Like ons!

Formule 1

Troost voor Verstappen: Senna crashte driemaal met een achterblijver

De gedachten van de Formule 1-fans die de sport al langer volgen zouden afgelopen zondag direct na het ongeluk tussen Max Verstappen en Esteban Ocon zeventien jaar terug in de tijd kunnen zijn gegaan.

Auto, Motor und Sport gaat terug naar de dag dat Jos Verstappen in de Grand Prix van Brazilië 2001 raceleider Juan Pablo Montoya uit de race ketste door te laat te remmen en de achtervleugel van diens Williams eraf reed. In tegenstelling tot zeventien jaar later was er na afloop geen sprake van duw- en trekwerk. 'Ik zag de blauwe vlaggen en ging helemaal naar rechts', zei Verstappen senior toentertijd. 'Hij haalde me in en kwam snel weer terug op de racelijn en remde heel vroeg. Ik kon een botsing niet meer voorkomen.'

Ook Montoya hield het netjes in de pers. 'Ik ben teleurgesteld en heb wel eens gelukkigere dagen gekend in mijn leven, maar dit soort dingen gebeuren soms. Verstappen remde te laat en we botsten. Meer valt er niet te vertellen.'

Senna versus Irvine

Omdat Max Verstappen na afloop van de race zijn hoofd wat minder koel hield dan Montoya, gaan de gedachten wellicht eerder terug naar Ayrton Senna. De Braziliaan sloeg Eddie Irvine eens op zijn gezicht omdat de Noord-Ier zichzelf van een ronde achterstand ontdeed tegenover wereldkampioen Senna, nota bene in de debuutrace van Irvine.

Senna zette Irvine op een ronde achterstand, maar werd op het circuit van Suzuka vervolgens lichtjes geblokt door Williams-coureur Damon Hill, waardoor Irvine Senna weer inhaalde. Die was not amused en beende na afloop van de race naar de pitbox van het Jordan-team waar een verhitte discussie over de rijstijl van Irvine plaats vond. Senna vond dat Irvine reed als een 'f--ing idiot', Irvine repliceerde dat hij Senna nergens ook maar een beetje geraakt heeft en dat hij zich niet zo druk moet maken. Op het moment dat Senna aanstalten maakt om de pitbox te verlaten, draait hij zich om en slaat Irvine op zijn gezicht. Dan loopt Senna weg.

Senna in drievoud

Het incident met Irvine liep, op de baan althans, met een sisser af. Er zijn ook drie aangelegenheden dat Senna als raceleider wel in contact kwam met een achterblijver, waarbij het ook daadwerkelijk einde race voor de Braziliaan betekende.

Monza 1988
De crash van Senna op Monza 1988 is memorabel omdat deze er voor zorgde dat McLaren de race niet won en dat was de enige keer in 1988 dat McLaren niet won. De overige vijftien van de zestien Grands Prix werden wel gewonnen door het team uit Woking. Het ging voor de Braziliaan mis in de eerste bocht, die toen nog linksaf was, op het Italiaanse circuit. Senna wilde Williams-debutant Jean-Louis Schlesser op een ronde zetten, maar werd in de rondte getikt door de Fransman, die zich verremde in de bocht en geen rekening hield met Senna. De manier waarop beide wagens elkaar raakten, was bijna identiek aan de botsing tussen Ocon en Verstappen, maar waar Verstappen vrijwel direct zijn weg kon vervolgen, bleef de McLaren van Senna steken op een hoge kerbstone, waar de marshalls, toen nog gewoon in t-shirt en met een sigaret tussen de lippen, de wagen niet meer vanaf geduwd kregen.

Adelaide 1989
Een jaar later ging het mis tussen Senna en de Brit Martin Brundle. In de stromende regen van de Australische Grand Prixwordt de toenmalige Brabham-coureur op een ronde gezet door eerst Lotus-coureur Nelson Piquet en meteen daarna door Senna. Brundle houdt geen rekening met de actie van Senna en beweegt over de baan, waardoor Senna zijn linkervoorwiel kapot rijdt op de achtervleugel van Brundle en op drie wielen terug naar de pits moet.

Interlagos 1990
Weer een jaar later komt Senna in contact met zijn oud-Lotus teamgenoot Saturo Nakajima. Deze keer blijft de schade beperkt tot het vervangen van de neus van de McLaren en kan Senna, net als Verstappen afgelopen zondag, zijn race nog afsluiten met een podiumplaats.

Ayrton Senna was even three times in the lead lying with lapped pilots on. The accident insure value for money! With Williams debutant Jean-Louis Schlesser in Monza in 1988 many fans will surely remember. It was the only race of the season that McLaren could not win. A year later it was Martin Brundle that Senna overlooked in the rain of Adelaide, which meant the premature end of the race.

And again, a year later, just at the home game in Interlagos, the national hero collided to the dismay of the fans with his old Lotus team-mate Satoru Nakajima. Senna McLaren Senna in the driving report was able to continue the race after a nose change, but had to settle for third place in the end. Alain Prost dusted the victory, Gerhard Berger finished second.
Berger crash before fuel failure

Speaking of Berger: Even the Austrian was ever involved as a leader in a collision. In Adelaide in 1988 Ferrari tried with increased boost early in the race to cause a stir. However, it was clear that the fuel with the pace would not reach the finish. But then even on lap 23 it was over. Plagued by a brake problem Berger crashed in the hairpin in the ligier of René Arnoux.

In our Crazy Stats, of course, we did not just collect facts and figures on the Verstappen crash in Brazil. A look into the gallery also reveals Hamilton Vettel's record in Abu Dhabi, when McLaren was so bad in qualifying and what record the Ferrari mechanics set in Sao Paulo.

 

1 reacties

  1. Daniel Tromp

    14 Nov 2018 om 17:34

    Stomme troost is dat, senna is ook verongelukt! Als max een fatale crash krijgt zeggen jullie dan ook dat het een troost is omdat het senna het ook is overkomen!

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven