Like ons!

Formule 1

Halo heeft Leclerc letsel bespaard bij startcrash Spa

Het onderzoek van de FIA naar de startcrash tijdens de Grand Prix van België is afgerond. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat Charles Leclerc dankzij de nieuwe halo een directe aanraking met de bolide van Fernando Alonso bespaard is gebleven. Zonder de halo was het zeer waarschijnlijk dat de zijkant van de voorvleugel van de McLaren tegen Leclerc’s vizier was gekomen.  

Het onderzoeksteam heeft diverse videobeelden en data bekeken en kwam tot de conclusie dat de halo een cruciale rol heeft gespeeld. Het beveiligingssysteem op de Sauber-bolide bleef intact en in werkende staat ten tijde van de impact, was door het team gemakkelijk te demonteren na de crash en schoof de McLaren weg van de inzittende coureur, zo valt op autosport.com te lezen. Mocht de halo er niet hebben gezeten, dan had Leclerc serieuze hoofd- en/of nekschade kunnen oplopen.

Op de beelden is te zien dat een van de voorbanden van Alonso hard terecht komt op de Sauber, maar het onderzoek toont aan dat het gevaar vooral zat in de voorvleugel. Veiligheidsdirecteur Adam Baker van de FIA: 'Met de beschikbare data en videobeelden kunnen we met zekerheid zeggen dat de band de helm van Leclerc niet zou hebben geraakt. Maar aangezien de auto van Alonso door schoof over de auto van Leclerc, zijn we van mening dat de zijkant van de voorvleugel van Alonso in contact had kunnen komen met Leclerc’s vizier. Het is echter lastig te voorspellen in welke mate dit precies zou zijn gebeurd.' (Foto: Sauber F1)

1 reacties

  1. Nick de wit

    6 Dec 2018 om 12:14

    Bull
    Sjit

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven