Boordradio's GP Emilia-Romagna | Coureurs leggen elkaar vuur aan de schenen: 'De remmen staan in brand' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Emilia-Romagna | Coureurs leggen elkaar vuur aan de schenen: 'De remmen staan in brand'

Boordradio's GP Emilia-Romagna | Coureurs leggen elkaar vuur aan de schenen: 'De remmen staan in brand'

Er wordt regelmatig gezegd dat het circuit van Imola niet erg geschikt is om in te halen. Toch lieten de Formule 1-coureurs zien dat er ook op dit circuit ruimte is voor actie. Niet alleen op de baan was er verkeer, maar ook op de boordradio. F1Maximaal zet de leukste boordradio's van de Grand Prix van Emilia-Romagna op een rijtje.

De eerste boordradio van de race kwam van Nico Hülkenberg, die met een mooie actie bij de start direct twee andere bolides wist in te halen. 'Ja, kom op', liet de Duitser van zich horen, waarmee direct duidelijk was dat hij erg tevreden was met deze actie. Iets minder tevreden was Carlos Sainz, die op de hielen werd gezeten door Oscar Piastri. 'McLaren is snel', gaf hij door aan zijn engineer.

Ondertussen kregen Alexander Albon en Fernando Alonso, die allebei buiten de punten reden, ook met problemen te maken. 'Ik heb een probleem', gaf Albon aan. Uiteindelijk bleek één van zijn wielen niet goed vast te zitten en moest hij langzaam terugrijden naar de pitstraat. Ook bij Alonso ging het na de pitstop mis. 'De remmen aan de voorkant staan in brand', gaf de Spanjaard door, terwijl er linksvoor vlammen te zien waren. Gelukkig voor Alonso verdwenen deze snel en kon hij gewoon verder rijden.

Verstappen moet oppassen met zijn voorwiel

Max Verstappen kreeg niet veel later door dat moest oppassen. 'Let op dat rechtervoorwiel', vroeg Gianpiero Lambiase aan zijn coureur. Ferrari kwam ondertussen met een bericht aan Charles Leclerc. 'We gaan voor plan B', meldde zijn nieuwe engineer. Terwijl zijn teamgenoot al een flinke voorsprong had op de rest van het veld, had Sergio Pérez het op de achtste plaats lastig. Tot overmaat van ramp maakte de Mexicaan ook nog een fout. 'Ah, fuck, ik ging eraf', klonkt het bericht aan de pitmuur van Red Bull.

Ferrari schakelde dus al vroeg in de wedstrijd naar plan B, maar McLaren bleek zelfs een plan C te hebben overwogen. Uiteindelijk bleek dit echter niet nodig. 'Bandendegradatie lijkt hoger dan we hadden verwacht, maar we denken dat dit plan B is en niet plan C', kreeg Piastri door van zijn engineer. Teamgenoot Norris ging het ondertussen ook niet helemaal voor de wind. 'Waarom ben ik zo veel langzamer dan de gasten achter mij?', vroeg hij over de boordradio. 'Ze gebruiken hun banden meer dan wij doen', luidde het antwoord. Toch was de coureur hier niet helemaal tevreden mee. 'Ja, maar ik heb geen pace', klaagde de Brit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's GP Emilia-Romagna | Coureurs leggen elkaar vuur aan de schenen: 'De remmen staan in brand'
Norris klaagt over een gebrek aan pace. (Bron: McLaren F1 Media)

Iets later liet Norris weer van zich horen en hij was duidelijk nog steeds niet tevreden. 'Luider', verzocht hij zijn engineer. 'Leclerc probeert het tempo op te voeren', was het bericht van de pitmuur. 'Ja, dat probeer ik ook en hij is een stuk sneller', stelde Norris vast. De engineer van de Monegask kwam tot diezelfde conclusie. 'Je bent de snelste bolide op de baan', werd Leclerc verteld.

Met nog minder dan vijftien ronden te gaan, kreeg Verstappen het zwaar. Het gat met Norris was toen al deels gedicht door de Brit. 'Mijn banden werken niet', liet de Nederlander weten. De pitmuur van McLaren zag dit als een goed teken en gaf het direct door aan Norris. De Brit viel zijn engineer echter al in de rede voordat hij kon vertellen waarover Verstappen zat te klagen. 'Ja, ja, ja. Ik zit te pushen, vriend', klonk het licht geïrriteerd vanuit bolide nummer 4.

Norris nadert en Verstappen moet minder risico nemen

Bij Red Bull zagen ze Norris steeds dichterbij komen en bovendien moest Verstappen gaan opletten waar hij reed. 'Het gat is vijf seconden, we kunnen er geen track limits bij hebben', gaf Lambiase door. de frustratie liep op bij de Nederlander, zeker omdat hij nu ook auto's op een ronde begon te zetten. Hij liet dan ook duidelijk merken dat hij niet blij was met de Visa Cash App RB-auto voor hem. 'Kan hij me er nog stommer bij langs laten?'

In de eindfase van de race zat Norris behoorlijk dicht op Verstappen, na een gat van zeven seconden zo goed als dicht te hebben gereden. Toch wilde zijn engineer dat hij nog meer zou pushen. 'Ik push al zo hard als ik kan', was de reactie van Norris. Drie ronden later leek hij nog steeds te worstelen met de auto. 'Ik verlies gewoon te veel grip', gaf de Brit door. Ook voor Verstappen kwamen de laatste ronden met wat problemen. 'De batterij is bijna leeg', meldde de drievoudig wereldkampioen aan zijn engineer.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's GP Emilia-Romagna | Coureurs leggen elkaar vuur aan de schenen: 'De remmen staan in brand'
Verstappen wint de Grand Prix van Emilia-Romagna. (Bron: Red Bull Content Pool GettyImages)

Norris wist nog binnen een seconde van Verstappen te komen, maar de Nederlander ging er toch met de overwinning vandoor. 'Woe, we hebben het goed gedaan, gezien hoe we de race begonnen. Daar hebben we hard voor gewerkt', meldde Verstappen zich opgelucht. 'Dat was geweldig. Ik denk dat je nu twee races gewonnen hebt', klonk het antwoord van teambaas Christian Horner.

Norris was teleurgesteld dat hij Verstappen net niet meer wist te pakken, maar toch tevreden met een goed weekend. 'Jammer, bijna. We verloren aan het begin te veel', analyseerde hij zijn race alvast. 'Nog een geweldig weekend. Goed gedaan, iedereen. Goede punten, laten we zo doorgaan.' Toch kon de Brit het niet laten nog even te benadrukken hoe dicht hij in de buurt van Verstappen kwam, want die eerste zege in Miami smaakt duidelijk naar meer. 'Ik had nog twee rondes nodig. Oeh, frustrerend om niet te winnen', meldde hij aan het team van McLaren.

imola max verstappen lando norris charles leclerc
Verstappen wist Norris net achter zich te houden en Leclerc wordt derde. (Bron: Pirelli)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws