Like ons!
Sponsorinkomen van teams daalde met een kwart in vijf jaar tijd

Formule 1

Sponsorinkomen van teams daalde met een kwart in vijf jaar tijd

De financiële sponsoring binnen de Formule 1 is de afgelopen vijf jaar met bijna 25 procent gedaald. Dat meldt City A.M. op basis van cijfers beschikbaar gesteld door Formula Money. In 2013 kwam het totale sponsorbedrag nog boven een miljard Engelse ponden uit, afgelopen seizoen was dit ‘nog maar’ 772.5 miljoen Pond.

Na de kredietcrisis van 2007 daalde het sponsorinkomen van de Formule 1 al met soortgelijke cijfers, wat mede veroorzaakt werd door het wereldwijde verbod op tabaksreclame. In 2011 was het sponsorinkomen al weer herstelt tot boven een miljard Pond, maar sinds 2013 is er wederom een sterke daling te constateren. Vooral de markt van telecommunicatie en technologie lijkt hierin een grote rol te spelen.

Telecommunicatie

In 2007 sponsorde de telecommunicatiemarkt nog voor 267.3 miljoen Engelse Pond de Formule 1. In 2010 was dit al gedaald tot 163.2 miljoen Pond en de huidige teller staat op 84.3 miljoen Pond. De grootste speler hierin was Vodafone, dat de teams van Ferrari en McLaren sponsorde. De deal met Ferrari betrof een jaarlijks sponsorbedrag van 40 miljoen Pond, waarna ze de overstap maakte naar McLaren en tussen de 77 miljoen en 92 miljoen Pond bijdroegen. In 2013 verliet Vodafone de Formule 1.

Het team van Renault zag een sponsordeal met de Spaanse telefoongigant Telefonica van veertig miljoen Pond verdwijnen toen de Spaanse coureur Fernando Alonso bij het Franse team vertrok. In 2010 vertrok de Japanse autofabrikant Toyota uit de Formule 1, waarmee ook sponsor Panasonic uit de sport verdween na een sponsordeal van veertig miljoen Pond per jaar.

Gat gevuld door drankfabrikanten

Met het vrijkomen van sponsorruimtes op de auto en kleding van Formule 1-teams komen er ook weer nieuwe sponsoren de Formule 1 in. De grootste stijging komt vanuit de drankenmarkt, waar tussen 2005 en 2017 429 procent meer investeringen door zijn gedaan. Investeringen van het merk Red Bull zijn hierin niet meegenomen aangezien de energiedrankfabrikant eigenaar is van twee Formule 1-teams; Red Bull Racing en Toro Rosso.  

Martini is daarmee de grootste speler, dat sinds 2014 het team van Williams sponsort. Die sponsordeal komt echter deze maand ten einde en Martini heeft al laten weten de samenwerking niet voort te zetten nu de deal van 115 miljoen Pond verspreid over vijf jaar afloopt. De afgelopen twee jaar lijkt het team van Force India de beste deal te hebben besloten met een sponsoring van dertig miljoen Pond per jaar door waterfabrikant BWT. Mercedes heeft een overeenkomst van 10 miljoen Pond per jaar met energydrankfabrikant Monster.

En in de toekomst?

De toekomst van veel sponsoringen uit de drankwereld – en dan vooral de sponsoring van energydrankjes – is niet geheel zeker. De Wereldgezondheidsorganisatie is bezig om advertenties van alcoholische dranken en energydranken dezelfde behandeling te geven als tabaksreclame. Wanneer dit wordt doorgevoerd is de kans groot dat ook deze sponsoring uit de Formule 1 verdwijnt.

Disclaimer: de cijfers van Formula Money tonen een algemeen beeld van de sport, waarin sommige teams meer sponsorinkomen verliezen dan anderen. De algemene tendens van de sport is echter een sterk dalende lijn. Het betreft hier de sponsoring van teams actief in de Formule 1 en niet de sport zelf, die enkele jaren geleden onder andere nog een sponsordeal sloot met Heineken. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven