Albert Park Circuit op de schop voor GP Australië om inhalen te bevorderen

| door Harry Verolme

Het Albert Park Circuit in Melbourne zal mogelijk nog voor de Grand Prix van Australië dit jaar op de schop gaan om inhaalacties te bevorderen. Dit heeft racepromotor Andrew Westacott recentelijk bekendgemaakt in een reactie aan het blad Auto Action.

De vernieuwingen stonden oorspronkelijk op de planning voor de 2022-editie van de Australische Grand Prix, maar vanwege het naar achter schuiven van de 2021-editie, gaat de organisatie proberen om de aanpassingen nog voor de race van dit jaar te verwezenlijken. Dit is voor de organisatoren de ideale manier om uit te vinden of de veranderingen het gewenste resultaat hebben. De aanpassingen worden namelijk in het leven geroepen om hand in hand te gaan met de intreding van de nieuwe technische reglementen, waardoor de Formule 1-auto's drastisch zullen veranderen.

Het pakket van aanpassingen voor het semi-stratencircuit van Albert Park is uitvoerig, maar allemaal hebben ze het doel om inhaalacties op de baan te bevorderen. Het opnieuw asfalteren van de baan is misschien wel de meest ingrijpende verandering: het oppervlak moet namelijk ruwer worden, waardoor de banden het zwaarder te verduren zullen krijgen. Dit kan mogelijk meer pitstops als gevolg hebben.

Daarnaast zal ook een aantal baangedeelten worden herzien. De organisatie is van plan om in sommige bochten bijvoorbeeld een banking te verwerken, zodat de auto's meer vaart kunnen houden. Ook moet het stuk tussen bocht 6 en bocht 13 sneller worden gemaakt, zodat er een nieuwe DRS-zone kan komen. Tenslotte zullen een aantal nauwe knikken – waaronder bocht 1 – wijder worden gemaakt en moet ook de pitstraat breder worden. Als gevolg gaat de maximumsnelheid daar van 60 naar 80 km/u.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen