Like ons!
Hier gaat het fout voor Ferrari en Red Bull: 'Ze hebben de verkeerde auto gebouwd'

Formule 1

Hier gaat het fout voor Ferrari en Red Bull: 'Ze hebben de verkeerde auto gebouwd'

Het Circuit de Barcelona-Catalunya wordt niet voor niets gekozen om op te testen in de winter. Ieder sterk of zwak punt wordt dankzij de veelzijdige layout makkelijk onder de loep gelegd. Afgelopen weekend werd daarom duidelijk waar het nu precies fout gaat bij Ferrari en Red Bull.

'Een diepe depressie in de Formule 1', noemt journalist Michael Schmidt het op Auto Motor Und Sport. De overwinningen van Mercedes wijzen uit dat de achterliggende teams niet in de buurt komen en misschien wel voor het verkeerde concept kozen wat betreft hun auto's. 'Op de rechte stukken was Mercedes traag maar ze waren erg snel in de bochten. Omdat er zo veel bochten waren was de voorsprong al snel erg groot.'

Waar de tijd er toe doet

Op het rechte stuk wist Ferrari een halve seconde in te halen maar in de 16 bochten zagen de Italianen Mercedes met 1.3 seconden per ronde wegrijden. Alleen al in de laatste sector verloor Ferrari zeven tienden van een seconde. Red Bull was op de rechte stukken juist twee tienden langzamer dan Mercedes en zeven tienden trager dan Ferrari. In de bochten verloren de bolides van Verstappen en Gasly zeven tienden ten opzichte van Mercedes maar wisten ze wel zes tienden in te halen ten opzichte van Ferrari. 

Bandenmanagement bij Mercedes

'Zonder de safety car zou Verstappen 23 seconden achter Mercedes finishen. Vettel zou op een achterstand van 38 seconden gereden hebben.' Het bandenmanagement speelde daar ook een cruciale rol in. Aan het einde van de race was duidelijk dat de banden van Mercedes nog aardig in orde waren. Waar Ferrari of Red Bull tweemaal zouden moeten stoppen voor een bandenwissel kon Mercedes wegkomen met een eenstopper terwijl ze op vol vermogen konden blijven rijden.

Alles komt uiteindelijk neer op downforce, hoewel Mercedes tijd verliest op de rechte stukken, door een hogere luchtweerstand, halen ze dat in drievoud in de bochten in. Een ingenieur van Mercedes verklaart dat ze express voor de hogere mate van drag gekozen hebben: 'Het verhogen van de brandstoflimiet van 105 tot 110 kg kwam onze aerodynamica ten goede, we konden de achterzijde van de auto zo efficienter maken.' (Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool)

 

1 reacties

  1. Brakkie

    Brakkie

    16 May 2019 om 13:06

    Mercedes geeft al enige tijd (jaren) aan Pirelli aan wat voor soort banden past bij hun wagen. Kun je beter hebben dan 20 pk erbij. Leuk om in het nieuws te brengen en de fans rustig en tevreden te houden Hiermee pak je echter maar een paar tienden; met de goede banden kan het een seconde schelen. Weltrusten allemaal.

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven