Hughes onthult de belangrijkste details van de 2022 Ferrari-motor

| door Tibbe Dolman

Ferrari heeft het meest innovatieve van zijn twee lopende motor-projecten gekozen om te gebruiken vanaf het 2022-seizoen. Veranderingen ten opzichte van de huidige krachtbron zijn voornamelijk te vinden in de verbrandingstechnologie, maar ook het elektrische deel van de aandrijflijn is onder handen genomen.

Volgens Mark Hughes zal de 2022-krachtbron dus op een aantal gebieden veranderen ten opzichte van het huidige exemplaar. 'Er wordt geacht dat Ferrari met een nieuwe oplossing komt voor de intercooler en er wordt aangenomen dat er aanzienlijke winst is geboekt in het elektrische energieterugwinningssysteem', schrijft Hughes bij The Race.

Echter, de meeste innovatie zou te vinden zijn in de verbrandingstechnologie. 'Het combineren van een supersnelle ontsteking met manieren om het inlaatmengsel turbulenter – en dus explosiever – te maken, is absoluut de sleutel tot een betere verbranding. Daarmee maximaliseert men het potentieel van de 500 bar brandstofdruk die is toegestaan onder de huidige regelgeving.'

Ferrari houdt vast aan 'conventionele' turbo-lay-out

Ondanks deze lijst aan innovaties, zal Ferrari vast blijven houden aan een vrij 'conventionele' turbo-lay-out, waarbij de compressor en de turbine één geheel vormen. Vanaf volgend jaar zullen alle andere motorfabrikanten zijn overgestapt naar een gesplitst ontwerp. Hierbij bevindt de compressor zich aan de voorkant van de motor en is de turbine aan de achterzijde geplaatst.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen