Max Verstappen

Op deze pagina vind je het laatste nieuws over Max Verstappen. De Red Bull-coureur is momenteel de enige Nederlandse rijder in de Formule 1. F1 Maximaal verzamelt al het nieuws over Verstappen op deze F1-pagina. Verstappen maakte op 15 mei 2016 zijn debuut voor Red Bull Racing en won ook die Grand Prix (Spanje). De jonge rijder staat nog tot en met het Formule 1-seizoen van 2020 onder contract bij het team uit Milton Keynes.


Verstappen in Formule 3

Na voor het eerst in een single-seater te hebben gereden tijdens de Florida Winter series, wordt Max Verstappen spoedig als talent ontdekt. In het seizoen van 2014 is hij een goede toevoeging aan de rijders van Van Amersfoort Racing in de Fia Formule 3 klasse. Na de zesde race te hebben gewonnen, gaat het Verstappen voor de wind. Hij weet dit seizoen 10 races te winnen. De Nederlander eindigt dit racejaar op de derde plaats, achter Tom Blomqvist en Esteban Ocon. In augustus 2014 wordt bekend dat Max in 2015 zijn Fia Formule 1 debuut bij Scuderia Toro Rosso gaat maken, als onderdeel van het Red Bull junior team.

Begintijd bij Toro Rosso

In het seizoen van 2015 maakt Max Verstappen zijn debuut in de Formule 1 klasse, als rijder bij Toro Rosso. Hier rijdt Max naast Carlos Sainz Jr., die dit jaar ook zijn debuut maakt. Bij zijn allereerste Grand Prix, in Australië, valt Max door motorproblemen helaas uit. De volgende race is hij vastberaden punten te scoren en behaalt hij de zevende plaats in Maleisië. De Nederlander is met zeventien jaar en 180 dagen oud de jongste coureur ooit om WK-punten te scoren. De eerste zeven races van het seizoen zijn voor de rest, voor Max, weinig memorabel te noemen, en worden gekenmerkt door motorproblemen en een grote crash in Monaco. Bij de thuisrace in Oostenrijk beginnen echter de successen binnen te stromen.
Voor de tweede maal weet Verstappen punten te behalen en wordt hij achtste. In Hongarije, gestart als achtste, eindigt hij wederom in de punten, door als vierde over de meet te rijden.

In Spa gaat het succes verder en bedient Verstappen de Nederlandse fans op hun wenken door een geweldige inhaalactie te maken op Felipe Nasr. In de VS rijdt Max voor de tweede keer dit seizoen naar de vierde plaats. Verstappen probeert met zijn kenmerkende, aanvallende rijstijl het maximale uit zijn auto te halen en sluit het seizoen af met 49 punten in de WK-stand; 31 meer zijn dan zijn teamgenoot en wordt twaalfde.

Debuut en eerste overwinning Verstappen in Formule 1

In 2016 begint Verstappen wederom voor Scuderia Toro Rosso. Na vier races wordt echter bekend gemaakt dat Daniil Kvyat van Red Bull Racing overgeplaatst wordt naar Toro Rosso. Dit maakt het voor Max mogelijk om Daniil’s zitje bij Red Bull Racing over te nemen. In de eerste race die Verstappen voor de Oostenrijkse renstal racet op het Circuit de Barcelona-Catalunya, maakt de Nederlander aan iedereen duidelijk waartoe hij in staat is als hij een competitieve bolide ter beschikking heeft: Max kwalificeert zich als vierde. Op race zondag botsen in de eerste ronde de twee Mercedessen tegen elkaar en vallen uit. Als gevolg kan teamgenoot Daniel Ricciardo de leiding overnemen, Max ligt tweede. Door een bandenstrategie die afwijkt van zijn teamgenoot, lukt het Max om de eerste plek over te nemen. Max houdt Kimi Räikkönen twintig ronden op minder dan een seconde achter zich: De Nederlander wint zijn eerste race en het fenomeen is nu écht opgestaan.

Max Verstappen GP Spanje 2016

Overwinning GP Spanje

De seizoenen bij Red Bull Racing in de F1

Na met 18 jaar en 228 dagen oud de jongste winnaar ooit van een Grand Prix te worden, weet Verstappen dit succes in de volgende race in Monaco niet door te zetten. Hij crasht, net als het voorgaande jaar, uit de race. Bij de thuisrace van Red Bull herpakt de Nederlander zich en weet tweede te worden. Ook in Maleisië, Japan en Brazilië behaalt hij het podium. Brazilië behoort hierbij tot één van de meest vooraanstaande prestaties van Max Verstappen: hij knokt zich van p16 in de regen terug naar de derde positie. Met 204 punten, zeven podiumplaatsen en een vijfde plek in het kampioenschap, kan dit seizoen zeer succesvol worden genoemd.

In het seizoen van 2017 rijdt Verstappen nog steeds bij Red Bull. Dit jaar wordt Max geteisterd door technische problemen en crashes. Zeven uitvalbeurten vallen de coureur ten deel. Echter, na de grote prijs van Singapore is er licht aan het einde van de tunnel. Max Verstappen wordt in Japan tweede en in Maleisië en Mexico eerste. De jonge coureur schuwt riskante inhaalmanoeuvres niet en probeert, ondanks de vele motorproblemen, het onderste uit de kan te halen. Max sluit dit seizoen af met 168 punten en wordt zesde in het kampioenschap. Zijn toekomst in de Formule 1 klasse wordt verzekerd door een verlenging van zijn contract bij Red Bull Racing tot en met 2020.

Het vierde seizoen voor Max Verstappen in de Formule 1, in 2018, begint aarzelend. In de eerste vijf races valt Verstappen twee keer uit en loopt hij in China door een touché met Vettel een eerste podiumplaats mis. In Spa begint het tij te keren en behaalt Verstappen de derde plaats. Max kan dit seizoen twaalf podiumplaatsen op zijn naam schrijven, waarvan hij er twee wint: in de thuisrace van Red Bull voor tienduizenden uitzinnige Nederlandse fans, en in Mexico, waar hij nét naast de polepositie had gegrepen. De vorm die Max in de tweede helft van dit seizoen heeft, lijkt hij in 2019 door te zetten, maar dan nog verder geperfectioneerd. De Nederlander weet in negen races drie podiumplaatsen te behalen, waarvan één winst. Met de overstap van een Renault naar een Honda Motor is de bolide van Red Bull Racing betrouwbaarder en sneller geworden. Hoewel er een gat blijft tussen Ferrari en Mercedes, lukt het Max keer op keer om boven zijn materiaal uit te stijgen.

Max Verstappen

Verstappen rijdt steevast op het scherpst van de snede in zijn zoektocht naar overwinningen. Hij is wereldwijd een sensatie, door het pure racen weer terug te brengen naar de Formule 1.

Verstappen en het F1-seizoen van 2019

In 2019 kent Verstappen een sterke eerste seizoenshelft. Hij haalt continue het maximale uit de RB15 en weet twee keer een Grand Prix op zijn naam te schrijven, die van Oostenrijk en die van Duitsland. Die laatste was een knotsgekke, waarbij Verstappen vijf pitstops heeft gemaakt. Dit kwam ook doordat het regenachtig was op Hockenheim. Daarnaast pakt Verstappen in Hongarije voor het eerst een pole. Hij blijft Valtteri Bottas op een haar na voor.

Verstappen pakt eerste pole

Tegenvallende herstart F1-seizoen

Na de zomerstop gaat het minder goed met Verstappen. De Nederlander valt al na 100 meter uit op Spa, waardoor er een eind komt aan een reeks van meer dan 20 races dat hij niet is uitgevallen. Verstappen kwam in La Source in botsing met Kimi Raikkonen. Een week later gaat het ook in de eerste bocht fout op Monza, als Verstappen, die al als laatste startte door een gridstraf, tegen de achterkant van Sergio Perez aan rijd. Hij moet daardoor de voorvleugel van de Red Bull vervangen. Verstappen komt uiteindelijk als achtste over de finish. 

In Singapore gaat het niet veel beter voor Verstappen. In de kwalificatie gaat het mis voor Red Bull Racing. Ze hadden gehoopt hier voor de pole mee te doen, maar Verstappen komt niet verder dan de vierde plaats. Omdat het een stratencircuit betreft lukt het op zondag niet om in te halen. Door een tactische pitstop wint Verstappen wel een plaats en eindigt als derde. Toch overheerst de teleurstelling in het kamp van Red Bull. Helmut Marko verklaarde na de race dat het fout was gegaan met instellingen in de simulator.

In Sochi is Red Bull Racing sneller dan verwacht in de vrije trainingen, maar op zaterdag blijkt dat het team van Helmut Marko en Christian Horner toch nog tekort komt op motorisch én aerodynamisch gebied. Verstappen komt niet verder dan de vierde plaats en moet als negende starten. Uiteindelijk weet hij zich in de race naar de vierde plaats te knokken door het uitvallen van Sebastian Vettel, maar het meest teleurstellende is dat Verstappen na de Safety Car niet in staat is om de Mercedessen en een Ferrari te volgen. 

Twee weken later kan Verstappen in Japan voor een herkansing gaan voor een betere tweede seizoenshelft. Maar opnieuw gaat het mis voor de inmiddels 22-jarige Red Bull-coureur. Verstappen wordt in al in de eerste bocht van het circuit op Suzuka geraakt door Charles Leclerc. Ondanks de flinke schade kan Verstappen nog een pitstop maken, maar nadat hij zo'n vijf rondjes heeft gereden moet hij er toch de brui aan geven. De RB15 is te veel beschadigd om nog een goede positie te behalen en om de auto niet verder te beschadigen. 

Verstappen kan ook in Mexico niet voor een positief resultaat zorgen. Dit kwam onder andere doordat zijn pole in de kwalificatie was afgenomen doordat hij niet van zijn gas was gegaan bij de crash van Valtteri Bottas. Verstappen had een gele vlag genegeerd. In de race gaat het mis doordat hij eerst een touché heeft met Lewis Hamilton en vervolgens een lekke band krijgt als hij Bottas probeert te passeren in bocht dertien. Verstappen moet dan aan een inhaalrace beginnen en komt als zesde over de finish. 

In Austin kende Verstappen eindelijk weer een goede race na de zomerstop. Verstappen kwalificeerde zich keurig als derde op zaterdag en pakte in de eerste bocht al de tweede plaats. Uiteindelijk moest Verstappen wel zijn meerdere erkennen in Lewis Hamilton, omdat de Brit op een éénstops-strategie reed in plaats van een tweestops-strategie van Verstappen. Hierdoor had hij trackpositie ten opzichte van Verstappen. Een gele vlag voor de auto van Kevin Magnussen voorkwam dat Verstappen in de slotronde de DRS open kon zetten achter Hamilton.

Max Verstappen kwalificatie

F1 Maximaal houdt alle verrichtingen van Max Verstappen in de kwalificatie bij. Check deze pagina om te zien wat Verstappen precies heeft gepresteerd in de kwalificatie en wat het onderling kwalificatieduel is met zijn teamgenoot. Om algemene info over de kwalificatie en de F1 te lezen ga je naar deze pagina. Geïnteresseerd in de stand van Verstappen in het WK? Bekijk de WK Stand-pagina.

Meer nieuws