Mercedes

Mercedes-AMG Petronas Formula One Team (zoals het team van Mercedes officieel heet) is de huidige wereldkampioen in de Formule 1. Sinds de invoering van de V6-turbomotoren in 2014 is de renstal uit Brackley zeer succesvol en veroverde het sindsdien alle titels bij zowel de rijders als de constructeurs. Het huidige team is pas sinds 2010 actief in de Formule 1. Momenteel rijden George Russell en Lewis Hamilton voor Mercedes. Toto Wolff is de teambaas en Ola Källenius de CEO. Mercedes rijdt in 2022 met de Mercedes W13 en maakt gebruikt van een Mercedes-motor.

Deze pagina gaat verder onder het nieuws.

Toch was Mercedes in een ver verleden al eens eerder vertegenwoordigd in de koningsklasse. Al in 1954 en 1955 reden de Silberpfeilen in de koningsklasse en werd Juan Manuel Fangio in beide jaren wereldkampioen voor het Duitse team. In 1955 besloot Mercedes te stoppen in de autosport toen Pierre Levegh tijdens de 24 Uur van Le Mans gruwelijk verongelukte en zijn auto de tribune in vloog, waardoor ook nog eens tachtig toeschouwers het leven lieten.

Mercedes maakt na 55 jaar rentree met Rosberg en Schumacher

Daarna duurde het heel lang voor het Duitse team terugkeerde in de Formule 1. Uiteindelijk waagde het de stap pas 55 jaar later toen het winnende Brawn GP werd overgenomen en het team werd omgedoopt in Mercedes GP. Ross Brawn bleef op zijn post als teambaas en coureurs Jenson Button en Rubens Barrichello werden vervangen door Nico Rosberg en de terugkerende Michael Schumacher.

Het duurde lang voordat de eerste successen werden geboekt. De eerste race won het team pas in 2012 (in China), maar na de invoering van de V6-turbomotoren in 2014 ging het hard. Met diezelfde Rosberg en de in 2013 overgestapte Lewis Hamilton zijn de Silberpfeilen sindsdien de te kloppen auto’s. Tussen 2014 en 2020 won Hamilton zes keer de wereldtitel en Rosberg zette er één op zijn naam. Geen enkel ander team wist gedurende deze periode het wereldkampioenschap te winnen. Voornamelijk op motorisch vlak is het team jaar in jaar uit de sterkste geweest.

Recordkans voor Hamilton

Het 2022-seizoen biedt voor Hamilton een uitgelezen kans om een nieuw record te zetten. De Brit kan de achtste wereldtitel mogelijk op zijn naam zetten, waarmee hij het huidige gedeelde record van Michael Schumacher en hemzelf kan verbreken. Na het verloren wereldkampioenschap van 2021 zal Hamilton erop gebrand zijn om sportieve revanche te nemen en zijn achtste wereldtitel alsnog op te eisen. Toch zal deze taak een stuk lastiger worden aangezien de 2022 reglementen ervoor moeten zorgen dat de auto's gelijkwaardiger aan elkaar zijn en de titelstrijd daardoor spannender wordt.

Toch zal het niemand verbazen als Mercedes weer een auto weet te bouwen die dominanter is als de rest. Het team is sinds 2014 onafgebroken de constructeurskampioen en heeft dus bewezen over genoeg technische kennis te beschikken om een goede en snelle auto te bouwen. Hamilton zal naar alle waarschijnlijkheid wel de mogelijkheid krijgen om de titel te pakken. Wel moet hij het dit keer doen zonder de steun van Bottas. Mercedes heeft de Fin vervangen door de jonge Russell. Deze zal de nieuwe ster moeten worden van het team aangezien het contract van Hamilton nog maar loopt voor twee seizoenen. Het zal dus interessant worden om de samenwerking tussen Russell en Hamilton in 2022 te zien.

Verwarring over dubbele nationaliteit 

Het gekke van het Formule 1-team van Mercedes is dat het twee nationaliteiten kent. Van oorsprong is de equipe van Hamilton en Bottas logischerwijs Duits, omdat Mercedes een Duits automerk is. Echter is het hoofdkwartier van de regerend wereldkampioen in het constructeurskampioenschap gevestigd in Brackley, in het Verenigd Koninkrijk. Dit heeft alles te maken met het feit dat bij de overname van Brawn GP, dat wel echt Brits was, ook de fabriek en de kantoren zijn blijven staan. 

Mercedes in 2019, 2020 en 2021

In 2019 ging Mercedes het doen met hun W10. De auto had dezelfde kleurstelling als de bolide van Lewis Hamilton een jaar daarvoor. De shakedown – waarin wordt gekeken of alle onderdelen juist zijn gemonteerd en bestand zijn tegen de aerodynamische krachten – werd verricht op het Engelse circuit van Silverstone. Aan het begin van het seizoen leek Ferrari een grote uitdaging te kunnen bieden aan de regerend kampioen. Echter, halverwege het seizoen begon het steigerende paard steeds verder achter te lopen en verloor Sebastian Vettel de aansluiting bij Hamilton. Teamgenoot Valtteri Bottas kwam na een sterke seizoenstart niet meer in de buurt van de ijzersterke Brit.

Voor het seizoen-2020 was Mercedes weer het te kloppen team. De Duitse renstal houdt vast aan het succesvolle rijdersduo van de voorgaande jaren en zag er tijdens de wintertests al goed uit. Bottas reed met een tijd van 1.15.732 met afstand de snelste tijd van de testweken in Barcelona. Gedurende het seizoen trokken ze deze sterke vorm door, om wederom overtuigend de titel naar zich toe te trekken. Weer was het Hamilton die er met het kampioenschap vandoor ging, terwijl Valtteri Bottas genoegen moest nemen met P2. Hij werd op de voet gevolgd door Max Verstappen in het coureurskampioenschap. De Red Bull-coureur kwam alleen op geen enkel moment in schootafstand van de titel.

Ook in 2021 was Mercedes weer het team dat de wereldtitel moest zien te verdedigen. Dit jaar kwam het tijdens de testdagen minder goed voor de dag dan Red Bull Racing en leek het erop dat de Oostenrijkse renstal 'de Zilverpijlen' kon uitdagen. Het ging voor langere tijd gelijk op en heel even werd er gedacht dat Red Bull ook daadwerkelijk de titel ging pakken, maar Mercedes wist uiteindelijk toch de constructeurstitel te winnen.

Overzicht prestaties Mercedes in de Formule 1 sinds 2010

Jaar WK-positie Punten Overwinningen
2010 4e 214 0
2011 4e 165 0
2012 5e 142 1
2013 2e 360 3
2014 1e 701 16
2015 1e 703 16
2016 1e 765 19
2017 1e 668 12
2018 1e 655 11
2019 1e 739 15
2020 1e 573 13
2021 1e 613,5 9

Mercedes Nieuws