Like ons!

Opinie

Blik op F1 | Red Bull neemt behoorlijk risico met Honda

Als hoofdredacteur van F1Maximaal.nl spit ik dagelijks het laatste nieuws over de Formule 1 in binnen- en buitenland door. In deze rubriek schets ik daarom met regelmaat mijn visie op het wel en wee van de koningsklasse van de autosport. Vandaag deel 8, over de keuze van Red Bull voor Honda.

Het is definitief. Red Bull rijdt in 2019 en 2020 met een power unit van Honda. Als je dit begin 2017 tegen iemand had gezegd, had ie je straalhard uitgelachen. Iedereen weet vast nog hoeveel grappen er over Honda werden gemaakt in de openingsfase van het seizoen, toen McLaren het ene na het andere motorprobleem kreeg.

Gelukkig is er veel veranderd en naarmate het seizoen vorderde werd Honda steeds betrouwbaarder. In 2018 hebben ze een stap gezet qua performance. In Canada werd zelfs de grootste sprong gemaakt door 40 pk toe te voegen, waar Renault bleef steken op 20 pk voor Renault en McLaren en iets van twaalf pk voor Red Bull, omdat het een commerciële motorolie leverancier heeft. Overigens gebruikt Honda ook ExxonMobil, en is Red Bull met deze deal verlost van die problemen. Want tot aan Hongarije rijden de Bulls met een minder powervolle motor dan Renault en McLaren.

Ik heb eerlijk gezegd gemengde gevoelens bij de deal. Het is zeg maar als je Blackjack speelt, dat je dan een aas en een negen in handen hebt, wat 20 maakt, en dat je dan nog een kaart gaat nemen om 21 te halen. Alleen met een aas gaat dat gebeuren. Zo'n gevoel heb ik. Ik vraag me af of je significant beter gaat worden en je neemt risico om meerdere redenen.

Ten eerste moet de integratie met Honda maar soepel verlopen. Dat het bij Toro Rosso goed is gegaan, wil nog niet zeggen dat dit ook bij Red Bull zo gaat. Ten tweede vind ik het aantal laps van Honda in 2018 nog niet zoveel, als je het afsteekt tegen Red Bull, dan zijn er minder rondjes gereden, 671 versus 731. En dan ook nog van één team, terwijl je bij Renault naar drie teams kan kijken voor betrouwbaarheid. Renault heeft er met Red Bull 2278, dat is andere koek. 

Ten derde zie ik wel verbetering bij Renault en bewees Canada dat er zelfs in de kwalificatie gescoord kan worden. Max Verstappen werd voor het eerst in de hybride tijdperk eigenlijk derde in een kwalificatie op een power circuit, een unicum. Natuurlijk komt Mercedes nog met een update voor de motor, maar het zegt wel wat over de progressie van Renault. Ze komen dichterbij. Door voor Honda te kiezen geeft Red Bull automatisch aan dat ze geen vertrouwen hebben in verdere progressie van Renault. 

We kunnen denk ik nog niet zeggen of het een goede of slechte keus is. Het besluit past wel in de stijl van Red Bull, als achtervolger van Mercedes en Ferrari. Op zoek, met risico, naar de aansluiting om mee te doen voor het WK. Het past ook bij de ambities van Verstappen, voor een derde plaats in het WK doen ze het niet, ze willen wereldkampioen worden. Wat dat betreft kan je zeggen dat Red Bull niet van haar koers wijkt. Maar ik had juist net het gevoel dat Red Bull minder outsider aan het worden was in de F1 en dat ze gewoon continue een concurrent van Mercedes en Ferrari aan het worden zijn. Dat is iets dat je misschien 'weggooit'. (Foto's: Red Bull Content Pool)

Sjoerd Valkering

Lees ook:

- Blik op F1 | Dit doet de leiding van Red Bull wel heel erg goed
- Blik op F1 | Extra lange interviewperiode voor de race echt Amerikaanse bullshit
- Blik op F1 | Red Bull zelf ook schuldig aan gretige Verstappen
- Blik op F1 | Red Bull, ondernemer Verstappen en Jumbo moeten GP Zandvoort financieren
- Blik op F1 | Seb en Max moeten gewaardeerd worden, Lewis rijdt als een pussy
- Blik op F1 | Renault en Red Bull schaden imago van Verstappen
- Blik op F1 | Heeft Vettel geleerd van zijn fouten? 
- Blik op F1 | Drie redenen waarom Verstappen geen wereldkampioen gaat worden!

Naar boven