Like ons!

Opinie

Boekrecensie MaxMania: Meer dan meeliften op de hype

Ik moet heel eerlijk zeggen: Ik was sceptisch toen ik aan het lezen van MaxMania, het nieuwe boek van Formule 1-journalist Koen Vergeer begon. Dat heeft niets met Vergeer te maken, maar alles met de hype om maar zoveel mogelijk Formule 1 literatuur/lectuur op de markt te brengen.

Uitgeverijen en schrijvers vallen immers over elkaar heen met het op de markt brengen van Formule 1 boeken en, laten we daar niet omheen draaien, ze zijn niet allemaal even goed. Wat in het voordeel van Vergeer spreekt is zijn eigen persoonlijke ervaring in de sport. Hij schrijft over zijn eigen ervaringen met de sport en die gaan terug tot de tijd van Jackie Ickx en Jackie Stewart. Vergeer beschrijft hoe tijdens de eerste Grand Prix van Nederland die hij bezoekt net buiten zijn blikveld de Britse coureur Roger Williamson levend verbrand. Geen optimistisch verhaal, maar het geeft Vergeer de autoriteit om dit boek te schrijven.

Van Ickx, via Michael Schumacher en Jos Verstappen schrijft Vergeer moeiteloos naar Max Verstappen. Het moment dat Vergeer overtuigd was van de kwaliteiten van de jonge Limburger, China 2015, beschrijft hij meesterlijk alsook de andere spanning die het toeleven naar een race oproept wanneer een landgenoot, vanaf het moment dat Max naar Red Bull Racing gepromoveerd wordt, kans op de overwinning maakt. Ook de mindere momenten, zoals Max' moeilijke relatie met de Grand Prix van Monaco en de reacties van andere coureurs komen aanbod.

Al met al is MaxMania een boek dat prettig weg leest en voldoende 'Maxfactor' in zich heeft om de nieuwe fans te boeien, maar MaxMania is eigenlijk een heel breed Formule 1 boek in de traditie zoals Vergeer ze eerder schreef, zodat het voor iedere liefhebber van de sport een aanrader is.

- Hans van Brunschot