Het sparen van banden is begonnen: deze sets hebben de coureurs nog over Analyse
Analyse

Het sparen van banden is begonnen: deze sets hebben de coureurs nog over

Het sparen van banden is begonnen: deze sets hebben de coureurs nog over

Na een in het water gevallen experiment in Imola en een eerste serieuze test in Hongarije, is dit weekend is de tweede keer dat de Formule 1 gebruikmaakt van het ATA, ofwel de Alternative Tyre Allocation. Dat betekent dat de coureurs niet dertien, maar slechts elf sets Pirelli-banden krijgen, waarbij harde C3-banden in Q1 verplicht zijn, de mediumbanden moeten in Q4 worden ingezet, en de zachte C5-banden kunnen vervolgens in Q3 worden gebruikt. Op de vrijdag levert dit vooral een strategisch spelletje op, waarbij weinig banden ingezet worden.

Na de eerste vrije training en de tweede vrije training moeten de teams telkens één set banden per coureur inleveren, en aangezien de focus natuurlijk op de zaterdag en de zondag ligt, gebruikten de coureurs in de eerste vrije training dan ook het gehele trainingsuur dezelfde set banden. Daarbij viel op dat elk van de tien teams bij beide coureurs dezelfde keuze maakte.

De topteams hebben meer kans om Q3 te halen, en daar dus de zachte banden in te zetten, en dus waren het Red Bull Racing, Ferrari, en Mercedes die een uur lang, met behoorlijk snelle tijden als gevolg, op de hardste banden rondreden. Alleen Haas en Aston Martin kozen voor de mediumbanden, waarbij Felipe Drugovich de plek van Lance Stroll overnam. De Canadees erft echter in de tweede vrije training de overige tien sets banden van Drugovich. Alpine, McLaren, Alfa Romeo, AlphaTauri, en Williams gebruikten de zachte banden in de eerste vrije training.

Het sparen van banden is begonnen: deze sets hebben de coureurs nog over
Tabel 1. De beschikbare banden per coureur na de eerste vrije training.

Verwachting voor de rest van het weekend

De tweede vrije training staat doorgaans in het teken van kwalificatie- en race-simulaties. De teams moeten twee sets van elk type band naar de kwalificatie meenemen op zaterdag, waarbij het totaal aantal bandensets dan op zeven komt te liggen, aangezien er na de derde en laatste vrije training nog eens twee bandensets ingeleverd moeten worden. Dit betekent dat de teams één type banden mogen uitkiezen waarvan ze drie sets meenemen naar de kwalificatie. In de meeste gevallen zal dat de voorkeursband voor de race zijn, al zullen de zwakkere teams eerder voor de harde banden gaan, omdat de kans kleiner is dat ze de zachte banden in Q3 kunnen gebruiken.

In de tweede vrije training gaan de teams vermoedelijk dus opnieuw één set banden gebruiken, en op zaterdag in VT3 worden er twee sets banden ingezet. Red Bull, Ferrari, en Mercedes gaan in deze trainingen de mediumbanden en zachte banden gebruiken. Op zaterdag levert dat één setje van de C4-band en van de C5-band op, terwijl op vrijdagmiddag in VT2 wordt gekozen van welk bandentype de teams drie sets mee willen nemen naar de zaterdag. Als Verstappen in VT2 de zachte banden gebruikt, zal hij normaal gesproken drie sets gele banden meenemen naar de kwalificatie, en als hij de mediumbanden inzet, zal de zachte band driemaal worden meegenomen, en dus gezien worden als goede raceband. Dit betekent dat de keuze in VT2 al veel zegt over welke band de teams als beste keuze voor de zondag zien.

In de kwalificatie wordt in Q1 dus met de harde banden gereden, in Q2 met de mediumbanden, en in Q3 met de zachte banden. De slipstream is cruciaal in Monza, en de onderlinge verschillen klein, dus verwacht vooral weer veel spelletjes waarbij coureurs niet de locomotief van een trein willen zijn. Dat kan er, zoals in het verleden al is gebeurd, voor zorgen dat coureurs te laat over start-finish komen om nog een snelle tijd te rijden.

Verstappen kan dit weekend zijn tiende zege op een rij pakken! Ook wedden op F1? Registreer nu bij JACKS en ontvang 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws