Like ons!
Blik op F1 | Nooit meer 'Here is a message for Charlie, ****'

Formule 1

Blik op F1 | Nooit meer 'Here is a message for Charlie, ****'

Als hoofdredacteur van F1Maximaal.nl spit ik dagelijks het laatste nieuws over de Formule 1 in binnen- en buitenland door. In deze rubriek schets ik daarom met regelmaat mijn visie op het wel en wee van de koningsklasse van de autosport. Vandaag deel 17, over het overlijden van Charlie Whiting.

Ik ben behoorlijk droevig door het overlijden van Charlie Whiting. Als ik het nieuws donderdagmorgen tot me krijg wanneer ik net wakker ben, word ik treurig. Dat heb je niet altijd als een bekend persoon overlijdt, maar Charlie is zo'n icoon voor de Formule 1. Zo'n eindbaas. 

De aanleiding ervoor weet ik niet meer, misschien omdat Sergio Marchionne onlangs is overleden en omdat Niki Lauda 'ook niet zo lekker ging', maar ik bedacht me ineens dat Charlie onvervangbaar is in de Formule 1. Ik wilde weten hoe lang Charlie al weer aan het roer stond en wendde mij tot Google: 'Potverdomme, sinds 1997'. Dat is lang, heel lang, dat is 22 jaar, nondeju! Hoe moet je zo'n man in godsnaam vervangen? Vroeg ik me af.

Welnu, voor dat probleem staat de FIA op 14 maart 2019. En dat is ook exact wat het gevoel is in de paddock, zoals Olav Mol dat omschrijft in de voorbeschouwing van Ziggo Sport op de Grand Prix van Australië. Charlie is niet vervangbaar, wie je daar ook neer zet. Niet alleen op technisch gebied of operationeel gezien, maar vooral qua icoon en uitstraling.

Charlie is de F1 en de F1 is Charlie. Charlie was de chef, de vertegenwoordiging van de regels. Voor Charlie hebben de coureurs respect en Charlie wist altijd alles uit te leggen. Ik weet nog wel dat ik afgelopen jaar weleens dacht: 'Hoe gaat Charlie zich hier uit lullen?' en dan kwam de beste man weer met één of ander 'lulverhaal' wat niet per se juist was, maar hij had ook geen ongelijk. Altijd hetzelfde, geen ongelijk.

Of de manier waarop hij die rijdersvergaderingen voor zat, altijd typisch met dat microfoontje met twee handen omarmd zoals zichtbaar op deze foto, en de meest lastige vragen voor zich kreeg. Maar Charlie bleef altijd rustig en had altijd z'n woordje klaar tegen de grote ego's en sterren van de F1.

Het mooist vind, of nu dus vond, ik altijd dat alles met regels op de baan altijd verwijst naar Charlie. En als de coureurs het er niet mee eens zijn, dat ze altijd verwezen naar Charlie. Het gaafst was als ze Charlie gewoon verrot scholden op de boordradio, zoals Sebastian Vettel dat deed in Mexico 2016. 'He is a ****, that is what he is', zei Vettel onder andere. 'Here is a message for Charlie, f*ck off.'

Dit lijkt cru richting Charlie in een necrologie, maar het is juist waardering voor de status van Charlie in de F1. Als coureurs klaagden of uitleg wilden over wat ze wel en niet mogen doen, dan was hij dé man waar het om draaide, de rechter van de koningsklasse van de autosport. Charlie was de regels van de Formule 1, niets meer en niets minder.

En het overlijden van Charlie betekent dat we voorlopig nooit meer boordradio's gaan krijgen richting de wedstrijdleider. Dat kan alleen als iemand een icoon is, een grootheid in de sport, een cultuurdrager, die jarenlang actief is in de sport en die we kei- en keihard gaan missen dit jaar en misschien wel volgende seizoenen. Rust zacht Charlie en bij deze veel sterkte gewenst voor zijn familie en nabestaanden. 

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven