Honda: 'Energiebeheer is een belangrijke factor voor Red Bull in Baku'

| door Tibbe Dolman

Toyoharu Tanabe voorspelt dat energiebeheer belangrijk gaat zijn in de Grand Prix van Azerbeidzjan. Hoewel de eerste twee sectoren van het circuit van Baku typerend zijn voor een stratencircuit, biedt de lange acceleratiezone van het rechte stuk volgens de technisch directeur van Honda een forse uitdaging.

De Honda-aangedreven auto's presteerden goed in Monaco, met Max Verstappen als winnaar, Sergio Perez op plaats vier en Pierre Gasly op plek zes. Dat geeft vertrouwen richting de Grand Prix van Azerbeidzjan, maar volgens Tanabe zal er een andere uitdaging te wachten staan vergeleken met Monaco. 'De baan in Baku is weliswaar ook een stratencircuit, maar het heeft heel andere kenmerken', beschrijft de Japanner in een persbericht. 'Hoewel de eerste en tweede sector typerend zijn voor veel stratencircuits, met verschillende vergelijkbare bochten van 90 graden, rijden ​​de auto's in de laatste sector lang op volle toeren.'

Dat biedt een flinke uitdaging voor de motorfabrikant, aangezien de krachtbron op het gehele rechte stuk voldoende kracht moet leveren. 'Het is belangrijk om de juiste balans te vinden in de afstelling van de auto voor de trage bochten en het lange rechte stuk. Je wilt goede rijeigenschappen in de korte bochten, terwijl energiebeheer een belangrijke factor is op het rechte stuk.'

Honda blikt terug

Om de instellingen van de Honda-krachtbron te bepalen, heeft het team van Tanabe gekeken naar een hele hoop data. Zo hoopt men vanaf de eerste vrije training al een goede start te kunnen maken aan het GP-weekend. 'Zoals gebruikelijk zullen we onze instellingen baseren op de gegevens die we dit seizoen hebben verzameld, evenals gegevens van de 2019-editie van deze race', verklaart de technisch directeur.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen