Column | Team AliExpress Opinie

Column | Team AliExpress

Door Hans van Brunschot 17 June 2017 21:06


Gisteren doken er geruchten op over een mysterieus nieuw Formule 1 team dat komend jaar al aan de start moet staan voor het Formule 1 seizoen 2018. Het team is zo mysterieus dat zelfs het management van de Formule 1 er nog niet van op de hoogte is.

Of ze zeggen gewoon nog niks, want hoewel Liberty Media natuurlijk van alles doet op social media om de sport meer open te gooien, moeten sommige dingen natuurlijk wel achter gesloten deuren blijven.

Degene die het bommetje dropte was niemand minder dat Red Bull-teambaas Christian Horner, die in Canada van enkele van zijn medewerkers had vernomen dat ze waren gepolst om te komen werken voor een nieuw team. Dat team zou zich gaan vestigen in Oxfordshire, het mekka van de Formule 1 en de fabriek van het failliete Manor team zou als thuisbasis moeten gaan fungeren. Het meest opvallende aspect aan het hele verhaal is dat de financiering van het team uit China afkomstig is.

Een nieuw Formule 1-team. Iedere keer als ik dat hoor of lees maakt mijn hart een klein sprongetje van blijdschap. Het is mij al jaren een doorn in het oog dat de Formule 1 niet in staat is om competitieve teams aan te trekken en te behouden zodat we steeds maar met elf of, zoals dit jaar, met tien teams rondrijden. Je hoort wel vaker geruchten over nieuwe teams, maar die worden meestal even snel weer ontkracht of ontkend dan dat ze aangekondigd waren. Er waren prachtige plannen met een team dat US F1 moest gaan heten. Er zou een Stefan GP in aantocht zijn. Het enige team dat de laatste jaren is toegetreden tot de Formule 1 is Haas F1 en die hebben dat zo goed voorbereid dat ze direct meekonden met het middenveld en soms zelf met subtop. Over Haas maak ik me ook geen zorgen dat ze snel weer verdwijnen. Daar zijn ze veel te professioneel voor.

Hoe anders was dat in 2010 toen drie ambitieuze teams de Formule 1 in gelokt werden met de belofte van een budgetlimiet en direct achter de feiten aanreden omdat a) die budgetlimiet niet kwam en b) de teams de Formule 1 ook een ietsepietsie onderschat hadden. De laatste jaren zijn ze een voor een weer verdwenen. HRT als eerste, toen Caterham en Manor was begin dit jaar het laatste van die drie nieuwe teams die ten onder ging.

Toevalligerwijs, of eigenlijk niet, speelt datzelfde Manor dus naar verluidt een rol in dit nieuwe project. Niet alleen zouden de Chinese financiers de Manor fabriek als thuisbasis willen nemen, er schijnen zich ook al een aantal oud-Manor medewerkers aan het project gecommitteerd te hebben. Feitelijk zou dat dit nieuwe team dus een nieuwe versie van Manor (versie 3.0 of 4.0, want dat team heeft al een aantal doorstarts meegemaakt) maken.

Hoe levensvatbaar en hoe kansrijk is dit gerucht dan? Chinezen hebben wat dat betreft een reputatie hoog te houden. Het zijn trotse mensen en verliezen is geen optie. Als je kijkt naar de manier waarop ze van hun nationale voetbalcompetitie een succes proberen te maken, door de ene na de andere stervoetballer met een astronomisch salaris en belachelijke transferbedragen naar Azië te lokken, kun je er vanuit gaan dat het met de budgettaire middelen van Team AliExpress, laten we ze zo even noemen, wel snor zit. Chinezen bouwen geen succes, Chinezen kopen succes. Vandaar ook dat er, naar verluidt, dus redelijk geheadhunt wordt bij de topteams zoals Red Bull Racing. Als het voetbal een indicatie is, willen de Chinezen de beste ontwerpers, de beste engineers en de beste monteurs. Verwacht geen aan de staart van het veld bungelende wagens van Team AliExpress. Team AliExpress wil direct mee doen om de punten, podia en zeges. Al het andere zou gezichtsverlies betekenen. Dat het redelijk kort dag wordt of dat je voor een start in 2018 eigenlijk al te laat bent, zoals Christian Horner aangaf, is buiten de Chinezen gerekend. Als ze daadwerkelijk gebruik kunnen maken van de Manor fabriek, als daar de infrastructuur nog intact is en als er nog ergens een verdwaald velletje met een ontwerp rond dwarrelt dan zou het haalbaar moeten kunnen zijn. Welke motor? Geen idee. Misschien dat er ergens diep in de kelder van Land Wind of Lifan al maanden een V6 hybride met gekopieerde MGU-H’s en K’s staat warm te draaien.

Qua coureurs zou Team AliExpress natuurlijk ook voor het beste van het beste gaan. Een auto is sowieso gereserveerd voor een kansloze Chinees. Dat kun je nu al voorspellen. Maar die tweede auto, daar zouden ze natuurlijk wel een echte topper in willen hebben. Laten nu net de contracten van enkele topcoureurs eind dit jaar aflopen. Zou dat de ietwat vreemde timing van toetreding tot de Formule 1 verklaren? Gaan na Tevez, Lavezzi en Pellé ook Vettel en Alonso overstag voor miljoenen miljarden Chinese munten? Is Nico Rosberg weer hard aan het trainen omdat zijn vrouw niet de enige is die wel eens zaken doet met AliExpress? Het zou de transfermarkt, die toch al ontploft van de geruchten, nog verder op scherp zetten. Zou leuk zijn, toch?

Alle gekheid op een stokje. Al met al ben ik vooral nieuwsgierig. Terughoudend nieuwsgierig. Ik zou een elfde (en twaalfde en dertiende) team in de Formule 1 met open armen ontvangen. Het zou goed zijn voor de sport. Het zou goed zijn voor de exposure, de strijd op de baan en voor de globale uitstraling die de nieuwe eigenaar nastreeft.

Mijn zegen hebben ze. Go Team AliExpress!


Tags:

Meer nieuws


Reageren

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!