Waché over instabiele RB16: 'Max' talent was oorzaak van het probleem'

| door Mitchel Zandee

Technisch chef van Red Bull Racing Pierre Waché stelt dat Max Verstappen dusdanig bovengemiddeld getalenteerd is dat hij de tekortkomingen van een auto kan verbloemen. Bij de ontwikkeling van de RB16 in 2020 bleek het team een compleet verkeerde kant in geslagen te zijn, maar lang wist de Nederlandse coureur toch competitief te zijn, waardoor de problemen pas later in het seizoen aan het licht kwamen. Het talent van de Limburger was hiermee een oorzaak van het probleem dat was ontstaan bij Red Bull, zo stelt hij.

In gesprek met Mark Hughes van Motorsport Magazine geeft Waché een voorbeeld van hoe Verstappen meer uit de auto haalt dan andere coureurs konden. 'We begonnen dat jaar niet ver van Mercedes, daarna hadden we een enorme dieptepunt in het midden van het seizoen voordat we weer omhoog kwamen. Het was duidelijk dat we de verkeerde kant op gingen en we herstelden. Daar hebben we iets gemist in onze analyse op het gebied van ontwikkelingsrichting. De auto had een eigenschap die Max aansprak en waardoor hij sneller kon gaan en naarmate we verder op dit pad kwamen, werden zijn rondetijden beter.'

Het zag er dus allemaal rooskleurig uit, met de Nederlander die alsmaar sneller ging in de RB16, maar dat bleek toch niet helemaal het geval. Er kwam een punt waarop men tegen de muur liep. 'Het bracht wat instabiliteit bij het ingaan van de bochten met zich mee en uiteindelijk kom je op een punt waar dat de beperkende factor is en je niet sneller kunt. Het maakte de auto ook erg moeilijk voor de andere coureurs', aldus Waché, die daarmee een mogelijke oorzaak geeft voor het feit dat de tweede coureur die destijds voor Red Bull reed niet dezelfde rondetijden als de Nederlander kon noteren.

Verstappen oorzaak van het probleem

Het team werd dus op het verkeerde been gezet door het enorme talent van de Nederlander. 'Het is ironisch dat in 2020 het talent van Max een oorzaak was van het probleem dat we hadden. Hij heeft het vermogen om dit soort instabiliteit te beheersen dat voor sommige anderen onmogelijk zou zijn', zo vertelt Waché, die eerst niet door had dat er alleen meer snelheid uit de auto werd gehaald door het talent van Verstappen. 'We weten dat het soms een snellere auto kan zijn door een auto op het randje te maken, en je realiseert je niet dat je de verkeerde kant op bent gegaan, omdat je nog steeds meer rondetijd uit de auto haalt. Maar je realiseert je eerst niet dat het alleen is omdat hij zoveel talent heeft.'

'Dus je blijft in deze richting gaan, maar je gaat te ver en het kost je een paar maanden om daarvan terug te komen en te beseffen dat je de verkeerde kant op was gegaan. Het systeem is zo groot dat het een lang en pijnlijk proces was om de aerodynamische oppervlakken van de auto te heroverwegen en opnieuw te maken', aldus de Fransman, die het als een verdienste van de Nederlander ziet dat hij het zo lang kon verbloemen. 'Het is een grote winst voor Max dat hij een setup van de auto kan bepalen met wat instabiliteit van de achterkant en meer prestaties uit een bepaalde auto kan halen. Maar als we hem een ​​auto geven die niet stabiel genoeg is, beperken we het potentieel van de auto en zijn talent verblindde ons een beetje voor wat er gebeurde.'

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen