Like ons!
Bleekemolen: 'In Singapore steekt Verstappen boven iedereen uit'

Max Verstappen

Bleekemolen: 'In Singapore steekt Verstappen boven iedereen uit'

door Glenn van der Straten19 September 2019
Binotto op zijn plek: 'Teambaas zijn is leuker dan verwacht'

Formule 1

Binotto op zijn plek: 'Teambaas zijn is leuker dan verwacht'

door Glenn van der Straten18 September 2019

Ferrari F1

Het team dat misschien wel het meest behoort tot het meubilair in de Formule 1 is het team van Ferrari, voluit Scuderia Ferrari. Al vanaf het begin is de Italiaanse equipe erbij in de koningsklasse van de autosport. Al vanaf 1950 doet men met de iconische rode auto mee in de kampioenschappen. 


Al in de jaren 40 produceerde oprichter Enzo Ferrari race-auto's, waarvan de onderdelen in eerste instantie werden geleverd door Alfa Romeo. Er waren al geregeld wat races georganiseerd waar men met prototypes de baan op ging, maar het duurde tot 1950 voordat de eerste officiële Formule 1-race georganiseerd werd. Al vanaf het begin waren de Italianen succesvol in de sport en dat zou tot de dag van vandaag duren. Ferrari heeft dan ook al 69 jaar lang, zonder onderbreking op het hoogste niveau geracet. 

Gloriejaren met Schumacher

Voor de meest succesvolle periode uit het Ferrari-tijdperk hoeven we echter niet ver terug in de tijd. Althans, relatief gezien dan. Tussen 1999 en 2004 won de Scuderia namelijk zes titels achter elkaar, iets wat geen ander team in al die jaren wist te bewerkstelligen. Met Michael Schumacher als topcoureur en Jean Todt als teambaas won het team race na race en kende het haar meest memorabele periode. 

Na twee titels in 2007 en 2008 met onder andere Kimi Raikkonen is het team uit Maranello echter niet meer succesvol geweest. Nadat de toen zeer succesvolle Sebastian Vettel in 2014 een contract tekende bij Ferrari leken er succesvolle tijden aan te breken, maar tot dusver heeft hij nog geen prijzen in de wacht kunnen slepen met het team.

Nieuwe impulsen moeten in 2019 voor vuurwerk zorgen

Echter zal Ferrari er weer alles aan doen om het haar concurrenten in 2019 moeilijk te maken. Al jaren hijgt het topteam in de nek van het in vorm verkerende Mercedes en ook in 2019 lijkt de 'vaste' top drie samen met Red Bull compleet. Echter zijn er genoeg redenen om aan te nemen dat Ferrari met vers bloed wellicht meer kans zal maken op een titel. Afgelopen winter koos men namelijk om Charles Leclerc naar het team te halen ten koste van Kimi Raikkonen en ook Maurizio Arrivabene werd ontslagen als teambaas. Hij werd vervangen door Mattia Binotto. 

Het vuurwerk in 2019 moet van de SF90 afkomen, de nieuwe bolide van Ferrari. Met de nieuwe SF90 hoopt de Italiaanse autofabrikant eindelijk weer eens de wereldtitel te pakken. Eén van de meest opvallende aspecten aan de nieuwe bolide is de matte verf waarmee de Ferrari gekleurd is. Daardoor lijkt de wagen iets donkerder, maar het echte nut volgens Mattia Binotto is dat 'het uitsparen van de glimmende elementen een paar honderd gram scheelt.'

Kortom, Ferrari heeft voor het seizoen van 2019 veel veranderingen doorgevoerd. Na vier jaar hetzelfde rijdersduo van ‘’oude rotten’’ te hebben gehad, Vettel en Räikkönen, kiezen de Italianen eindelijk voor jong bloed met Leclerc, en hebben ze een nieuwe teambaas aangesteld. Tijdens de eerste seizoenshelft van 2019 bleek dit echter onvoldoende om op de baan weer tot vuurwerk te komen. Tot dan toe zijn alle winsten in 2019 verdeeld onder de Mercedes-coureurs en Max verstappen. Beide Ferrari-coureurs hebben er dichtbij gezeten, maar door verschillende technische en strategische problemen grepen de rijders meerdere keren nét naast de overwinning. 

Meer nieuws

Grand Prix van Singapore 2019

20 september 2019

10:30-12:00 Eerste vrije training
14:30-16:00 Tweede vrije training

21 september 2019

12:00-13:00 Derde vrije training
15:00-16:00 Kwalificatie

22 september 2019

14:10 Race

Facebook

Meer nieuws

Meer nieuws
Naar boven