Ferrari

Het team dat misschien wel het meest behoort tot het meubilair in de Formule 1 is het team van Ferrari, voluit Scuderia Ferrari. Al vanaf het begin is de Italiaanse equipe erbij in de koningsklasse van de autosport. Al vanaf 1950 doet men met de iconische rode auto mee in de kampioenschappen. Dit seizoen zijn Charles Leclerc en Carlos Sainz de coureurs van Ferrari. Mattia Binotto is de teambaas en Louis Camilleri de CEO. Ferrari rijdt in 2021 met de SF21 en maakt gebruik van een Ferrari-motor.

Deze pagina gaat verder onder het nieuws.

Al in de jaren 40 produceerde oprichter Enzo Ferrari race-auto's, waarvan de onderdelen in eerste instantie werden geleverd door Alfa Romeo. Er waren al geregeld wat races georganiseerd waar men met prototypes de baan op ging, maar het duurde tot 1950 voordat de eerste officiële Formule 1-race georganiseerd werd. Al vanaf het begin waren de Italianen succesvol in de sport en dat zou tot de dag van vandaag duren. Ferrari heeft dan ook al 69 jaar lang, zonder onderbreking op het hoogste niveau geracet. 

Gloriejaren met Schumacher

Voor de meest succesvolle periode uit het Ferrari-tijdperk hoeven we echter niet ver terug in de tijd. Althans, relatief gezien dan. Tussen 1999 en 2004 won de Scuderia namelijk zes titels achter elkaar, iets wat geen ander team in al die jaren wist te bewerkstelligen. Met Michael Schumacher als topcoureur en Jean Todt als teambaas won het team race na race en kende het haar meest memorabele periode. 

Na twee titels in 2007 en 2008 met onder andere Kimi Raikkonen is het team uit Maranello echter niet meer succesvol geweest. Nadat de toen zeer succesvolle Sebastian Vettel in 2014 een contract tekende bij Ferrari leken er succesvolle tijden aan te breken, maar tot dusver heeft hij nog geen prijzen in de wacht kunnen slepen met het team.

Nieuwe impulsen moeten in 2019 voor vuurwerk zorgen

Echter zal Ferrari er weer alles aan doen om het haar concurrenten in 2019 moeilijk te maken. Al jaren hijgt het topteam in de nek van het in vorm verkerende Mercedes en ook in 2019 lijkt de 'vaste' top drie samen met Red Bull compleet. Echter zijn er genoeg redenen om aan te nemen dat Ferrari met vers bloed wellicht meer kans zal maken op een titel. Afgelopen winter koos men namelijk om Charles Leclerc naar het team te halen ten koste van Kimi Raikkonen en ook Maurizio Arrivabene werd ontslagen als teambaas. Hij werd vervangen door Mattia Binotto. 

Het vuurwerk in 2019 moet van de SF90 afkomen, de nieuwe bolide van Ferrari. Met de nieuwe SF90 hoopt de Italiaanse autofabrikant eindelijk weer eens de wereldtitel te pakken. Eén van de meest opvallende aspecten aan de nieuwe bolide is de matte verf waarmee de Ferrari gekleurd is. Daardoor lijkt de wagen iets donkerder, maar het echte nut volgens Mattia Binotto is dat 'het uitsparen van de glimmende elementen een paar honderd gram scheelt.'

Kortom, Ferrari heeft voor het seizoen van 2019 veel veranderingen doorgevoerd. Na vier jaar hetzelfde rijdersduo van ‘’oude rotten’’ te hebben gehad, Vettel en Räikkönen, kiezen de Italianen eindelijk voor jong bloed met Leclerc, en hebben ze een nieuwe teambaas aangesteld. Tijdens de eerste seizoenshelft van 2019 bleek dit echter onvoldoende om op de baan weer tot vuurwerk te komen. Tot dan toe zijn alle winsten in 2019 verdeeld onder de Mercedes-coureurs en Max Verstappen. Beide Ferrari-coureurs hebben er dichtbij gezeten, maar door verschillende technische en strategische problemen grepen de rijders meerdere keren nét naast de overwinning. 

Ferrari in 2020

Waar Ferrari in 2020 staat, is voorafgaand aan het seizoen lastig te zeggen. De afgelopen jaren was het populaire team steevast de snelste tijdens de wintertests, maar dat was tijdens de testsessies in 2020 niet het geval. Al tijdens het voorseizoen spraken prominente teamleden uit dat de auto wat tegenviel, al wil niet iedereen daar conclusies aan verbinden. Zo zou het team 'sandbaggen', oftewel zich slechter voordoen dan daadwerkelijk het geval is.

Met de SF1000 willen de Italianen zich in ieder geval op het gebied van downforce flink verbeteren. De Ferrari-bolide van 2019 was erg snel op de rechte stukken, dankzij de krachtige motor, maar viel in de bochten erg tegen. Met de nieuwe wagen voor 2020 hoopt teambaas Mattia Binotto ook in de bochten mee te kunnen met Mercedes en Red Bull Racing.

Dramatisch seizoen voor Ferrari

Het 2020-seizoen verliep voor Ferrari ander dan van tevoren gehoopt. Waar het Italiaanse Formule 1-team hoopte voor de overwinningen te kunnen strijden, werd het één keer tweede en twee keer derde. Voor de rest wist het team er weinig van te maken en bleek de achterstand naar de top zo groot dat er zelfs in vijf races helemaal geen punten werden gescoord. Tijdens de Grand Prix van Turkije wist het team 27 punten te bemachtigen, wat ook meteen het meeste was van het seizoen. Uiteindelijk is Ferrari zesde geworden in het constructeurskampioenschap met 131 punten

Ferrari in 2021

Vanaf 2021 vindt er verandering plaats bij Ferrari. Viervoudig wereldkampioen Vettel zal afscheid nemen van de Italiaanse renstal, Carlos Sainz gaat zijn stoeltje opvullen. Met een van de jongste coureursopstellingen ooit zal Ferrari de komende jaren een poging wagen om die felbegeerde zeventiende titel binnen te slepen. Er valt echter nog veel te verbeteren ten opzichte van de huidige auto. In 2021 gaat Ferrari de strijd aan met de SF21, wat meer een B-versie is van de SF1000 dan een nieuw model.

Overzicht prestaties Ferrari in de Formule 1 sinds 2010

JaarWK-positiePuntenOverwinningen
20103e3965
20113e3751
20122e4003
20133e3542
20144e2160
20152e4283
20163e3980
20172e5225
20182e5716
20192e5043
20206e1310

Ferrari nieuws