Het 4,7-kilometer lange Autodromo Internacional do Algarve, ook wel Portimão, is een van de nieuwste circuits op de F1-kalender. De bouw aan het circuit in de Algarve werd in 2008 afgerond en het was datzelfde jaar dat de Formule 1 de baan voor het eerst bezocht, alhoewel voor een test. De F1 reisde in 2009 opnieuw af naar het circuit van Portimao. In 2020 stond de baan voor het eerst op de kalender en ook in 2021 gaat de sport terug naar Portugal.
In 2020 was de race in Algarve een waar spektakel, met een spekglad circuit waarop de formule 1-heren de eerste meters moesten maken. Onder meer de Mercedessen en Max Verstappen bleken in de openingsfase de grip niet te kunnen vinden die ze nodig hadden, waarna McLarens Carlos Sainz heel even aan de leiding ging. Naarmate de grip terugkeerde, trokken de Nederlander, Valtteri Bottas en Lewis Hamilton op, om zo de koppositie weer van de Spanjaard over te nemen.
Circuit Portimão kan getypeerd worden als een bochtig en technisch circuit. De eerste sector kent met name scherpe, trage bochten, terwijl sector 2 aftrapt met een haarspeldbocht (bocht 5, red.). Ook het tweede deel is vrij technisch, hoewel de topsnelheid er een stuk hoger ligt dan in de eerste vier bochten. In de laatste sector is een goede exit in bocht 14 met name van belang, deze snelheid wordt namelijk meegenomen richting het lange rechte stuk.
Ook wordt het Portugese asfalt getypeerd door vele hoogteverschillen. Algarve is een heuvelachtig gebied en dat is terug te zien in de enkele blinde bochten die de coureurs moeten nemen, waarin ze de bochten heuvelopwaarts aansnijden. Vanaf bocht 14 loopt het circuit relatief stijl naar beneden richting de start-finish, waardoor de coureurs daar nóg meer snelheid meekrijgen.