Like ons!
AMS: Drie redenen waarom de pitstopstrategie van Verstappen ongelukkig was

Max Verstappen

AMS: Drie redenen waarom de pitstopstrategie van Verstappen ongelukkig was

Auto Motor und Sport concludeert in de analyse van de pitstops van de Grand Prix van Spanje dat Max Verstappen een ongelukkige pitstopstrategie heeft gekozen. De Duitse site voert in de analyse drie redenen op waarom Verstappen het anders had moeten doen.

1. Voorspelbaarheid strategie Red Bull

Verstappen verklapte zijn strategie door zo vroeg te stoppen. Hierdoor was het voor iedereen duidelijk dat hij nog een keer moest stoppen en kon hij niet voor een één-stopper gaan. Dit maakte Red Bull Racing voorspelbaar, aldus Michael Schmidt namens de Duitse site.

2. Geen plan B voor Verstappen

Door zo vroeg te stoppen en voor deze bandenkeuze te gaan kon Red Bull Racing niets anders dan met Verstappen voor een tweestopper gaan. Verstappen reed op soft-soft-medium. De ideale pitstopstrategie voor een tweestopper was soft-medium-soft, omdat je dan eventueel de race nog kon uitrijden met een medium. Met een soft lukt dat in ieder geval niet. Red Bull Racing koos met Verstappen bij de eerste pitstop voor soft, waardoor ze sowieso nog een keer naar binnen moesten.

3. Minder bescherming van de safety car

Als je op de tweede stint op mediums had gereden, dan kan je een noodzakelijke tweede stop heel lang uitstellen, waardoor je meer kans hebt om in een safety car-situatie te komen. In dat geval is je pitstop beduidend korter dan wanneer je een pitstop maakt zonder een safety car.

'Ferrari aarzelde te veel bij teamorders'

Concurrent Ferrari koos ook niet voor het beste scenario dat door Pirelli was uitgerekend. Ze gingen eveneens niet voor een soft-medium-soft, maar reden met Vettel op een strategie van soft-medium-medium. Verstappen en Vettel waren in de laatste stint precies even snel, waar ze allebei op mediums reden. 

Strategen van diverse teams concluderen dat Ferrari de derde plaats aan Verstappen heeft 'gegeven' doordat ze zo hebben geaarzeld met die teamorders voor zowel Vettel als Charles Leclerc. 'Ferrari had de race niet gewonnen met de beste strategie, maar ze hadden Verstappen wel meer onder druk gezet. Beide situaties waren vrij duidelijk, het had geen zin om daar lang over te discussiëren aan de pitmuur.'

Ferrari-teambaas Mattia Binotto liet na de race weten dat hij zich niet kan vinden in de kritiek op de te late teamorders van Ferrari. Volgens de Zwitser is het niet zo eenvoudig om vast te stellen of de achterste auto wel echt sneller is. 'Op het moment dat je het doet, moet je er zeker van zijn dat de achterste rijder voldoende snelheid heeft. Anders levert het niets op. Het kan een paar ronden duren voordat we daar zeker van zijn', zei Binotto tegen Motorsport.com. (foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

1 reacties

  1. Jossebos

    Jossebos

    14 May 2019 om 21:18

    Precies wat ik toen dacht en totaal niet begreep.
    Een verplichte 2 stopper, zo ‘dom’ om in je kaarten te laten kijken.
    En denk dat er nog steeds geen steekhoudende verklaring is te geven

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven