Like ons!

Formule 1

Coronel legt oplossing inhaalprobleem bij Pirelli: 'Dertig ronden op ultrasoft moet echt niet kunnen'

De Grand Prix van Monaco was dodelijk saai en ook de doorgaans enerverende Grand Prix van Canada liep dit jaar niet over van de actie. Coureurs klagen over een gebrek aan inhaalmogelijkheden. Volgens coureur en analist Tom Coronel ligt de oplossing bij Pirelli.

'Naast dat de hedendaagse auto's elkaar niet kunnen volgen, zorgen de banden voor teveel grip', doceert Coronel tegenover Motorsport.com. 'Dan heb je het dus aan twee kanten niet voor elkaar. Een andere strategie kiezen levert nauwelijks voordeel op.'

Coronel benadrukt echter dat het inhaalprobleem iets van alle tijden is. 'Dit probleem is er altijd al geweest en is nooit weggeweest', stelt de voormalig Formule Nippon-kampioen. 'Ik weet ook niet waarom het nu opeens zo gehypet wordt, want het is niet iets dat opeens nu de kop opsteekt. De komst van DRS heeft iets geholpen maar ik denk dat het vooral met de banden te maken heeft. De banden zijn te constant, te goed. Dat is het voornaamste probleem.'

Een simpele oplossing ligt volgens Coronel dan ook in handen van Pirelli: 'Pirelli moet wat mij betreft gewoon twee stappen overslaan tussen de banden die meegenomen worden. Dan speelt de strategie een veel grotere rol wanneer je off-sync gaat, en dat zijn er altijd wel een paar. Ook in Monaco waren de banden veel te veel aan elkaar gewaagd. Ze reden veertig ronden op de zachtste band, en nu in Canada ook een halve race. Dat is toch raar? Meer dan dertig ronden op een ultrasoft moet echt niet kunnen.'

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven