Allison begint voor W15 niet helemaal opnieuw: 'Niemand zou dat als goede aanpak beschouwen'

| door Mitchel Zandee

James Allison gaat het concept van de W13 en W14 niet ineens radicaal omgooien en met een nieuw vel beginnen. De technisch directeur denkt niet dat het een goed plan is om alles wat er tot nu toe aan werk is gedaan weg te gooien, en stelt bovendien dat de W14 helemaal niet zo slecht is. De Brit weet waar het aan schort, maar ziet dat dat geen bijzondere dingen zijn en de concurrentie daar evengoed mee op de proppen zou kunnen komen. Hij zet dan ook in op snellere ontwikkeling dan de tegenstanders.

Allison is niet van plan om voor het komend seizoen met een volledig blanco vel te beginnen en het huidige werk van Mercedes van de W13 en W14 in de prullenbak te gooien, vertelt hij tegenover Motorsport.com. 'Ik denk niet dat iemand van ons een grootscheepse vernieuwing ooit als een goede of voorspoedige aanpak zou beschouwen. Als de regels veranderen, dan moet je natuurlijk mee veranderen, maar techniek gaat over iteratie. En als je alles overhoop haalt, dan haal je een hele hoop goede dingen weg om een slecht iets weg te krijgen.'

De teruggekeerd technisch directeur vindt sowieso niet dat de W14 een slechte auto is, het is maar net in welk perspectief je het plaatst. 'Al deze auto's, van de top tot de onderkant van de grid, zijn ongelooflijk goede auto's en het is slechts een kwestie van hoe competitief ben je? Ben je de beste van de hele wereld? Je gaat het platform dat je hebt gebruiken en je kiest de wegen vooruit die het mogelijk maken om op de snelst mogelijke manier beter te worden. En bijna nooit, in feite nooit, zou je ooit dingen verscheuren en zeggen: 'nee, genoeg daarmee, laten we veranderen en iets totaal anders doen.'

Sneller ontwikkelen dan tegenstanders

De Brit weet wel wat er moet gebeuren om van de W14 een betere auto te maken, het is dan ook vooral zoeken naar een passende manier. 'We proberen downforce aan de auto toe te voegen en proberen niet te veel luchtweerstand toe te voegen voor de downforce die we toevoegen. We zullen ook proberen de balans van de auto te verbeteren. Ik denk dat er geen auto is met een perfecte balans, en die van ons is veel minder dan perfect. We zullen proberen om daar aerodynamisch aan te werken en in termen van platformcontrole met de ophanging.'

De Mercedes-topman is er dan ook van overtuigd dat er geen trucje is waarmee zijn team ineens sneller zal zijn, maar zet vooral in op een snellere ontwikkeling dan de concurrentie. 'Maar er is geen grote openbaring, alle dingen die onze auto sneller maken zouden elke auto op de grid sneller maken. De kunst is om ervoor te zorgen dat we ze snel genoeg brengen, zodat we een relatieve verbetering maken ten opzichte van onze concurrenten. Maar daar is geen magie voor.'

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen