bent om punten binnen te halen, maar we betalen Alain Prost heel veel geld om wereldkampioen te worden.'

Nauwelijks nummer 1
Hill was okay met die rol en speelde in 1994 met liefde tweede viool toen Prost met Formule 1-pensioen ging en werd vervangen door de tot op het bot gemotiveerde Ayrton Senna da Silva. Totdat Senna verongelukte en er naar Hill werd gekeken voor het leveren van de resultaten. 'Alles ging prima totdat Ayrton stierf', herinnert Hill zich. 'Op dat moment moest ik mijn niveau verhogen en ik geloof niet dat ik er op dat moment klaar voor was.'

Hill moet het titelgevecht aan met Michael Schumacher en hoewel Hill feitelijk geen partij is voor de Duitser maken een boel controverses, diskwalificaties en schorsingen het seizoen nog heel erg spannend. Hill gaat met slechts één punt achterstand de laatste race van het seizoen in en kan de wereldtitel bijna aanraken als Schumacher onder druk een fout maakt en de muur raakt. Op het moment dat Hill de Benetton wil passeren, stuurt Schumacher in, ramt Hill van de baan en wint de wereldtitel.

In 1995 is de spanning tussen Hill en Schumacher het hele seizoen voelbaar, maar is het de 'Gentleman' Hill die ten onder gaat aan de druk en veel fouten maakt, waaronder twee crashes met Schumacher. In 1996 is de Brit eindelijk verlost van zijn plaaggeest als Schumacher kiest voor de miljoenen van Ferrari. Bijna laat de inmiddels 36-jarige zich verrassen door teamgenoot Jacques Villeneuve, maar de jonge Canadees kan net niet voor een sensatie zorgen door in zijn eerste jaar in de sport direct te wereldtitel voor zich op te eisen. De titel gaat naar Hill, die direct na het behalen van de titel wel verrast wordt: Frank Williams is absoluut niet te spreken over de salariseis die Hill voor zijn nieuwe contract heeft neergelegd en laat de nieuwbakken wereldkampioen doodleuk weten dat hij mag vertrekken.

Spaarzame hoogtepunten
Het grootste slachtoffer van die beslissing wordt vreemd genoeg Jos Verstappen. De Nederlander reed in 1996 voor Footwork Arrows en had in principe al een akkoord met teameigenaar Tom Walkinshaw om te blijven, maar toen Walkinshaw vernam dat Hill beschikbaar kwam was het einde oefening voor Verstappen. Arrows was wel bereid om het salaris dat Hill wilde verdienen op tafel op te leggen. De wereldkampioen toog naar het middenveld en het werd een jaar om snel te vergeten. Met uitzondering van de Grand Prix van Hongarije waar Hill plotseling heel competitief was en er een technisch mankement aan te pas moest komen om de Brit de overwinning in een Arrows te ontnemen. Hill werd tweede achter Villeneuve.

Een jaar later toog Hill naar Jordan en ook daar was het de eerste helft van het jaar huilen met de pet op. Pas bij de Grand Prix van Groot-Brittannië slaagde Hill erin om een punt te scoren. Er werd wijd en verbreid getwijfeld aan Hill's motivatie toen het Formule 1-circus neerstreek op het circuit van Spa-Francorchamps waar een van de meest krankzinnige wedstrijden aller tijden werd verreden en uiteindelijk, jawel, Damon Hill als overwinnaar naar voren kwam. Een jaar later werd Hill aan alle kanten zoek gereden door de Duitser Heinz-Harald Frentzen. Het einde naderde en het was wat dat betreft treffend dat Hill tijdens zijn laatste race opgaf vanwege vermoeidheid. Vermoeidheid van het racen, maar ook van het meedragen van de druk van het moeten en de naam van zijn vader. Ondanks een wereldtitel was de Formule 1-loopbaan van Damon Hill vooral een heel ongemakkelijke. (Foto: Wikicommons)

- Hans van Brunschot

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven