Like ons!
Alfa Romeo maakt bolide een stuk strakker, Mercedes komt met nieuwe voorvleugel

Formule 1

Alfa Romeo maakt bolide een stuk strakker, Mercedes komt met nieuwe voorvleugel

De Italiaanse tak van Motorsport.com analyseerde de nieuwe Formule 1-bolides toen deze in Australië werden uitgepakt voor de openingsrace in Melbourne. Het doel van de autosportsite was om nieuwe aanpassingen aan de bolides te bespeuren. Zo zagen ze onder andere dat Alfa Romeo de bolide slanker had gemaakt en Mercedes een nieuwe voorvleugel had.

Nieuwe voorvleugel Mercedes

Mercedes is met een nieuw ontwerp van de voorvleugel naar Australië gekomen die veel weg heeft van de voorvleugel van Ferrari. Gedurende de wintertests kwam de Duitse renstal met een ontwerp dat de wind naar binnen laat lopen, terwijl het nieuwe ontwerp de wind naar buiten stuurt.

Het nieuwe ontwerp moet Mercedes helpen de verwachte achterstand met Ferrari te verkleinen. De Italianen presteerden bijzonder sterk gedurende de wintertests en ook het klantenteam van Alfa Romeo Racing kwam goed uit de verf. Beide renstallen hadden een voorvleugel ontworpen die de lucht langs de voorbanden te sturen door de bovenste vleugels iets af te laten zakken. Mercedes lijkt dit idee in korte tijd te hebben gekopieerd en zal de vrije trainingen gebruiken om te kijken hoe de W10 reageert op de nieuw ontworpen voorvleugel.

Alfa Romeo stapelt haar radiatoren

Om de bolide zo strak mogelijk te houden heeft het Formule 1-team van Alfa Romeo vier kleine radiatoren op elkaar geplaatst onder de motorkap. Het idee komt van de Italiaanse hoofdontwerper Luca Furbatto, die het idee eerder al bij een ander team onderzocht.

In 2014, toen de Formule 1 voor het eerst kennis maakte met de nieuwe hybride motoren, stond Furbatto onder contract bij Scuderia Torro Rosso en ging hij met hetzelfde idee aan de slag. Nu past hij het idee wederom toe in dienst van Alfa Romeo, maar hij is dit jaar niet de enige; ook de teams van Red Bull Racing, Toro Rosso en Renault F1 hebben een dergelijke constructie. Het stapelen van de radiatoren – waar ook een warmtewisselaar bij komt – bespaart de C38 ruimte aan de zijkant.

De constructie heeft nauwelijks invloed op het zwaartepunt van de bolide, al wordt deze wel zwaarder aan de achterkant. Anders dan bij Red Bull en Toro Rosso kiest Alfa Romeo voor vier radiatoren, ten opzichte van twee langere radiatoren die de Oostenrijkers en hun Italiaanse zusje toepassen. 

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven