F1 bolides voor het eerst sinds 2017 langzamer geworden

| door David Ruiter

Door de reglementswijzigingen van dit jaar zijn de F1-bolides voor het eerst sinds 2017 langzamer geworden. Gemiddeld verliezen de huidige bolides drie tienden per kilometer ten opzichte van vorig seizoen, zo analyseert AMuS. Er worden in de eerste helft van dit seizoen in ieder geval geen nieuwe baanrecords meer verbroken is de verwachting.

Het verschilt erg per circuit hoeveel tijd er daadwerkelijk wordt verloren ten opzichte van vorig jaar. In Bahrein was het verschil 1,733 seconden, omgerekend 0,320 seconden per kilometer. Een aanzienlijk verschil ten opzichte van vorig jaar dus. Op het circuit van Imola was het tijdverlies het kleinst. Hier was het verschil slechts 0,802 seconden, omgerekend 0,164 seconden per kilometer. Op Portimao was het verschil met 0,364 seconden per kilometer weer groter en ook in Spanje, met natuurlijk de veranderingen aan het circuit, was het verschil aanzienlijk; 0,247 seconden per kilometer.

Drie factoren die tijdverlies verklaren

Er zijn drie factoren die het tijdverlies ten opzichte van vorig jaar kunnen verklaren. Allereerst de nieuwe Pirelli-banden. Vorig jaar verwachtten de teams door de stabielere structuur van de band ongeveer een seconde te verliezen. Achteraf gezien is dit verschil wat kleiner, ook vanwege de lagere luchtdruk die is toegestaan. Daarnaast zijn natuurlijk de reglementswijzigingen een belangrijke factor in het tijdverlies. Er moest zo'n tien tot vijftien procent aan downforce worden verloren om de banden te kunnen blijven gebruiken, maar dit resulteert wel in een afname van snelheid. Door de uitsnede aan de vloer is de ontwikkeling van de auto ook lastiger geworden en veel teams steken er simpelweg ook minder tijd in dan andere jaren, gezien de grote reglementswijzigingen van volgend jaar.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen